Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Afspraken maken


GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

22-08-2022 om 17:55

MamaE schreef op 22-08-2022 om 17:10:

[..]

Dus hij mag buiten tegen jan en alleman toezeggen om te komen spelen, zonder dat te overleggen en vervolgens die afspraken botweg niet na te komen zonder dat te laten weten omdat jullie andere plannen hebben? Dat vind ik dus niet netjes en dat is niet hoe ik mijn kind wil opvoeden.

Ja hoor, meestal komt dat ook wel goed maar het kan gebeuren dat wij andere plannen hebben en dan kunnen we hem moeilijk alleen buiten laten lijkt me. 

Ook mijn kinderen moesten normaal gesproken afspraken nakomen. Als ze afspraken dat ze dinsdag na school met die of die zouden gaan spelen, dan rekenden wij daar ook op en werd er dus niet met iemand anders afgesproken.

Hier in de buurt werd nooit echt afgesproken. Ja, als de kinderen aan het spelen waren, dan was het vaak ‘morgen weer’, zonder dat er echt concreet iets werd afgesproken. Of ‘tot morgen!’. In die gevallen bleven wij er echt niet voor thuis, dan hadden we hele dagen thuis moeten blijven. Het kon dus best zijn dat we overdag weg waren en als we dan thuis kwamen, speelden de kinderen gewoon weer met de groep mee. En zo ging het hier eigenlijk met iedereen.

Het werd anders als ze echt concreet met 1 ander kind afspraken om morgen om 15.00 samen naar de bios te gaan of samen koekjes te gaan bakken. 

Zou het niet kunnen dat die andere ouders het ook meer als zo’n vrijblijvende afspraak hebben gezien? Was er bijv een tijd afgesproken enzo?

Mama-Inge schreef op 22-08-2022 om 17:09:

Als je als ouder erbij staat, als die afspraak gemaakt word kun je prima aangeven dat hem dat niet gaat worden omdat je de hele dag weg bent
Mijn kinderen zouden behoorlijk teleurgesteld zijn als dit gebeurde (en dan 3 dagen achter elkaar)

Mijn puber had ook een afspraak gemaakt voor zondagmiddag
Maar wij hadden al wat anders gepland voor die middag.
Tja jammer voor hem, maar heb gezegd dat hij de volgende keer eerst eens aan ons moet vragen of we ergens heen gaan/moeten en vooral in het weekend
Wij zijn wel even bij die vriend van hem langs gereden om te zeggen dat het niet door kon gaan

Maar waarom wist puber dan niet al eerder van die afspraak van jullie?

Miepjecody schreef op 22-08-2022 om 18:30:

[..]

Maar waarom wist puber dan niet al eerder van die afspraak van jullie?

Dat wist hij wel, want we hadden het er tijdens het eten over gehad. Maar ja, puberbrein, niet alles blijft hangen

Wat sneu dat het zo liep. Ik hou altijd rekening met afspraken van kind en anders hoort ze dat het niet kan en moet ze dat ook even gaan vertellen. Een buurmeisje is een goed vriendinnetje dus naast bij elkaar binnenlopen spreken ze soms bewust af. Ik denk dat ik de ouders ook gewoon een appje had gestuurd; joh A en B hadden afgesproken maar A staat voor een dichte deur, klopt dat? Kan hij nog wat verwachten vandaag want anders gaan wij ook onze plannen aanpassen. 

Decembermama, je schreef dat toen ze aan het spelen waren, buurjongen na een half uur naar binnen geroepen werd omdat ze naar een verjaardag gingen.
Het ging dus om met elkaar buitenspelen als ik het goed lees. Hadden jullie het echt heel concreet afgesproken, zo van die dag van zo laat tot zo laat?

Ik snap jullie teleurstelling. Ik ben ook van mening dat je, je aan afspraken houdt. Alleen; was dit voor hun net zo'n " officiele" afspraak als dat jij er van maakt? Zij ervaren buitenspelen wellicht anders en vonden een half uur prima ?

Hier bel je gewoon bij elkaar aan en kan het dan kan het en anders niet, volgende keer beter, ook als het vakantietijd is en je elkaar een tijdje niet gezien hebt.  Buitenspelen met buurkinderen ervaar ik wel anders dan een speelafspraak op woe mi bij een klasgenoot thuis die verder weg woont en meestal langer duurt.

Mijn kinderen spreken ook weleens af om in het weekend te gaan buitenspelen met een vriendje maar ik ga daar niet de hele dag voor vrijhouden. Niet omdat ik het niet belangrijk vindt, maar omdat ik niet alles tot in de puntjes ga plannen. A.s. za hebben we ook een verjaardag maar we bepalen die dag pas hoe laat we er heen gaan. Hier wordt ook niet heel concreet tijden afgesproken voor buitenspelen.

