Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Just-me

Just-me

12-08-2017 om 09:20

Bang voor vanalles

Mijn dochter van 11 is erg bang voor de meest uiteenlopende dingen. Honden, katten en diverse andere huisdieren, maar ook onweer en vuurwerk. Wij proberen haar te leren dat het oke is om bang te zijn, maar de manier waarop zij reageert op deze angsts is in onze ogen heel overdreven. Komt ze een dier tegen op straat dan rent ze weg, gaat gillen of klimt bijna in haar Vader. Bij vriendinnen met huisdieren gaat ze niet spelen. Door haar manier van reageren op dieren hebben Wij uiteindelijk besloten haar niet mee te nemen naar een verjaardag als we weten dat er honden zijn. Liever zouden we haar helpen over deze angst heen te komen, maar we weten niet hoe! Alle tips zijn Welkom.
Daarnaast is er nog de angst voor onweer. Ze gaat niet slapen als er onweer is voorspeld en komt gillend en krijsend uit bed als het werkelijk onweert. En Houdt dwangmatig de weersvoorspellingen in de gaten om maar zo goed mogelijk voorbereid de zijn op een mogelijke klap. Waarschijnlijk hangt haar angst voor vuurwerk hier mee samen.

Lang verhaal kort: waar kan je terecht wanneer je om wil leren gaan met angst op 11 jarige leeftijd?

Triva

Triva

12-08-2017 om 09:38

simpel

Via huisarts door laten verwijzen. Er is echt vrij makkelijk wat te doen aan die dierenangst en dan heb je meteen de handvaten voor de rest. http://www.stopjeangst.nl/Meerover/Behandeling.aspx

Precies mijn dochter!

Ook 11 en bang voor alle dingen die jij noemt. Heel erg schrikkerig. Fietsen was een ramp, stel je voor dat er een hond op de stoep liep bijvoorbeeld

Maar het gaat steeds beter. En dat is gekomen doordat ze op paardrijden ging. Wat ze ook doodeng vond maar perse wilde. Daar zit ze nu een half jaar op. wat vooral heel erg helpend is geweest is dat ze door paardrijden heeft geleerd controle te hebben en heeft zo stap voor stap d'r angst voor paarden overwonnen. En nu ook steeds meer voor andere beesten en dingen. Het schrikkerige is er echt wel af. Ze heeft veel meer zelfvertrouwen.

Ik heb zelf echt niks met paarden trouwens en vind ze zelf doodeng. Maar ik ben er van overtuigd dat dit haar enorm heeft geholpen.

Vila

Vila

13-08-2017 om 13:57

zoon

Hier ook een zoon van 11 die enorme angst voor vooral honden, maar eigelijk alle andere dieren ook, heeft. Hij is echt panisch als hij een hond op straat tegen komt, terwijl er eigenlijk nooit iets is gebeurd. Hij is ook bang voor onweer, vuurwerk en andere harde geluiden.

Ook sociaal is het geen held trouwens.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-08-2017 om 14:15

Aanpakken

Ja, hier moeten jullie echt mee aan de gang. Je wilt niet dat je dochter een angstige volwassene wordt. Het is mooi dat jullie het probleem niet wegwuiven, maar het helpt haar niet als jullie haar teveel ontzien. Het gaat niet alleen om angst voor dieren, ze is voor veel meer bang, ik zou een verwijzing naar een kinderpsycholoog maken en van daar uit kijken wat de beste weg is.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-08-2017 om 14:17

Triva

Angst voor honden is toch echt iets anders dan angst voor veel in het leven in algemenere zin. Dus fobietraining werkt waarschijnlijk niet óók voor angsten op sociaal vlak.

Pirata

Pirata

13-08-2017 om 14:20

Toch proberen

Mijn zoon was tot zijn 7e jaar ook panisch voor honden. Zelfs op een gevaarlijke manier, hij stak gewoon zonder kijken de straat over als er een hond aan kwam.
Bij hem was er overigens wel een keer iets voorgevallen met een "leuke" hond.

