Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Avi toetsen

Mijn dochter zit in groep 4 in wordt binnenkort weer Avi getest. Nu vroeg mijn dochter mij of ze nu juist heel snel moest lezen en dan wat fouten maken, of rustig lezen, maar wel alles foutloos. Ik heb het gevoel dat ze in het verleden rustig heeft gelezen (bang om fouten te maken), want wij vonden het Avi niveau laag uitvallen.

Maar is het zo dat je het beste zo snel mogelijk moet lezen?

Vraag is omdat ze de boekjes die ze nu op school mag lezen (nav Avi niveau) veels te makkelijk vindt. Zou fijn zijn als ze een keer op niveau mag gaan lezen....

Wat ik vanuit de dyslexiebegeleiding weet

is dat bij de AVI teksten op tijd gewerkt wordt. Per tekst mag een bepaald aantal fouten gemaakt worden. Bij teksten die moeilijk zijn, mogen meer fouten gemaakt worden als bij relatief makkelijke teksten.
Ze maken vaak ook gebruik van 2 verschillende teksten. De een vond mijn zoon makkelijker dan de ander.

Bij de jongste, ook groep 4, laat ik hem eerst iets lezen. Daarna gaan we af en toe op de fouten en de tijd letten. Zo vond hij het niet meer zo spannend om een tekst op school te lezen. Misschien speelt dat ook nog mee.

Als ze thuis op een hoger avi niveau kan lezen, kan je na een stukje tekst aan haar vragen waar het over ging. Soms lastigere woorden uitleggen wil hier ook helpen. Net als synoniemen aanbieden.

Herkenning.

Mijn zoon wilde ook foutloos lezen, hij dacht dat het vooral daar om ging. Als hij een fout maakte schrok hij er zelfs een beetje van en ging nóg langzamer lezen.
Hij begreep er niets van als hij weer niet een niveau hoger mocht, hij las toch bijna foutloos?

Oefen thuis maar eens op lezen op tempo, bij een fout, niet stoppen en doorlezen. Dan dezelfde tekst nog eens. En misschien nog eens. Niet teveel tekst, dan wordt het saai. Ik heb toen een leuke gedichtenbundel gehaald bij de bieb.

Sneller lezen, zelfvertrouwen opbouwen en de fouten worden dan vanzelf minder. Ik had toen ook het idee dat het probleem bij het tempo lag.

Begrijpend lezen, waar Urslau het ook over heeft, was prima op niveau, dat staat los van technisch lezen.

Eowyn1

Eowyn1

19-01-2016 om 08:43 Topicstarter

Dank

Hier is het begrijpend lezen ook op goed niveau. En woordenschat scoort ze ook altijd hoog mee, dat is het probleem niet.... Ze ligt met lezen ook wel voor op de rest van de klas, maar mag dus niet boekjes op haar eigen niveau lezen omdat ze haar avi te langzaam leest.

Ik zal eens met haar gaan oefenen met snel lezen. En vooral dat ze fouten mag maken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.