Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Alleen boodschappen doen

Mijn lieve dochter van 8. Altijd goed in het maken van duidelijke afspraken en goed luisteren. Vandaag ging ze voor het eerst naar de winkel samen met een vriendin van 9 jaar. De afspraak: 4 soorten  spullen halen en keuze uit snoep of chips halen bij de Albert Heijn. Ze kreeg mijn pinpas mee. 15 min later zie ik dat er is gepind. Bij het Kruidvat. Voor 45 euro! Daarna bij de Albert Heijn voor 30 euro! Ik heb me pinpas maar geblokkeerd voor het geval ze nog meer ging kopen. Ondertussen dacht ik dat de pinpas was gestolen, ze beroofd of ontvoerd was. Duurde namelijk ook zeer lang voor ze terug was. Maar ze moesten lopen, want de ketting was van de fiets. Goed les voor ons allebei. Ze krijgt ieder geval nooit meer me pinpas hahaha en ze mag volgende keer een boodschappen lijst maken of niet gaan hahaa

Ze hadden bedacht dat ze gingen picknicken en doen alsof ze op het strand waren en hadden nog wat spullen daarvoor gehaald. En cadeautjes voor hun broertjes die niet mee mochten naar de winkel. 
Gelukkig kon ze alles terug brengen zonder bon. 
Kinderen 🙈 en ik 😅


ForsakenCod30

ForsakenCod30

01-08-2021 om 15:27

Mooi verhaal

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

01-08-2021 om 15:28

wie geeft er nu zijn pinpas mee aan een 8 jarige?

Ik vertrouw mijn kinderen helemaal maar mijn pinpas zou ik ze niet meegeven. Zodra je je pincode deelt ben je bij je bank alle rechten kwijt. Dat risico vind ik te groot.

Pinpas is denk ik nog te abstract voor die leeftijd, qua geld. Lekker makkelijk onbeperkt afrekenen natuurlijk.

Contant geld en een lijstje volgende keer.

Tja, ik denk dat je niet duidelijk genoeg bent geweest, dus strakkere instructies meegeven. Ik vind 8 te jong voor meegeven pinpas. Mijn dochter (stuk ouder) mag dit wel, maar zij doet dan ook precies wat is opgedragen (en mijn risico als hij kwijtraakt). 

Mijn 9-jarige kan zelf een boodschap doen met mijn pinpas. Toen hij 8 was gaf ik cash mee. Hij koopt wat ik gevraagd heb en als we dat hebben afgesproken iets tot een bepaald bedrag (bv een euro) voor zichzelf. Als hij zich daar niet aan zou houden zou ik not amused zijn. Het is nog nooit mis gelopen. Jouw dochter was er duidelijk nog niet aan toe, en/of de instructies waren onvoldoende helder voor haar. 

ImpassionedRaven59

ImpassionedRaven59

01-08-2021 om 15:45

MMcGonagall schreef op 01-08-2021 om 15:29:

Ik vertrouw mijn kinderen helemaal maar mijn pinpas zou ik ze niet meegeven. Zodra je je pincode deelt ben je bij je bank alle rechten kwijt. Dat risico vind ik te groot.

Ooit gehoord van contactloos betalen? Dan kun je met de pinpas betalen zonder de pincode te hoeven gebruiken.

Heeft ze een telefoon? Bij ons is het de afspraak dat ze even bellen als ze iets zien wat niet is afgesproken. Dat doen ze ook altijd netjes (9 en 10 jaar, maar shoppen al een behoorlijk poosje zelf en ook vaak apart van elkaar). We hebben afgesproken dat ze alle extra spullen (zonder overleg) weer meteen zelf moeten terugbrengen. Tot nu toe is dat nog niet voorgekomen. Ik geef wel mijn pas mee. Dan sluis ik meestal wel eerst de rest van het geld weg zodat er een soort van grens is (ook als ze hem bijvoorbeeld kwijt raken). Soms stort ik geld op hun eigen rekening of geef ik contant mee.