Wij gingen op een zeker moment een weekend naar familie en die hadden een hond. De meest rustige, brave, lieve hond ooit vertoond. Dus toen ze vroegen of de hond moest gaan logeren wegens de hondenangst hebben wij ervoor gekozen dat niet te doen en het weekendje aan te grijpen om de hondenangst aan te pakken.

Eerst zat onze zoon zo hoog als hij maar kon om bij de hond uit de buurt te blijven. Achter mijn rug op de leuning van mijn stoel dus.
Maar toen na een uur bleek dat de hond niks deed, durfde hij normaal te gaan zitten. En zo steeds een stapje verder. De volgende dag rende hij buiten met de hond en trok zelfs de tennisbal uit zijn bek.

En hij is nooit meer bang geweest voor normale honden.

Triva

Triva

13-08-2017 om 18:55

Kaaskopje

Angst voor dieren is echt een makkelijk te behandelen angst. Ik weet niet waar jij de angst voor het sociale vlak vandaan haalt in dit draadje. Ik lees alleen maar angsten die je kunt aanpakken met een cognitieve gedragstherapie. Mijn link heeft het ook over fobieën: http://www.stopjeangst.nl/Meerover/Fobie.aspx maar ik vond het niet nodig om drie linken te geven naar dezelfde site maar voor jou dan de derde: http://www.stopjeangst.nl/Hulp.aspx

Kaaskopje

Kaaskopje

13-08-2017 om 19:02

Triva

Oh ja, ik zie dat ik Just me en Vila bij elkaar heb gedaan .

Just-me

Just-me

14-08-2017 om 21:35

GGD

We kregen toevallig de vragenlijst voor het onderzoek 11 jarigen van de ggd binnen. Onze dochter heeft het onderwerp er zelf opgeschreven. We wachten de reactie van de ggd af en gaan anders via de Huisarts verder kijken. Bedankt voor de Reacties.

Er is overigens sociaal helemaal niets mis met het gedrag van onze dochter.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-08-2017 om 01:04

Just-me

Ik had ook al gezien dat ik jouw verhaal met een ander verhaal had samengevoegd.

Ik hoop dat het goedkomt.

GGD

Daar neem je een risico mee. Angst bij een kind kan een signaal zijn van 'kindermishandeling'. Ik zou dat toch niet via de GGD proberen op te lossen?
Via de huisarts laten doorverwijzen als je er samen niet uitkomt. Dan laat je ook zien dat je er zelf actief mee bezig bent en niet afwacht.
De GGD gaat over statistiek en trends in de zorg en ze screenen op 'kindermishandeling'.

Triva

Triva

15-08-2017 om 11:01

nee

Ik zou daar al helemaal niet op wachten. Gewoon via de huisarts door laten verwijzen. Dit verpest je levensgeluk enorm en is niet zo moeilijk aan te pakken. GGD verwijst je ook terug naar huisarts hiervoor.

Orienteer jezelf

https://www.balansdigitaal.nl/behandelen-van-een-angststoornis/
Je kunt ook zelf op zoek naar een geschikte therapeut. Soms is er een orthopedagogische praktijk in de buurt. Je kunt met de huisarts eerst eens overleggen. Uitzoeken hoe het met de betaling zit en zonodig, als je kunt, zelf betalen. In je omgeving rondvragen wie er iemand kent.
Daarnaast kun je zelf aan de slag. Inderdaad bijvoorbeeld paardrijden of iets anders. Meer betrekken bij de zorg voor een eigen huisdier.
Uitleggen hoe het werkt bij angst en hoe je daar me om kunt gaan. Rustig over de drempel helpen als er situaties zijn die angst oproepen. Zelf kalm blijven in zon situatie geeft het goede voorbeeld. Gerust stellen, het kan een fase zijn, er zijn meer kinderen en mensen met angst.
De Harry Potter truuk om je in gedachten een voorstelling te maken van iets grappigs met het dier waar je bang voor bent. Er was een scene waar iemand die bang was voor spinnen zich ging voorstellen dat die aan alle pootjes rode laarsjes had, zoiets.
Boekjes in de bieb zoeken die te maken hebben met omgaan met angst en dan samen lezen. Vertellen over je eigen, of andermans, ervaringen met angst.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.