Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Bedtijden en alleen naar buiten

Graag wat ervaringen/meningen.
Mijn dochter is nu 7,5 jaar. Meestal gaat ze door de week half 8/ kwart voor 8 naar bed. Weekend mag ze iets later.
Nou zie ik kindjes van buren en verderop uit de straat (de meesten nog jonger dan haar) tot soms wel half 10 op straat spelen!
En dan heb ik het over een doordeweekse dag!
Dat vindt ik nogal wat voor dit soort jonge kinderen.

Daarom ook mijn volgende vraag. Veel van haar klasgenootjes zie ik al alleen door het dorp fietsen, maar ook kindjes die in groep 1/2 zitten, zie ik door het dorp spelen.
Nou mag mijn dochter buiten spelen in het zicht, aangezien wij geen grote achtertuin hebben.
Maar ik vindt het eigenlijk nogal wat om kindjes zo maar zonder toezicht zo los te laten.
Van mij mag ze in principe op grasveldje bij ons spelen. Haar school is vlakbij, 2x de weg over. Maar dan nog... Allemaal auto's en daar bij wil ik haar niet moeten zoeken als het etenstijd o.i.d. is. (Ze kan nog niet goed klok lezen)Ik wil weten waar mijn kind is. Ik heb al eens om mijn kind moeten zoeken die bij een ander was te spelen, die in principe overal naar toe mag en alles mag van haar ouders. Ik zou haar ophalen, en de kids waren niet te vinden...
En haar moeder maar lachen, nou ik was er niet echt over te spreken. Oja en dan nog ijsjes geven voor het eten, maar goed dat is een ander topic
Loop ik, ondanks dat ik jong moeder ben geworden, zo achter op wat 'normaal' is volgens mijn opvoeding van vroeger?
Graag jullie menig.

Triva

Triva

16-05-2017 om 16:03

grappig

Ik ben opgevoed in een tijd dat je gewoon de hele dag buiten was en echt niet zomaar in het zicht was of bleef maar blijkbaar ben jij niet van die tijd?

Ik snap wel dat jij dit niet wilt maar je hebt niets te zeggen over anderen dus voed je dochter op jouw manier op en laat die mensen dat ook doen, meestal gaat dat gewoon goed

Als je het niet veilig vindt dat je dochter bij die ene vriendin speelt dan doe je dat dus niet meer, je gaat geen eisen stellen aan die moeder over hoe ze met haar (en dus jouw) kind om moet gaan.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-05-2017 om 16:06

Tja

De bedtijd lijkt me niet zo vreemd. 20.00 uur is een gebruikelijke bedtijd voor een 7-jarige. Qua buiten spelen mochten ze hier toen al vrij in de buurt spelen als ik ongeveer wist waar ze waren. Met iemand mee naar huis moesten ze eerst komen melden.

Li

Li

16-05-2017 om 16:09

dat zoeken

herinner ik me ook wel ja. Daar is weinig aan te doen. Op een gegeven moment gaat de hele club ergens heen en dan gaat jouw kind echt niet zeggen "maar ik mag niet verder dan hier voor de deur". Ik vond dat lastig, maar wist er niet echt een oplossing voor. Gelukkig hoorde je ze meestal wel .

Als je het echt naar vindt, geef haar dan een goedkoop mobieltje mee.

Onveilig

Vergeleken met vroeger is het verkeer wel onveiliger geworden, dus ik zou het zomaar over de weg mogen toch wat beperken uit veiligheid. Verder leer je de ouders vanzelf kennen als je op zoek gaat naar je kind voor etenstijd. En vraag dan of ze je kind naar huis sturen op etenstijd. En het handigste is om je toch wat aan te passen aan wat gebruikelijk is in jou omgeving. Dus vraag het de andere ouders in jou omgeving eens wat ze ervan vinden.

Hanne.

Hanne.

