Moblo
19-12-2021 om 01:58
Akkefietje: buurmeisje pakt spel af. Correct gehandeld?
Mijn zoontje (4) en ik kwamen met ons buurmeisje (12) tegelijkertijd aan bij ons huis. Buiten stond een kist met speelgoed om gratis mee te nemen. Beide kinderen namen er een doos met bordspel uit. Ons buurmeisje zag al gauw dat ze het spel van mijn zoontje graag ook zelf wilde hebben en probeerde hem er op verschillende manieren van te overtuigen het aan haar te geven. Hij wilde het echter niet afgeven. Het was een spel voor kinderen vanaf 10 jaar en voor hem inderdaad nog te moeilijk. Ik stelde hem voor het spel aan haar te geven, maar hij benadrukte weer dat hij het zelf wilde houden. Dan is dat zo, dacht ik toen en zei tegen het buurmeisje dat zij het wel een keer mocht komen lenen. In de gang bood zij vervolgens aan ‚zijn‘ spel even vast te houden, zodat hij zijn fiets de lift in kon rijden. Beide kinderen zijn toen met de lift omhoog gegaan en ik paste er niet meer in. Toen ik met de lift boven kwam was zij nergens meer te bekennen en mijn zoontje zat met zijn fietsje beteuterd bij de liftuitgang. Het buurmeisje had zich beide spelletjes toegeëigend, snel binnen gelegd en was meteen weer ervandoor. Mijn zoontje voelde zich erg bedonderd, dat zij het hem had afgepakt. ‚Ik heb steeds nee gezegd mama, maar ze wilde het niet terug geven.‘ De volgende dag heb ik met hem bij de buren aangebeld om het terug te vragen en heb vriendelijk en netjes de situatie uitgelegd. Ik verwachtte dat de buurvrouw mij gelijk zou geven en haar kind zou zeggen dat je inderdaad niet zomaar iets mag afpakken omdat je het zelf wil hebben. Maar ze koos partij voor haar dochter, die trouwens alles krijgt wat haar hartje begeert, en vond het belachelijk dat een 4-jarige perse een spel moest hebben waarvoor hij nog te jong is. Maar mij ging het om het principe. Ik vond het belangrijk om voor mijn kind op te komen en om een grens te trekken. Uiteindelijk gaven ze het wel terug, maar de buurvrouw week niet van haar standpunt af en probeerde mij er verder van te overtuigen hoe zinloos het zou zijn om het aan mijn kind te geven. Het buurmeisje zelf stond er met rood hoofd zwijgend naast. Achteraf vraag ik mij af of ik correct gehandeld heb. Heeft iemand ooit iets soortgelijks meegemaakt? Alvast bedankt voor jullie reacties!
AnnaPollewop
29-12-2021 om 13:25
Aan al die moeders die het wel OK vinden dat je iets afpakt waar je een ander niet geschikt voor vindt: ik neem aan dat jullie het ook prima vinden als iemand jullie auto meeneemt ("hij staat daar maar; jij hebt toch geen rijbewijs") of je man ("jij gebruikt hem nauwelijks") of je kind ("je komt toch niet voor hem op?
yette
29-12-2021 om 13:47
WendelmoedM schreef op 29-12-2021 om 13:25:
Aan al die moeders die het wel OK vinden dat je iets afpakt waar je een ander niet geschikt voor vindt: ik neem aan dat jullie het ook prima vinden als iemand jullie auto meeneemt ("hij staat daar maar; jij hebt toch geen rijbewijs") of je man ("jij gebruikt hem nauwelijks") of je kind ("je komt toch niet voor hem op?
Huh?!
Waar heb jij iemand zien schrijven dat het prima is om iets af te pakken?
Moblo
06-01-2022 om 21:28
Hartelijk dank voor de vele reacties, daar had ik niet mee gerekend! Goed om een paar verschillende meningen te lezen. Ter verduidelijking: inderdaad kan mijn kind er op zijn manier iets mee. Het buurmeisje had tevens een spel uitgezocht dat voor haar eigen leeftijd geschikt was. En inderdaad had ik te laat door, dat hij iets genomen had, waar hij nog te jong voor is. Het was ook zinvoller geweest als zij het had uitgezocht, maar het gebeurde anders. In ieder geval voel me bevestigd in mijn beslissing het stelen (groot woord) ) aan te spreken. Dank voor het meedenken! Ik wens eenieder een gelukkig nieuwjaar met veel opvoedkundige wijsheid!
AnnaPollewop
07-01-2022 om 17:19
yette schreef op 29-12-2021 om 13:47:
[..]
Huh?!
Waar heb jij iemand zien schrijven dat het prima is om iets af te pakken?
Lees de reacties nog even door. Waarom moet ik ze voor jou gaan citeren?
yette
07-01-2022 om 18:14
WendelmoedM schreef op 07-01-2022 om 17:19:
[..]
Lees de reacties nog even door. Waarom moet ik ze voor jou gaan citeren?
No thanks. Ik weet wat hier is geschreven. Jij hebt het over 'al die moeders die het wel OK vinden dat je iets afpakt waar je een ander niet geschikt voor vindt', en die heb ik niet gezien. Ik heb hier wel mensen (waaronder ikzelf) gelezen die het anders zouden hebben aangepakt dan TO - op het moment van het uitzoeken van die spelletjes en/of achteraf. Die meningsverschillen gingen over hele andere zaken dan het goedkeuren van diefstal.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.