Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Alleen thuis

Vanaf welke leeftijd laten jullie je kind even alleen thuis (voor een boodschapje bijvoorbeeld?

creabea

creabea

20-02-2015 om 22:29

jaar of 7

...ligt eraan hoe lang het eventjes is, en waar je bent. Jongste is 6 en bleef laatst even 10-15 minuten alleen thuis, ik ging naar de brievenbus een paar honderd meter verderop. Als ik bij de buren ben kan ik best wat langer weg blijven natuurlijk, want hij kan dan zo naar me toe.

De oudste is 9 en die blijft wel eens een uur alleen thuis tegenwoordig.

Katniss

Katniss

20-02-2015 om 22:48

Met 5 jaar liet ik ze wel een kwartiertje alleen thuis. Met 9 jaar een halve dag, en vanaf 12 de hele dag.

dc

dc

20-02-2015 om 23:48

vanaf 6/7 laat ik ze weleens een half uurtje alleen. Bij 8/9 weleens een paar uur.

Belangrijk is wel dat ze weten hoe ze me kunnen bellen, dat oefen ik dan elke keer wel even.

Het gebeurt niet vaak trouwens, maar meer omdat ze geen zin hebben mee te gaan om een broer op te halen van het een of ander ofzo.

amk

amk

21-02-2015 om 07:27

4/5

Vanaf een jaar of vier ben ik dat gaan oefenen. Steeds een beetje langer. Nu met 9 komt ze na school alleen thuis en is dan 2 uurtjes alleen. Meer zou kunnen maar dat vindt ze niet gezellig. Maar we gaan het wel uitbreiden naar een halve dag voor ze 10 is. Eind groep 8 een hele dag is het streven.

Limi

Limi

21-02-2015 om 08:10

Sinds de jongste 5 is ga ik in de vakanties meestal alleen boodschappen doen omdat ze niet mee willen. Ik ben dan 15-20 minuten weg. Ik draag ze op beneden te blijven en laat de deuren van het slot.
Bellen kunnen ze nog niet, maar ik heb toch geen mobiele telefoon. Als er iets gebeurt moeten ze kijken of er buren thuis zijn. Maar mijn 5-jarige is dan van mening 'er gebeurt toch niks'.

mijk

mijk

21-02-2015 om 09:04

hier ook vanaf uur of 5

Eerst als ik met hond liep later ook bijboodschap. Geoefend met telefoon en ik heb toen wel ook een wat doe je als rookmelder afgaat training gegeven.

Mijk

haha mijk

Jij wint, al vanaf dat je kind 5 uur is!

Flo

Flo

21-02-2015 om 23:15

Sjeemig

Best jong vind ik, 5 of 6 en dan alleen thuislaten. In sommige landen mag dat niet eens. Maargoed, in Nederland wel geloof ik. En iedereen heeft er een ander gevoel over natuurlijk maar ik zou dat niet aandurven, stel dat er iets onverwachts gebeurd. Hier pas vanaf 9 en nooit lang, al helemaal geen hele dag.

creabea

creabea

22-02-2015 om 14:58

halve dag vind ik lang

voor een 9-10 jarige. Maar Flo, het hangt er vanaf wat voor kind je hebt natuurlijk, en of er nog andere kinderen thuis zijn. Als ik een half uur echt weg ben dan laat ik de 6-jarige nog niet alleen thuis, maar als de kinderen met zijn tweeën zijn doe ik dat weer wel. Mijn kinderen zijn heel braaf, die gaan niet stiekem snoepen of kattekwaad uithalen, én er zijn genoeg buren waar ze heen kunnen mocht er wat zijn. Ik laat mijn 9-jarige ook nog niet alleen thuis terwijl ik naar een andere stad ben ofzo, maar als zijn broertje naar zwemles is bijvoorbeeld mag hij wel alleen thuis blijven. Wil hij zelf ook graag, dat scheelt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-02-2015 om 15:14

En een kort weekendje weg?

Zouden jullie een 17 jarige alleen laten met een 13 jarige en een 7 jarige? Voor een nachtje en een deel van de dag?

Katniss

Katniss

22-02-2015 om 15:17

Bijna 18?

Met een 18-jarige die het zelf ook wil zou ik dat wel aandurven. Nét 17 vind ik dan toch anders. Dan zou ik de 7-jarige uit logeren sturen en de oudste twee kunnen wel samen thuis blijven.

Moni

Moni

22-02-2015 om 15:18

Zonder 7-jarige wel

Hoe lang ze 17 zijn, maakt mij niet uit. Het hangt van het kind af. Had hier met 16 en 12 ook gekund.
Maar die 7-jarige zou ik lekker bij een vriendje laten logeren.

Donsje

Donsje

22-02-2015 om 22:24 Topicstarter

Brand enzo

Qua brand vind ik het wel spannend. Die van 5 werd pas even alleen thuis gelaten door manlief. Was ik eigenlijk van geschrokken. Maar ging natuurlijk prima een half uurtje. Ik woon op een dorp met allemaal bekenden in het dorp. Dus als er wat is zou hij zo naar iemand in de buurt kunnen.

Ginny, ik zou die van 7 laten logeren. Dat maakt de verantwoording voor de andere twee minder groot. Bovendien is de kans aanwezig dat de jongste een beetje geplaagd wordt door die andere twee. Bijvoorbeeld een beetje bang maken, dan wordt het gee succes.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.