16-05-2017 om 16:12

loslaten

Deels is het inderdaad een kwestie van loslaten. Mijn dochter is ook 7.5 en mag meer dan jouw dochter mag.

Maar ze mag ook meer dan haar broer en zus op de zelfde leeftijd mochten. Deels doordat het een kind is wat het aan kan maar deels ook omdat ik makkelijker ben geworden/beter heb leren inschatten wat kan.

Dus mag mijm dochter buiten spelen ook waar ik haar niet kan zien. Een beperkt stuk mag ze altijd heen (zeg rond ons blok huizen) als ze verder wil (speeltuin oid) moet ze het even komen zeggen. Ik weet dus min of meer waar ze is. Maar het kan best zijn dat ik even 5 min moet zoeken.

Zelf fietsen gebeurt niet, deels ook omdat er nog een oudere zus is die uit school ook mee fietst deels omdat ik vind dat fietsen best veel verkeersinzicht vergt. Maar lopend mag ze best een eind. Zelf een boodschap doen, eendjes voeten oid. Maar wel met een doel. Gewoon rondhangen kan ook in de achtertuin.

En af en toe spreek ik mezelf weer toe dat ik op haar leeftijd de halve stad door liep om allen naar sport te gaan dus dat het niet zo raar is dat ik haar ook wat vrijheid geef.

vlinder72

vlinder72

16-05-2017 om 16:14

spelen

Bedtijd lijkt mij ook heel normaal. Mijn kinderen gingen op die leeftijd ook rond half 8 naar bed. Mijn jongste is net 8 jaar geworden en heeft zelf besloten dat hij vanaf nu om kwart voor 8 naar boven gaat. En dat mag hij want hij heeft niet heel veel slaap nodig.

Buitenspelen uit het zicht mag van mij wel. In het zicht zou bij ons ook niet mogelijk zijn dan moeten ze voor het huis op straat gaan spelen. Meestal gaat hij naar speeltuin A of B. Bij vriendjes spelen ze ook buiten en het gebeurt inderdaad wel eens dat ik dan samen met de vader of moeder de wijk door moet fietsen op zoek naar de jongens. Die dan ergens een prachtige verstopplek hebben gevonden onder een boom of zo. Of toch maar naar een ander speeltuintje zijn gelopen.

Zelf fietsen ligt er helemaal aan waar naar toe. Naar school fiets ik nog mee maar naar voetbaltrainen gaat hij regelmatig zelf naar toe. School zou ook best kunnen maar het is verrekte druk op het fietspad en dan ben ik er toch nog liever even bij.

Ik denk trouwens niet dat dit een moderne manier van opvoeden is. Het overal bovenop zitten en je kind de hele dag in de gaten houden is juist iets van nu. Ik speelde vroeger de hele dag buiten en echt niet vlakbij ons huis. Mijn moeder is na mijn kleutertijd nooit meer meegelopen/gefietst van of naar school.

afspraken

Hier is het nog niet voorgekomen, maar zoon heeft de leeftijd om wat meer los gelaten te worden is nu 8,5. Vandaar dat ik er zelf ook over nadenk wat wel niet zou mogen. Ergens alleen heen zou van mij alleen mogen als het met een vriendje is. Alleen naar school zou mogen (we wonen op vijf minuten loopafstand 1 straat oversteken daar staat altijd een klaarover), maar hij vindt het gezellig als ik meeloop bovendien wil ik zijn zusje van zes nog niet alleen laten gaan. Als hij bij een vriendje, waar hij vaker mee afspreekt, speelt die een straat verderop woont zou hij alleen naar huis mogen. Wat betreft bedtijd hier liggen ze rond acht uur erin.

Kleuters die alleen buitenspelen vind ik ook een beetje te jong. Ik denk dat het verder vooral er aan ligt in wat voor omgeving je woont en hoe je kind zelf is.

