Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

7 jarige gaat altijd laat slapen


CavernousSanddollar80

CavernousSanddollar80

12-05-2022 om 07:56

Misschien is haar circadiane ritme verstoord. En maakt ze dus pas later melatonine aan. Er zijn een heleboel factoren die het circadiane ritme beïnvloedden. Misschien daar eens naar kijken als startpunt. 
Nooit zomaar melatonine geven. Dat legt de productie van lichaamseigen melatonine stil en dan ben je verder van huis. 

mijn zoon van 8, slaapt meestal pas rond 21.00, soms later. Eerder is hij gewoon totaal niet moe. Hij gaat wel om 20.30 naar bed en mag dan nog even lezen en geen andere dingen meer doen en uit bed komen. Smorgens altijd vrolijk en overdag nooit moe. Hij heeft gewoon minder slaap nodig. Mijn dochter daarentegen valt al in slaap als ze het woord bed hoort en slaapt het liefst altijd uit.

De mijne sliepen op die leeftijd ook laat. Niet iedereen heeft nou eenmaal hetzelfde ritme. Ik vind het wel jammer van de me-time en tijd samen met mijn man die dan minder is. 

mijn dochter van 6 slaapt ook 10 uur in een nacht. Daar heeft ze genoeg aan. Ze slaapt van 20 tot 6. Als je wil dat je kind eerder gaat slapen omdat je half 10 te laat vindt, zou ik proberen haar elke dag ietsje eerder wakker te maken in de hoop dat ze dan ook steeds ietsje eerder in slaap valt. En anders is het gewoon wat het is. Ik was ook niet blij met 6 uur opstaan, nu pas ik mezelf daarop aan en ga ook op tijd op bed.

Hier ook een dochter van 7 die weinig slaap nidig heeft. Altijd al zo geweest. Vaak slaapt ze pas tussen 21:30 a 22:00. En de volgende ochtend wordt ze nog voor de wekker weer vrolijk wakker. Wij maken ons er dus ook niet zo druk om. Enige regel is dat ze gewoon om 20:30 naar de kamer gaat. Vaak speelt ze nog wat met d'r barbies op bed oid. Als ze dan moe is komt ze nog even zeggen dat ze wil slapen. Dan stop ik d'r nog even lekker in en is ze binnen een minuut in dromenland. Maar ze moet dus in de tussentijd wel in haar kamer blijven. Papa en mama willen namelijk ook gewoon wat tijd voor zichzelf 🙂

Sommige kinderen hebben weinig slaap nodig. Je kunt dat niet afdwingen. Ik zou wel het einde van de dag rust inbouwen. Dus bedritueel en dan nog wat laten lezen of zo.
Dochter van zeven hier slaapt sneller als ze in de avond gesport heeft dan wanneer dat niet zo is. 

Helena71 schreef op 12-05-2022 om 07:56:

Misschien is haar circadiane ritme verstoord. En maakt ze dus pas later melatonine aan. Er zijn een heleboel factoren die het circadiane ritme beïnvloedden. Misschien daar eens naar kijken als startpunt.
Nooit zomaar melatonine geven. Dat legt de productie van lichaamseigen melatonine stil en dan ben je verder van huis.

Dat is niet waar.

Deze link is informatief

https://www.kinderneurologie.eu/ziektebeelden/slaap/melatonine.php

Nova1982

Nova1982

12-05-2022 om 12:25 Topicstarter

Netherfield schreef op 12-05-2022 om 09:26:

De mijne sliepen op die leeftijd ook laat. Niet iedereen heeft nou eenmaal hetzelfde ritme. Ik vind het wel jammer van de me-time en tijd samen met mijn man die dan minder is.

Nouja, dat dus ook. Ik heb ook nog een 1 jarige rondlopen die ook aardig wat aandacht vraagt en op een gegeven moment wil ik gewoon klaar zijn en mezelf even wat tijd geven. Maar dan hoor ik een deur die weer open gaat en dan baal ik wel een beetje. 

Boek en nachtlampje zijn fijne tips. En zeggen dat ze niet meer uit bed mag komen 

CavernousSanddollar80

CavernousSanddollar80

13-05-2022 om 13:29

Krisper schreef op 12-05-2022 om 10:47:

[..]

Deze link is informatief

https://www.kinderneurologie.eu/ziektebeelden/slaap/melatonine.php

Van een amateur ja.
Bovendien een pleitbezorger van melatonine suppletie. 

Kom maar terug met wat pubmed-bronnen. 



Helena71 schreef op 13-05-2022 om 13:29:

[..]

Van een amateur ja.
Bovendien een pleitbezorger van melatonine suppletie.

Kom maar terug met wat pubmed-bronnen.



Jij beweert dat de eigen melatonineproductie stopt wanneer er melatoninepilletjes worden genomen. Waar haal je dat vandaan?

Helena71 schreef op 13-05-2022 om 13:29:

[..]

Van een amateur ja.
Bovendien een pleitbezorger van melatonine suppletie.

Kom maar terug met wat pubmed-bronnen.

Heb je de tekst gelezen? Het is geschreven door een kinderneuroloog die gewoon netjes haar wetenschappelijke bronnen citeert.

Ze noemt overigens wel dat het goed is in eerst een kortdurende periode te doen, als het ware een reset en dan te kijken of dat voldoende is. Als het langer nodig is noemt ze ook dat je af en toe een stopweek moet inlassen. 

Kortom gecontroleerd gebruik, dus ik zou inderdaad niet zo snel zelf een potje halen bij de Kruidvat, maar overleggen met een arts en daarmee een plan maken. 

@to, in jouw geval denk ik dat je kleine inderdaad gewoon weinig slaap nodig heeft. Ik zou in de avond ook een rustmomentje inbouwen. Dus je mag op je kamer spelen/in bed een boek lezen (beetje afhankelijk van wat bij je kind past) maar niet andere storen of herrie maken. 

Nova1982 schreef op 12-05-2022 om 12:25:

[..]

Nouja, dat dus ook. Ik heb ook nog een 1 jarige rondlopen die ook aardig wat aandacht vraagt en op een gegeven moment wil ik gewoon klaar zijn en mezelf even wat tijd geven. Maar dan hoor ik een deur die weer open gaat en dan baal ik wel een beetje.

Boek en nachtlampje zijn fijne tips. En zeggen dat ze niet meer uit bed mag komen

Mijn dochter ( 9 jaar) hoeft niet perse in bed. Ik vind het prima als ze nog even op haar kamer wil rommelen. Soms is dat spelen, soms in haar opschrijfboekjes schrijven, maar vaak lezen inderdaad.

Mijn jongste heeft ook altijd weinig slaap nodig gehad. Gaat in weekenden/vakanties rond 22.00/22.30u naar bed en slaapt vrij snel. Hij wordt echter standaard tussen 6.00 en 7.00 uur wakker. Vrij of niet. Hij is nu bijna 12 en ik hoop dat hij in de puberteit gaat uitslapen… niet dat ik last van hem heb, maar ergens denk ik dat het goed is dat hij wat meer slaapt. Hij is altijd meteen ‘aan’ zodra hij wakker is (heeft overigens ook ADHD).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.