Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Alternatief zwemdiploma NRZ

Mijn dochter is 9 en heeft in een aantal particuliere lessen (en zelf veel oefenen in het zwembad) kunnen voldoen aan de eisen van het diploma A van de NRZ.
Echter vindt afzwemmen pas eind deze maand plaats en moet dat met kleine kinderen en een feestje, omdat de inspecteur hier nooit bij het proefzwemmen zit. Een diploma geven mag niet zomaar, maar pas na toestemming van de inspecteur.

De zwemdocent stelde voor dat hij kan overleggen met een collega zwemschool om dochter een ENVOZ diploma te geven. Het voordeel is dat zwemdocenten zelf bepalen wanneer iemand mag afzwemmen en dus niet zich hoeven te houden aan afzwemdata's met bezoek van een inspecteur.
Onze eigen zwemschool heeft verteld dat er plannen zijn om zelf over te stappen naar een alternatief op de NRZ zwemdiploma's omdat zij zien dat er tussen zwemscholen teveel verschil is betreffende het NRZ zwemdiploma en de waarde dus verminderd. (Eerder is mij op internet opgevallen dat in filmpjes waarin kinderen afzwemmen erg slecht wordt gezwommen, niet helemaal eerlijk als een kind bij de ene zwemschool goed moet kunnen zwemmen en bij de andere met moeite boven water mag blijven voor hetzelfde NRZ zwemdiploma) de plannen bij de huidige zwemschool moeten nog uitgewerkt worden dus als zij met een andere diplomalijn gaan werken is dit voor mijn dochter niet meer van toepassing.

Ik heb zelf de voor- en nadelen afgewogen:

Voordelen:
Dochter heeft zwemdiploma en hoeft niet langer te wachten
Afzwemfeestje voor kleuters kan ze overslaan

Nadelen:
Als ze later haar diploma moet laten zien kan er onterecht gezegd worden dat deze niet geldig is. Dit desondanks de vrije markt in Nederland in het uitgeven van zwemdiploma's. Officieel geldige zwemdiploma's bestaan helemaal niet.

Wat zijn jullie eigen ervaringen met een alternatief zwemdiploma? Het probleem lijkt vooral te zitten in dat 95% van de kinderen in Nederland een NRZ diploma heeft en en daarom onterecht wordt gedacht dat dit het enige geldige zwemdiploma is.

Jamie

Jamie

03-10-2015 om 18:57

Kleuters?

Ga eens vragen wat de gemiddelde leeftijd is want die ligt niet bij kleuters!

Jamie

Jamie

03-10-2015 om 18:58

Verder:

In Nederland wordt nooit gevraagd om je zwemdiploma te laten zien, die heeft iedereen gewoon thuis liggen. Er wordt wel om gevraagd OF je het hebt en bij twijfel kan gevraagd worden of je even voorzwemt, meer niet.

Knurf

Knurf

03-10-2015 om 19:13

labeltje toch?

er was toch zo'n labeltje dat je op je badpak kon naaien als je je A-diploma had gehaald? Zodat duidelijk was dat je in het diepe mocht? Of was dat alleen in mijn tijd?

Zo'n afwemfeestje is trouwens hartstikke leuk. Je kunt bijna niet meer zakken (of je moet ineens veel slechter zwemmen dan tijdens de lessen) en het is heel leuk om in zo'n 'Olympisch' rijtje mee te marcheren onder het luide applaus van de trotse ouders en grootouders. Allemaal een officieel diploma, allemaal een kadootje. Ik zou gewoon voor het reguliere afzwemfeestje gaan, wat maken die paar weken nou uit?

Jamie

Jamie

03-10-2015 om 19:18

labeltjes?

Nee mijn kinderen hebben nooit labeltjes gehad, onzinnig ook want ze hebben meerdere zwembroeken verder bewijst het niets want zo'n ding kun je ook van een ander hebben gehad. Een badmeester moet gewoon kijken of een kind goed genoeg kan zwemmen en niet keuren aan de hand van een labeltje.

vlinder72

vlinder72

03-10-2015 om 19:31

Officieel?

Er bestaat helemaal geen officieel Nederlands zwemdiploma. NRZ doet misschien net alsof dat wel zo is maar dat is helemaal niet zo.

Mijn kinderen hebben allevier zwemdiploma's van de Stichting ZON. Heel normaal hier. Het hangt af van de zwemschool die je kiest welk diploma ze krijgen. Op school laten kinderen zowel diploma's van NRZ zien als ZON. Mijn kinderen zwemmen echt niet slechter dan andere kinderen.