Half a twin

Half a twin

16-05-2017 om 16:51

Buitenspelen zou moeten kunnen

Dat ze uit het zicht gaat dat krijg je op die leeftijd. Ik sprak dan ern stuk van de wijk af waarbinnen ze vrij waren om te gaan. Tot en met het schoolplein, tot de drukke weg tot de straat waar vriendje x woont. Een beperkt gebied waar ik dan moest "zoeken". Met de stijgende leeftijd werd het gebied ook groter. Eerdt altijd brengen en halen nasr sport, toen alleen halen omdat het dan donker was geworden.
Bedtijd is redelijk normaal, mijn kinderen lagen er op die leeftijd eerder in maar je merkt vanzelf of ze genoeg slaap krijgt. Dat andere kinderen langer buitenspelen is een feit dat is hier ook aan de orde. Kinderen van 4 of 5 jaar die om half negen nog buiten spelen, 10 jarigen die om half 11 nog door het dorp fietsen in hun eentje het gebeurt. Mijn, inmiddels pubers, liggen er eerder in. Ze vinden het zelfs een soort zielig dat die kinderen zo laat nog buiten zijn.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

16-05-2017 om 16:52

Ligt aan omgeving en aan kind

Bedtijd lijkt mij normaal.

Wb buitenspelen, dat deden ze hier ook al vroeg zonder toezicht. Maar wij wonen in een autoluwe wijk, waar heel veel kinderen buiten lopen en ik heb altijd goed afspraken met mijn kinderen kunnen maken waar ze zich aan hielden.
Zoon is nu net 8 en fietst al ver weg met vriendjes. Maar dat meldt hij dan wel even. We hebben punten in de wijk waartussen hij vrij kan rondhangen. Dan fiets ik tegen etenstijd even eeen rondje om hem te roepen. Als hij buiten dit gebied gaat wil ik het wel weten en ook graag enigzins gericht anders zoek ik me suf
Als hij bij iemand binnen gaat spelen meldt hij dit ook.

Maar wij wonen dus in een makkelijke wijk hiervoor. Hij gaat ook allang alleen naar school of even naar appie voor een boodschap.
Ik kan me voorstellen dat dit in een drukke stad anders is.

Pug

Pug

16-05-2017 om 17:59

hier

Ik wil graag dat mijn 7,5 jarige er om 19.30 in ligt. In de zomer zijn er soms nog wel klasgenoten buiten dan, maar misschien zitten die niet al om 6:30 beneden.
Buitenspelen doet hij op het moment niet, dus zoeken hoeft niet.
Overigens kan hij al een paar jaar klokkijken en zou ik hem net als de oudste gewoon een horloge meegeven.

Buiten

Mijn jongste kinderen zijn nog wat te klein om zonder toezicht buiten te spelen. Mijn oudste kinderen mochten dat wel met 7-8 jaar. Hing wel een beetje af van waar we waren. In een rustige en veilige buurt mag dat wel.
Laat buiten spelen deden ze hier ook altijd wel veel. In de late lente en de zomer is het altijd zo heerlijk om te genieten van het late daglicht en de vallende avond. Dan is het zo fijn om buiten te zijn. Dus van mij mogen ze vaak wel laat buiten spelen, ik vergeet zelf de tijd vaak ook een beetje.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-05-2017 om 09:23

Afhankelijk van de veiligheid

Mijn dochters mochten in hun eentje pas met 8 jaar onze eigen wijk uit, omdat ze daar een weg voor moesten oversteken. Niet eens zo'n heel erg gevaarlijke weg, maar vooral de oudste zou daar makkelijk iets over het hoofd hebben kunnen zien en auto's wilden de weg nog wel eens gebruiken als racebaan. Maar onze wijk is heel erg veilig wat verkeer betreft. De straten zijn woonerven en verder alleen fietspad. Dus ondanks die beperking van het niet over mogen steken naar de andere kant van de weg, konden ze al in een ruime kring rond onze straat spelen. Toen ze nog geen zwemdiploma hadden mochten ze niet bij het water, maar ik neem aan dat jouw dochter dat al heeft?

