Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Alleen fietsen 11 jaar

Ik wil even sparren.
De vader van mijn zoon wil hem alleen naar school laten fietsen.
Hij is de enige uit zijn klas die dit traject fietst.
Het gaat om een traject van 10-11 kilometer, grotendeels op een fietspad vooral door plattelandsgebied, weilanden en kleine dorpjes.
Ook kleinere stukken op dorpsweggetjes waar ook trekkers en bussen en auto's met soms te hoge snelheid rijden.
Ik weet niet zo goed wat ik hier van moet vinden. Dus waarop zouden jullie je mening baseren?

Wilgenkatje

Wilgenkatje

23-02-2017 om 14:19

11 jaar?

Dan gaat hij bijna naar het VO toch?

Het lijkt me dat een jongen van die leeftijd geleerd heeft wat de do's en don'ts in het verkeer zijn. Basisonderwijs, dus dat betekent geen ritten in het donker. Goed als hij vertrouwen opbouwt dat hij dit kan. Fiets een paar keer met hem mee, als dat door de week niet lukt, op zaterdag of zondag.
Kinderen van nu hebben een mobiel bij zich, dus als er iets bijzonders is, kan hij ouders bereiken.

Hoe gaat hij tot nu toe naar school? Of is hij net van school veranderd, zijn jullie verhuisd?

Kaaskopje

Kaaskopje

23-02-2017 om 14:35

Moet kunnen

Ik kan me voorstellen dat je je zoon nog als je kleine jongen ziet, die dat héle stuk moet fietsen, maar dat is een consequentie van hoe jullie wonen. Mijn dochters mochten vanaf dat ze 11 waren langzaam maar zeker alleen naar de stad. Vanuit onze woonwijk dus, wij wonen in een stad. Ik vond dat goed vanuit de gedachte dat ze na de zomervakantie ook naar school moesten kunnen fietsen.

Tijgeroog

Tijgeroog

23-02-2017 om 14:46

Zelf

Zelf fietste ik ene vergelijkbaar traject naar de middelbare school, vanaf dat ik net 12 was. Dus van mij zou het mogen.

mijk

mijk

23-02-2017 om 14:47

tja je kunt hem naar

Het vo niet brengen dus ik zou hem gaan laten oefenen. Fiets hij verder wel veel. Heeft hij beetje inzicht? Ik zou dus wel een paar keer samen fietsen maar als doel lijkt het Me prima!

saskia_

saskia_

23-02-2017 om 15:22 Topicstarter

omgeving

op zich is het een verstandig jongetje. Ik denk ook dat hij voorzichtig genoeg is.
Enige waar mijn angst zit is eigenlijk bij de omgeving. Te hard rijdende auto's op de smalle plattelandsweggetjes en wellicht mensen met kwade bedoelingen. Het is letterlijk een uitgestrekt gebied met kilometers geen huizen

Wilgenkatje

Wilgenkatje

23-02-2017 om 15:33

jouw angst...

te hard rijdende auto's, mensen met kwade bedoelingen, de uitgestrektheid van het gebied met weinig bewoning,

Over een, twee jaar is dat niet anders. Ook voor jou zelf niet als je daar fietst. Ook niet als ze samen zijn (dat heeft weer andere risico's, te breed fietsen bijvoorbeeld, stoer doen met de fiets).

Het leven heeft allerlei risico's waartegen je je kinderen graag zou beschermen. Maar ... ze hebben meer aan weerbaarheid. Ze gaan steeds meer op eigen benen, dat is het doel van je opvoeding. Je leest al wat andere ouders schrijven. Dit zal niet te gevaarlijk en te veel gevraagd zijn. Fiets een paar keer met hem deze route en geef hem vertrouwen.

tsja

Mijn zoon van nu net een week 10 jaar gaat na de zomer 13 km per enkele reis fietsen. Deels ook landweggetjes etc. en het laatste stuk door de grote stad. Er zitten echt een paar rotpunten in de route, dus die gaan we nog wel een paar keer samen oefenen (vòòr het nieuwe schooljaar start). En dan vertrouw ik erop dat het wel goedkomt.