Hier zou een negen jarig meisje wel opvallen hoor bij het afzwemmen. De meeste kinderen zijn tussen de 5 en 7 jaar als ze afzwemmen. Niet dat het raar gevonden zal worden. Ik heb nog nooit commentaar gehoord op welk kind dan ook tijdens een van de afzwemgebeurtenissen. En wij hebben er inmiddels 11 meegemaakt. Mensen zijn over het algemeen vooral gefocused op hun eigen kind.

Noet

Noet

03-10-2015 om 19:32

geen kleuters idd

wel kinderen in de leeftijd 6 tot 10 die op gaan voor A, veel allochtone laatzwemmers hier.
En dat feestje is juist het leuke, dat maakt het speciaal dat diploma.
Want daarna vraagt niemand er meer naar.

Misschien verschillend per zwemschool

Hier zijn het dus overwegend wel kleuters. De meeste kinderen beginnen tussen de 4 en 5 jaar met zwemles. Dit wordt door de zwemschool van mijn kinderen ook aangeraden. Een enkeling is tussen de 5 en 6 en oudere kinderen zie je haast niet. Met drie kwartier zwemles per week doen ze er ongeveer anderhalf jaar over om hun diploma te halen. Wat betekend dat de meeste dan rond de zes zijn en ja dan ze nog kleuter.

Wat afzwemmen betreft. Mijn zoon heeft pas zijn zwemdiploma A gehaald. Bij hun geen feestje. Examen door eigen zweminstructeurs, er kan een inspecteur aanwezig zijn, was bij zoon niet. Na afloop kregen ze hun diploma, een bakje om geld in te kunnen doen en applaus. Geen feestje of iets dergelijks.

Mijn eigen ervaring is dat er niet gevragen wordt naar zwemdiploma's. Mijn zoon heeft 1 keer die vraag bij het Tikibad van Duinrell gehad en moest toen een stukje schoolslag en borstcrawl laten zien. Daarna was het goed. Zelf heb ik ondanks jaren zwemles nooit mijn diploma gehaald. Ik kan gewoon zwemmen, geen borstcrawl, alleen de schoolslag en rugslag. Ik zwem ook in het diepe en er is nooit iemand die aan mij gevragen heeft of ik wel een diploma heb.

Je dochter is 9, misschien een optie om aan haar te vragen wat ze wil. Dat feestje is eenmalig, misschien even minder voor haar vanwege de kleine kinderen, maar ook weer snel voorbij en dan heeft ze in ieder geval haar diploma. Daarnaast kan een overweging zijn of ze nog verder wil. Houdt ze het op haar A of wil ze ook voor haar B en C?

Jamie

Jamie

04-10-2015 om 13:35

Calenzia

Hier mag je vaak pas beginnen met 5 dus bijna alle kinderen zijn al zes en aangezien het oktober is nu verwacht ik dat er al heel wat kinderen in groep 3 zitten die afzwemmen in plaats van net in groep 2. Verder kunnen ze haar gewoon in de kleedkamer laten wachten tot ze aan de beurt is of bij papa/mama op de bank en bijna achteraan aansluiten. Dan hoef je niet als boomlang kind tussen die 'kleuters' te lopen.

Katniss

Katniss

04-10-2015 om 13:43

Wel

Mijn oudste heeft als 9-jarige gewoon mee afgezwommen met de kleuters (5-6 jaar oud), en het feestje mee gedaan. Na 2,5 jaar ploeteren was het het feestje wel waard. Er zwom op datzelfde tijdstip ook een oudere dame af. Zij heeft nadien geen T-shirt gekregen

Jamie

Dan is dat misschien zo bij jou zwemschool maar niet alle zwemscholen zijn hetzelfde. Bij die van mij is wel degelijk advies tussen de 4 en 5 jaar. Mijn kinderen zijn beide met 4,5 begonnen en lange na de jongste van de groep niet. Hun klasgenoten zitten op andere zwemscholen en daar beginnen ze op precies dezelfde leeftijd.

Hier is het echt geen uitzondering dat een groep 2 kind met een diploma A en soms zelfs op B op school laat zien.

Dat het dochter van TO tussen veel jonge kinderen zwemt en daardoor zo'n afzwemfeest kinderachtig kan vinden, is niet ongebruikelijk.

Zelfs op de site alles over zwemmen van NRZ wordt deze leeftijd geadviseerd

http://www.allesoverzwemles.nl/veel-gestelde-vragen

Dus als de meeste zwemscholen NRZ hanteren. Zullen de meeste zwemscholen het advies beginnen tussen de 4 en 5 hanteren. En ja dan zijn er veel kleuters die afzwemmen voor diploma A.