Dus ik denk dat jij het beste kunt beoordelen hoe veilig het voor je dochter is. Hoe verkeersveilig is ze?

Kaaskopje

Kaaskopje

17-05-2017 om 09:24

Kyana

Wat noem jij laat?

Laat

Voor kinderen laat, niet voor mijzelf natuurlijk
Maar in de lente/zomer is het regelmatig 21:00 voordat ik ze naar binnenroep. Niet de grote kinderen natuurlijk want die mogen het zelf weten. Die zitten al op de middelbare school. De kleintjes zouden echter wel wat eerder mogen gaan slapen. Maar op die echte zonnige avonden vergeet ik de tijd vaak en de kleintjes spelen dan nog zo fijn buiten.
Toen de grotere kinderen op de basisschool zaten werd het ook vaak wel 21:00-22:00. In het weekend zeker, maar doordeweeks ook wel eens.

Lia

Lia

17-05-2017 om 17:20

Bedtijd

Bedtijd hangt natuurlijk af van de opstatijd (en schooltijd) en van de individuele slaapbehoefte van het kind.

Hier hoeft kind pas om 8:00 op te staan, omdat school om 9:00 begint en vlakbij is en ouders flexibel werk hebben. Dan is de bedtijd anders dan wanneer er om 6:30 opgestaan moet worden.

Pug

Pug

17-05-2017 om 20:11

kunnen niet uitslapen

Dus 21:00 naar bed is even vroeg op als om 19:30 naar bed, met veel vermoeidere kinderen 's morgens.
Ook als ze leuk aan het spelen zijn stuur ik ze naar boven. Kan natuurlijk de discussie vermijden, maar dat is alleen goed voor mij en niet voor hen.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-05-2017 om 22:44

Ouwe brombeer

Ik heb het over mezelf. Misschien onredelijk, maar vanaf 9 uur 's avonds gaat het mij irriteren als kinderen nog volop rond ons huis spelen. Schommels die flink heen en weer gegooid worden, dus ratelend kettingluid, schelle stemmen, soms moet het raam dicht om de tv te kunnen verstaan. Ik heb het dan een beetje gehad. Oudere jeugd blijft vaak tot middernacht bezig. Bij ons valt de overlast wel mee, maar de buren krijgen alles beter binnen via hun slaapkamerraam. Dus ik zou het wel mooi vinden als kinderen leren dat ze een volumeknop hebben die 's avonds gebruikt kan worden voor zachtere stemmen en minder lawaai

MaYe

MaYe

21-05-2017 om 20:56 Topicstarter

Bedankt

Dank voor de reacties! Uiteraard is het mij niet om andere ouders te beoordelen, absoluut niet. Als wij kindjes hebben te spelen gaan ze ook heerlijk hun eigen gang in en rond het huis. Ben echt geen ouder die overal boven op zit hoor. Vindt het ook lekker om mijn eigen ding te doen als de kindjes lekker spelen.

Wat betreft het alleen buiten zijn: klopt, wij wonen in een straat waar her en der wat (sorry dat ik het zo zeg) 'iet wat a-socialer' types wonen en ook wat jonger volk. Die met hun opgepimpte honda's en VW's de gaspedalen nog wel eens testen. Vorig jaar nog is hier vlakbij een meisje aangereden.
Ben zelf ook niet anders gewend dan er op uit gaan met vriendinnetjes, maar hier durf ik het met haar nog niet te ver aan.
We gaan binnenkort verhuizen, waar het waarschijnlijk beter zal zijn
Met een fijn speeltuintje in de buurt, heel goed dus.
Denk dat het 'loslaten' dan ook beter zal gaan
Maar houd mijn hart nog wel eens vast als ik die kleintjes zo laat nog op straat (geen ouders in zicht) zie met in de buurt de wat ongure types en jaag-auto's.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.