Mijn ervaring met de oudste twee die ook (erg) jong naarste VO gingen, is dat er juist zoveel aardige en behulpzame mensen zijn als er eens wat is. Geef hem een mobieltje mee en laat los.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-02-2017 om 16:22

Jippox

Gaat jouw zoon straks al naar het VO?

kaaskopje

jep

bieb63

bieb63

23-02-2017 om 21:26

lastig,maar....

Een kind dat naar het VO gaat zal in principe zelfstandig gaan (op de fiets). Ik begrijp je terechte angsten. Ik snap dat over stukken door polderwegen met evt. te hard rijdende auto's en bussen schrik aan jaagt. Maar een kind dat in een stad of grote plaats woont en gemiddeld zo'n 4 á 5 km moet fietsen over kruispunten, drukke wegen, ingewikkelde en onoverzichtelijke verkeerssituaties enz. is wat dat betreft niet beter af.

lisbeth

lisbeth

24-02-2017 om 07:55

Mijn dochter ging met net 11 naar het vo, ook 10 km verder. Zelfde geld voor zoon straks.

De route

https://www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/verkeersdoden-nederland
Ik heb me in elk geval voorgehouden dat mijn kinderen niet, zoals ik vroeger, over een smalle hoge dijk zonder fietspad zouden hoeven fietsen waarbij inderdaad druk autoverkeer. Het fietsen was heerlijk maar de ongelukken waren niet van de lucht.
Een route zou toch ook veilig genoeg moeten zijn.

lieverdje

lieverdje

28-02-2017 om 09:18

geen probleem

mijn zoon van 11 fietst momenteel 1x per week 10 km (enkele reis) naar de middelbare school voor een plusklas. Geen enkel probleem gehad tot nu toe. Afstand is goed te doen, en zoon kan ook best met het verkeer overweg, dat mag ook wel zo langzamerhand natuurlijk.

Inderdaad zijn mensen als er iets is doorgaans erg behulpzaam (zelfde zoon was laatst ergens anders hard gevallen met de fiets, en toen werden we gebeld om hem te komen halen-de mensen bleven er ook bij tot we er waren. Uiteindelijk viel het allemaal erg mee, alleen de fiets was een beetje stuk).

Marjoleine64

Marjoleine64

28-02-2017 om 21:00

klinkt als

de route die mijn zoons moe(s)ten fietsen. Ook al in het najaar van groep 8, de jongste was toen net 11, naar de plusklas. 10 km enkele reis, grotendeels fietspad, maar ook bochtige stukken door dorpen enkele stukken polderdijken waar ook auto's en bussen rijden. Ja, bij oudste heb ik wel even moeten slikken toen hij dat echt zelf moest gaan doen, maar hij hoefde niet alleen. Dat is dan het enige verschil met jouw zoon. Waarom moet hij wel alleen? Is er echt niemand anders die die kant op gaat? Overigens moesten mijn zoons naar de brugklas 17 km enkele reis, en meestal wel alleen (het stuk door de polder in ieder geval). Geen enkel probleem, ze wilden zelfs niet met elkaar fietsen als dat eens een keer mogelijk was. Ja, vanaf de 5e klas weer...

De andere kant ken ik van mijn zus, die woont in een omgeving (in Belgie) waar men echt niet gewend is te fietsen, en waar de auto's ook echt veel te hard over de smalle bochtige weggetjes rijden. Haar zoons gaan dan ook echt niet met de fiets naar school, veel te gevaarlijk. In Nederland is het verkeer over het algemeen wel te doen. en helemaal alleen, ja, kwade geesten heb je overal. Ook mijn zoons zijn wel eens in de 'middle of nowhere' tussen 2 dorpen in en zonder uitweg gedwongen te stoppen door een paar pestkoppen. Gelukkig is het bij trekken en duwen gebleven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.