Katniss

Katniss

04-10-2015 om 14:25

Overigens

Toen mijn 9-jarige afzwom tussen de kleuters zwom ze die er met gemak uit, veel krachtiger en met meer uithoudingsvermogen. Ik heb later nog even gekeken bij de kinderen (ook 6-jarigen) die voor B gingen en daar had ze zo bij kunnen aansluiten.
Ik zou er dus op inzetten dat het 'niet erg' is om als 9-jarige tussen de 6-jarigen af te zwemmen. Sommige kinderen hebben nu eenmaal wat meer tijd nodig.

vlinder72

vlinder72

04-10-2015 om 14:26

Afzwemfeest

En er zijn ook zat kinderen die zo'n afzwemfeest helemaal geen feest vinden, die van die rondwandelende poppen een ramp vinden. Die muziek niet leuk vinden en van die hysterisch doenende ouders en grootouders een ramp vinden. Voor die kinderen is het afzwemmen geen feest en blijft het jammer dat het geen keuze is.

Mijn jongste had inderdaad A en B in groep 2. Is hier heel normaal.

Katniss

Katniss

04-10-2015 om 14:38

Feest

Het feest was hier pas na het zwemmen. Dan kwamen de poppen ook pas tevoorschijn. Ik denk dat mijn kinderen al helemaal het water niet in zouden gaan als er zo'n verklede griezel rond zou lopen.

Izabela

Izabela

05-10-2015 om 15:17 Topicstarter

Bevestiging diploma's

Bedankt voor de bevestiging dat er meer diploma's zijn dan die van NRZ en dat het niet een nationaal erkend diploma is.

Het gebeurt weleens dat hotels, strandtenten, pilotenopleidingen, politiestages etc. Om een zwemdiploma vragen. Voor het geval dat is het dus handig om minstens een zwemdiploma te hebben en te bewaren. (Ook al zegt een diploma niet veel over hoe goed iemand kan zwemmen over 10 jaar)
Daarnaast heb ik begrepen dat sommige sporten een zwemdiploma vragen. Meestal is alleen A of AB voldoende, een enkele keer wordt er naar C gevraagd.
Dochter gaat alleen voor A en als ze ooit B of C nodig heeft moet ze die makkelijk nog kunnen halen als ze vanaf heden gewoon blijft zwemmen in haar vrije tijd. Voor nu heeft dochter ook geen behoefte aan meedoen aan een watersport, ze vindt dansen en turnen veel leuker maar wil nog wel af en toe naar het zwembad toe om te zwemmen.

De docent heeft mij uitgelegd dat vroeger met 7-8 jaar of later kinderen een zwemdiploma haalden en de huidige eisen daarom voldoende waren, maar omdat ouders hun kind zo vroeg mogelijk willen leren zwemmen de abc lijn in 1998 is gekomen met zwaardere eisen omdat kleine kinderen meer oefening nodig hebben om iets te kunnen en te onthouden. Daarnaast raken kleinere kinderen eerder in paniek als ze in het water vallen dan een ouder kind en leren kinderen tegenwoordig met C kunstjes als een koprol en een hoekduik in het water tegen paniek.
Om deze reden geeft hij zelf ook aan dat de noodzaak van het zwem-abc na een bepaalde leeftijd vervalt en dat alleen A of AB voldoende is want een ouder kind leert een zwemslag en een "kunstje" sneller aan en een B of C diploma is dan al heel snel geen uitdaging meer en dus niet nodig.(Ook al vindt de NRZ dat niet) ik ben blij dat een docent eerlijk is en zelf aangeeft dat mijn dochter kan stoppen na A want B en C is niet nodig en ze kan beter de zwemvaardigheid blijven onderhouden met zelf gaan zwemmen. Dochter geeft aan dat ze zwemmen wel leuk vindt maar de lessen zat is. Van mij mag ze stoppen, ik heb liever dat ze blijft zwemmen in haar vrije tijd dan dat ze gepusht wordt voor nog een diploma en met tegenzin gaat zwemmen en daardoor het niet gaat onderhouden.

