Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Wat doen terwijl dreumes speelt?

Op de dagen dat ik thuis ben met mijn dreumes, zijn er steeds vaker korte momenten (2 - 10 minuten) waarop het hem lukt om zichzelf even bezig te houden. Nu merk ik dat ik geneigd ben om op die momenten mijn telefoon erbij te pakken, maar dat vind ik eigenlijk geen goede zaak.

Het huishouden doen werkt goed, maar soms wil ik ook gewoon even zitten. Wat doen jullie op zulke momenten? 

Niks, ik kijk hoe ze speelt. 

Krantje of magazine lezen

kleuren, ‘journallen’, sudoku’s, krantje lezen, maar eigenlijk teveel op het scherm. 

Pak een boek. 

herkenbaar, ik kijk ook teveel op mn scherm. Beter is de krant lezen of een puzzel (sudoku oid) maken. Verder vouw ik op zulke momenten de was op, dat vind ik best een ontspannen klusje met een podcast op de achtergrond. Ik herinner me ook uit mijn eigen jeugd dat ik lekker alleen zat te spelen en mijn moeder stond te strijken met een praatprogramma op de radio. Ondanks dat we allebei wat anders deden zijn dat fijne herinneringen van ons samen. 

Breien. Kon ik ondertussen toekijken hoe er gespeeld werd en evt meespelen,  bv restaurantje spelen. Lezen lukte mij niet, in zulke korte periodes. 

MRI

MRI

18-01-2025 om 18:58

In de speeltuin borduurde ik altijd:  je doet wat maar kan toch de boel in de gaten houden. Er is nooit wat afgekomen maar was toch fijn om te doen

Om deze reden ooit een zaterdagabonnement op de krant genomen (ik deed gerust de hele week met die ene krant; rest van de week had ik de optie om digitaal te lezen, maar dat deed ik nooit). Verder wat rommelen en opruimen, maar ik snap je struggel. Een boek lezen kom ik inmiddels wel aan toe, maar toen echt niet. 
Oh, kleuren is inderdaad ook een fijne. 

EmmaT schreef op 18-01-2025 om 15:41:

Pak een boek.

Lezen in een boek lukte echt niet, terwijl ik echt heel heel erg veel lees. Artikelen ging dan weer wel. 

Ik had een legpuzzel op tafel en ging op die momentjes even wat stukjes zoeken of leggen.

Lezen, lego, tekenen, geocachepuzzels oplossen, toetsen nakijken, kopje thee drinken, was opvouwen, 

Eleanor

Eleanor

19-01-2025 om 10:55 Topicstarter

Ik lees ontzettend graag, maar het lukt me niet om in een boek te komen op deze korte momentjes helaas. Een papieren krant of tijdschrift, kleuren en puzzelen vind ik goede ideeën! Wasvouwen is hier idd ook een succes.

Bedankt allemaal 

Goede reminder, hier zou ik zelf ook eens wat beter op moeten letten. Ik ben inderdaad ook geneigd om mijn telefoon te pakken op die momenten.  Krant (lokaal weekblaadje) of tijdschrift zijn goede ideeën. Was opvouwen doe ik zelf liever 'met mijn zoontje', terwijl hij zich vermaakt met 1 voor 1 (droge) dingen van het wasrek trekken of met de knijpers spelen.
Idee van een legpuzzel neerleggen om af en toe wat stukjes aan te leggen vind ik ook een goede, misschien eens proberen. Op zich is onze tafel groot genoeg om er standaard een puzzel op te hebben liggen. 

Ik ben begonnen met haken toen mijn dochter anderhalf was, anders inderdaad (te) vaak op het schermpje turen, verder tijdschriften lezen. In de buurt blijven en zelf iets doen werkte voor ons het beste om dreumes en peuters zelfstandig te laten spelen. Kon daar altijd heel erg van genieten, meeluisteren naar hun gekeuvel en stiekem kijken naar hun spel, zodra ze doorhadden dat ik keek was hun spel afgelopen, dus zo stiekem mogelijk.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.