Twee jaar geleden heb ik ze eenmalig echt de vrije hand gegeven bij de Action. Toen hadden ze ook voor 55 euro aan spullen gekocht  Eigenlijk vond ik dat toen een ontzettend grappig experiment, maar we hebben daarna wel concrete afspraken gemaakt 

BeertjeColargol schreef op 01-08-2021 om 15:45:

[..]

Ooit gehoord van contactloos betalen? Dan kun je met de pinpas betalen zonder de pincode te hoeven gebruiken.

Weet jij altijd exact tot hoever je limiet daarbij zit? Toen mijn kinderen 8 waren bestond contactloos overigens nog niet. Tegenwoordig hebben ze een eigen pas en sturen ze een tikkie als ze iets voor mij halen.

ImpassionedRaven59

ImpassionedRaven59

01-08-2021 om 15:59

MMcGonagall schreef op 01-08-2021 om 15:52:

[..]

Weet jij altijd exact tot hoever je limiet daarbij zit? Toen mijn kinderen 8 waren bestond contactloos overigens nog niet. Tegenwoordig hebben ze een eigen pas en sturen ze een tikkie als ze iets voor mij halen.

Ik heb het zelf uitgeschakeld, dus ik weet altijd exact hoeveel bestedingsruimte ik nog met contactloos betalen heb, namelijk helemaal niets.

Iedere keer als je met de pincode betaalt of geld opneemt, dan krijg je weer de maximale bestedingsruimte voor contactloos betalen. Mensen die het niet hebben uitgeschakeld maar het eigenlijk ook nooit gebruiken, hebben dus altijd de maximale bestedingsruimte.

Normaliter is de maximale bestedingsruimte voor contactloos betalen 50 euro, maar in verband met de coronacrisis hebben de banken die tijdelijk verhoogd tot 100 euro. Het zou dus heel goed kunnen dat de dochter van TO contactloos betaald heeft.

Ik geef nooit mijn pinpas mee. Tot een jaar of 10 contant geld, tegenwoordig pinnen ze zelf en sturen ze me een Tikkie dat ik meteen betaal. Overigens zou ik een 8-jarige al niet zelf boodschappen laten doen (anders dan, met hun eigen zakgeld of vakantiegeld iets kopen in het dorp). 

DeniseSamantha

DeniseSamantha

01-08-2021 om 16:07 Topicstarter

schijnbaar idd een combinatie van geen goede instructie en er nog niet klaar voor… lesje wel geleerd 😅

Heb zelf geen contanten in huis. Ze krijgen zakgeld via hun eigen kasboek en hebben dan een controle op hun spaarrekening (waar ze niet over kunnen beschikken). Bij het opmaken (iets kopen) van hun zakgeld gaat hun kasboek mee, zonder kasboek geen mogelijkheid tot geld uitgeven. 
Niemand is perfect zolang je er maar van leert, zowel me kind als ik 

ImpassionedRaven59

ImpassionedRaven59

01-08-2021 om 16:07

Overigens vind ik een dergelijke situatie ook echt het enige voordeel van het contactloos betalen. Je kunt een kind of iemand anders naar de winkel sturen voor boodschappen, de pinpas meegeven om te betalen zonder de pincode te hoeven geven. Omdat ik geen kinderen heb, is dit voordeel bij mij niet van toepassing en heb ik het contactloos betalen dus uitgeschakeld. Voor de rest vind ik contactloos betalen alleen maar een overbodig extra risico.

Loslaten is lastig.

BeertjeColargol schreef op 01-08-2021 om 15:45:

[..]

Ooit gehoord van contactloos betalen? Dan kun je met de pinpas betalen zonder de pincode te hoeven gebruiken.

Tot 50 euro. Anders was dat kind met een iPhone, een scooter en een zwembad thuisgekomen   

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.