Mijn dochter gaf zelf aan dat ze geen zin heeft in een feestje met jongere kinderen wat ik begrijp na veel te lang met schoolzwemmen in het ondiepe bad met klei e kinderen en krukjes om te hebben gezeten. (En vervolgens in een maand tijd te kunnen voldoen aan de eisen van diploma A, haar enige probleem was een net niet juiste slag en ze had geen uitdrijfmoment)

Katniss

Katniss

05-10-2015 om 15:21

Ik heb nog nooit meegemaakt dat er gevraagd is om een zwemdiploma van mijzelf of de kinderen. Dat zou ook een probleem zijn, want ik weet nog maar van eentje waar die ligt.
Ik heb ze echt gehaald, maar ik kan er weinig meer van. Laatst heb ik wel geïnformeerd naar het zwem-ABC voor volwassenen, maar de doelgroep was 60+. Dus ik wacht nog maar even.

Jamie

Jamie

05-10-2015 om 17:50

Nee

Natuurlijk vragen ze heel soms (voor bepaald werk) om een zwemdiploma maar dan willen ze die niet zien. Ze snappen ook wel dat een puber van 18 die bij de Reddingsbrigade wil beter kan laten zien of hij goed kan zwemmen en daarna trainen ze hem gewoon. Een vodje wat hij met 5 jaar heeft gehaald zegt dan helemaal niets.

Echt: ze willen niet dat je dat ding gaat opzoeken hoor!

Angela67

Angela67

05-10-2015 om 18:03

izabela

wat is jouw obsessie met zwemdiploma's? Ik zou het allemaal niet zo serieus nemen, die business. Ik geloof dat er behoorlijke spreiding kan zitten in wat de ene zwemschool 'goed' noemt en de andere 'niet goed genoeg', behalve de harde criteria (door het gat of niet door het gat).
Ja als je in het water valt moet je je als kind kunnen redden, dat is van wezenlijk belang. En in een zwembad wil je ook niet dat ze zich niet zonder toezicht kan redden. Maar diploma's etc? Echt, nog nooit naar gevraagd!
gr Angela

Izabela

Izabela

15-11-2015 om 21:11 Topicstarter

Inmiddels al klaar met zwemmen

Dochter heeft inmiddels al een ENVOZ diploma A. Ik heb geen ervaring met dat werk diploma's vraagt, maar voor het geval dat is het wel handig er ergens een te hebben liggen.
De school van mijn dochter heeft als harde eis dat als kinderen in groep 5 of 6 t/m groep 8 geen kopie van een zwemdiploma A of hoger inleveren, ze verplicht meemoeten met schoolzwemmen. Ik had een verklaring van de docent dat ze voldoet aan de eisen van diploma A maar het afzwemmen later plaats vindt, en dankzij die verklaring heb ik met veel moeite haar van het schoolzwemmen af gekregen.
Helaas weet ik uit ervaring hoe met name de juffen van de school communiceren met ouders, en weet ik dat ook daarom het beter is om wel een zwemdiploma thuis te hebben liggen, straks gaan ze eisen dat ik alsnog een kopie aan mijn dochter meegeef omdat ze van gedachten zijn veranderd...
Dus de komende 1,5 jaar blijft dat diploma sowieso wel even hier in huis liggen. Ik weet ook dat het doel van zwemles is dat een kind leert zwemmen zodat die bij een ongelukje of recreatie niet zomaar verdrinkt, en niet dat die allemaal leuke dingen leert zoals een kopsprong waarmee je meters ver vooruit in het water springt en zo makkelijker het gat haalt en een extra diploma haalt. (wat niks toevoegt aan veilig zwemmen, want het is inderdaad pure marketing en het gaat erom dat je iets kunt niet dat je een papier hebt)

Dees

Dees

16-11-2015 om 10:22

tja

Ja ik heb gehoord van sollicitanten bij de politie dat ze daadwerkelijk vragen naar een zwemdiploma. Maar ik geloof dat als je die niet kan overhandigen dat je even moet proefzwemmen. Niet onoverkomelijk dus.

En het zegt wel degelijk iets over of je kunt zwemmen of niet, zwemmen verleer je niet. Ja oke precies alle oefeningetjes enzo dat zul je vast verleren maar de basis vergeet je niet. De slagen, het redden enzovoorts dat verleer je gewoon niet. Mijn schoonvader heeft nooit een zwemdiploma gehaald, hij komt vooruit in het water, maar 1 of 2 baantjes zwemmen en hij is uitgeput (en hij heeft een goede conditie), het ziet er ook niet uit een rare soort borstcrawl. Aan hem zag ik dus dat het hebben van een zwemdiploma echt wel noodzakelijk is, maar het lijkt me niet zo van belang om wat voor soort zwemdiploma, er van uitgaande dat je eerst een kijkje neemt op de zwemschool van je keuze kun je ook wel zien of die kids die voor hun b of c op gaan een beetje kunnen zwemmen of niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.