Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
20-09-2015 om 11:00
*Graag zonder negatieve reacties over mijn besluit, het dilemma is al moeilijk genoeg.*
We zitten hier met een enorm cultuurverschil in het gezin, mijn vrouw (afkomstig uit het buitenland) wil absoluut niet dat onze kinderen naar een peuterspeelzaal of school gaan omdat ze het schoolsysteem hier in Nederland helemaal niks vind terwijl ik wel kritisch ben over scholen maar ze wel graag op een goede school wil inschrijven. Dat is al punt van discussie sinds de oudste geboren is en komen we nog steeds niet uit.
Onze oudste is nu inmiddels 2,5 en zou normaal gesproken al naar de peuterspeelzaal gaan maar nu dus niet. Ze zit cognitief perfect op niveau maar loopt qua taal wat achter (maar word ook tweetalig opgevoed, de logopediste waar we zijn geweest vond het geen ernstige achterstand als rekening word gehouden met het feit dat ze twee talen moet leren). Ik heb zelf een pedagogische opleiding gedaan en lange tijd als gastouder gewerkt dus weet wel het een en ander af van hoe een kind zich hoort te ontwikkelen. Daar wil ik dan ook gebruik van maken om haar als soort compromis thuis peuteronderwijs aan te bieden. Dus ik dacht aan dan nu twee dagdelen per week echt intensief met haar bezig zijn zoals op een peuterspeelzaal en als ze 3 is drie dagdelen per week. Eventueel kan ik me opnieuw als gastouder inschrijven zodat ze ook aan haar sociale ontwikkeling kan werken. We hebben al gemiddeld 2 tot 3 dagen per week het dochtertje van mijn zusje over de vloer dus helemaal alleen spelen doet ze dan sowieso niet.
Maar goed, nu zou ik dus graag willen weten wat peuters allemaal doen op de peuterspeelzaal. Wat voor spelletjes en activiteiten? Ik kan een heleboel dingen zelf verzinnen waar S ook echt veel plezier aan heeft maar wil ook meer "echte"peuterspeelzaal dingen gaan toevoegen.
Dus een vraagje aan mensen van wie de peuters wel naar een peuterspeelzaal gaan: wat doen ze daar precies allemaal op een dagdeel? Qua spellen en activiteiten?
18-01-2016 om 16:45
Dagritme
Ik zit nu in leerjaar 3 van mijn opleiding pedagogisch medewerker. In leerjaar 2 heb ik stage gelopen op een peuterspeelzaal. Een ochtend bestaat uit vrij spelen, liedjes zingen, even praten in de kring, een verhaaltje lezen, knutselen of tekenen en buiten spelen. af en toe word er eens een activiteit gedaan waar de kinderen ergens heen gaan. Naar bijvoorbeeld een kinderboerderij of gewoon even een ommetje met de kinderen. Tussen door word er door de leidsters gekeken wat de kinderen kunnen. Of ze al kunnen hinkelen of achteruit lopen bijvoorbeeld.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.