Decembermamma

Decembermamma

22-08-2022 om 20:57 Topicstarter

Natuurlijk bel.je normaal.gewoon aan maar de kinderen hadden 6 weken niet met elkaar gespeeld en wilden dat nu wel erg graag en daarom gingen ze het afspreken. Ze spelen nooit alleen maar binnen, ze speelden nu even in de achtertuin van buurjongen maar op een dag gaan ze meestal van achtertuin naar achtertuin naar speelplein en soms weer terug en dan weer binnen bij een van beiden huizen en dan toch weer naar buiten. Dus nee er wordt eigenlijk nooit afgesproken waar ze spelen behalve op het moment dat ze even besluiten naar binnen te gaan dan stemmen ze het af met de ouders. Maar dat ze samen wilden spelen was de afspraak.

Het is een mooi leermomentje voor je zoon. Hij komt er achter dat mensen er verschillende waarden en normen op na houden.
Sommige mensen vinden het helemaal niet belangrijk om je aan afspraken te houden. En hij moet leren daarmee om te gaan dus leren de afweging te maken; ga ik nog wel met dat jongetje spelen, en accepteer ik deze gewoonte of laat ik hem links liggen om teleurstellingen te voorkomen. Heel leerzaam. 

Decembermamma

Decembermamma

22-08-2022 om 21:43 Topicstarter

Pippeltje schreef op 22-08-2022 om 21:07:

Het is een mooi leermomentje voor je zoon. Hij komt er achter dat mensen er verschillende waarden en normen op na houden.
Sommige mensen vinden het helemaal niet belangrijk om je aan afspraken te houden. En hij moet leren daarmee om te gaan dus leren de afweging te maken; ga ik nog wel met dat jongetje spelen, en accepteer ik deze gewoonte of laat ik hem links liggen om teleurstellingen te voorkomen. Heel leerzaam.

Ja precies. Of zoals eerder iemand hier al schreef, accepteer ik dat ik met hem geen afspraken kan maken en ga ik alleen nog spontaan met hem spelen. 

ja afspraak is afspraak zo zie ik dat

BeneficialJay65

BeneficialJay65

23-08-2022 om 11:07

Als ze die dag een halfuurtje gespeeld hebben, “was dat het misschien wel”, was dat voor beide kinderen voldoende voor dat moment? Misschien waren ze na dat halfuur gewoon uitgespeeld?

Caramelzeezoutchocola schreef op 23-08-2022 om 11:07:

Als ze die dag een halfuurtje gespeeld hebben, “was dat het misschien wel”, was dat voor beide kinderen voldoende voor dat moment? Misschien waren ze na dat halfuur gewoon uitgespeeld?

Klopt als die kinderen 4/5 dan is een half uurtje meer dan voldoende. Kinderen die zo jong zijn kunnen niet hele dagdelen met elkaar spelen.

Caramelzeezoutchocola schreef op 23-08-2022 om 11:07:

Als ze die dag een halfuurtje gespeeld hebben, “was dat het misschien wel”, was dat voor beide kinderen voldoende voor dat moment? Misschien waren ze na dat halfuur gewoon uitgespeeld?

Ja misschien dachten die ouders van " zondag kan even voordat we naar oma gaan" . Ik weet ook niet of er tijden waren afgesproken? 

Ik vind het niet netjes wat de buren doen. Maar ik zou ze er niet op aan spreken, maar je kind uitleggen dat dat niet netjes is en dat het bij de buren wel gebeurd. Als je kind bv. nog een keer afspreekt, je kind er al op voorbereiden dat ze er mogelijk toch niet zijn. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

23-08-2022 om 11:43

Decembermamma schreef op 22-08-2022 om 20:57:

Natuurlijk bel.je normaal.gewoon aan maar de kinderen hadden 6 weken niet met elkaar gespeeld en wilden dat nu wel erg graag en daarom gingen ze het afspreken. Ze spelen nooit alleen maar binnen, ze speelden nu even in de achtertuin van buurjongen maar op een dag gaan ze meestal van achtertuin naar achtertuin naar speelplein en soms weer terug en dan weer binnen bij een van beiden huizen en dan toch weer naar buiten. Dus nee er wordt eigenlijk nooit afgesproken waar ze spelen behalve op het moment dat ze even besluiten naar binnen te gaan dan stemmen ze het af met de ouders. Maar dat ze samen wilden spelen was de afspraak.

Waarom spreek je dat dan niet zelf met die moeder af? Stel dat die ouders andere plannen hadden?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.