Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Voorschool

Hi, 

De afgelopen tijd hebben we meerdere voorscholen bezocht. We hadden van het consultatiebureau begrepen dat dit een goede voorbereiding zou zijn op de basisschool. Bij elke voorschool  kwamen we hetzelfde probleem tegen: bijna alle  medewerkers die we hebben gesproken spraken niet goed Nederlands. Zijn er meer ouders die dit probleem herkennen?


https://www.vn.nl/voorschool-werkt-willen-we-weten/

Voorschool? Dat is toch als er sprake is van een taalachterstand? Bovendien werkt het niet. 

Het is kinderopvang of peuterspeelzaal.

Annefleur00

Annefleur00

11-07-2021 om 20:13 Topicstarter

Hier in Amsterdam zijn de meeste peuterspeelzalen voorschool geworden.  Bedankt voor de link.

Annefleur00

Annefleur00

11-07-2021 om 20:15 Topicstarter

Ons kind heeft geen taalachterstand.  Dat is volgens mij ook geen vereiste voor de voorschool in Amsterdam. 

Als je zelf goed 'geletterd' bent is het ook niet heel erg dat de juf geen ABN spreekt. Dat krijgen de kinderen echt wel van jou mee. Je zult je misschien alleen wel eens verbazen over sommige 'missers', maar echt dat geeft niet.

Er zijn ook kinderen die opgevoed worden door een buitenlandse aupair en dat heeft ze verder ook nooit tegengehouden om minister te worden of procureur generaal.

Want hoe vaak/hoeveel uur gaat je kind dan helemaal naar die 'voorschool'? En misschien hebben ze het er wel heel leuk.

Maar al teveel educatieve of pedagogische doelen zou ik er niet van verwachten. En dat hoeft toch ook niet? Leuk spelen, alleen of met andere kinderen, soms wat aandacht van een leuke juf is prima.

Annefleur00

Annefleur00

11-07-2021 om 20:33 Topicstarter

Het zou om twee of drie dagen gaan. Het zag er zeker gezellig oud. We weten ook niet hoe zwaar we moeten tillen aan het gebrek aan ABN bij de pedagogische medewerkers.

Het kan wel verschil maken of je kind de kinderopvang gewend is. Daar ligt het niveau vaak wat hoger, deze kinderen komen over het algemeen van thuis en zijn nog niet zoveel gewend. 

Mijn kind moest een paar maanden overbruggen op de peuterspeelzaal. Ze ging het wat meer ingetogen gedrag van deze kinderen imiteren en werd verlegen en ging duimen.

Nou ja, er speelde wel meer. Ik had het graag voorkomen, maar helaas ze mocht nog niet naar school van de directie, ook al had dat technisch wel gekund.

Maar het waren zeker lieve leidsters en een warm nest.

Annefleur00

Annefleur00

11-07-2021 om 20:50 Topicstarter

AnneJ schreef op 11-07-2021 om 20:43:

Het kan wel verschil maken of je kind de kinderopvang gewend is. Daar ligt het niveau vaak wat hoger, deze kinderen komen over het algemeen van thuis en zijn nog niet zoveel gewend.

Mijn kind moest een paar maanden overbruggen op de peuterspeelzaal. Ze ging het wat meer ingetogen gedrag van deze kinderen imiteren en werd verlegen en ging duimen.

Nou ja, er speelde wel meer. Ik had het graag voorkomen, maar helaas ze mocht nog niet naar school van de directie, ook al had dat technisch wel gekund.


Wat vervelend. Is alles goed gekomen?

Gaat je kind ook naar kinderopvang of wordt peuterspeelzaal enige waarbij ze niet thuis is?

Wij wonen compleet in andere regio en buiten wat Limburgse leidsters wordt er gewoon abn gesproken. Onze peuter gaat trouwens naar peuterprogramma op kdv, is gelijk aan vve. Die kinderen zitten er ook deel van de dag. Hier zijn dat juist kinderen met anderstalige ouders en daardoor taalachterstand maar leidsters dus niet.

Mijn dochter, want daar gaat het hier over, heeft autisme, dus het is dan toch zoeken hoe je het goed krijgt. Uiteindelijk is ze heel goed terechtgekomen op het speciaal onderwijs, jammergenoeg pas op het voortgezet, als het aan mij lag had het al veel eerder geweest. Daar heeft ze haar HAVO diploma kunnen halen.

Ze heeft echt wel beperkingen in haar leven, maar heeft daar heel goed mee om leren gaan en ook al is ze wat onzeker en faalangstig ze bloeit! Ze heeft heel werk en is zzp-er in een creatief vak, ze heeft een hele leuke vriend, en een leuke vriendenkring, ze sport en handwerkt. Best heel zorgelijk geweest, maar we zitten nu in een hele goede tijd.

En ja, ze is wat energiebeperkt en gaat stemmen horen of dingen 'zien'als er teveel druk komt, maar ze weet er echt alles van en doet ook mee aan workshops over autisme, waar ze ook voor betaald wordt.

Pas achteraf zag ik hoeveel ze van huisuit heeft meegekregen. Ze kon al bijna lezen toen ze naar school ging omdat we dat al met haar deden vanaf dat ze geboren was. 

En ook al kostte het mij veel tijd, ze had die huiswerkbegeleiding die ik haar gaf, vanaf jonge leeftijd, echt nodig, en dat heeft haar ook echt geholpen. Ze kan heel goed leren en het is dat ze niet weet wat maar ze zou eigenlijk nog wel wat willen studeren. Want het komt haar verder gewoon makkelijk aanwaaien, alles wat ze wil leren neemt ze zo op. Dus ja, misschien blijft het wel bij bedrijfscursussen.

Er zijn bij consultatiebureau's en scholen toch soms nog heel wat misverstanden over taal en geletterdheid. Het kan belangrijk zijn om jezelf goed te informeren om problemen op dat vlak te voorkomen.

NEMO, ja dat museum aan de Prins Hendrikkade in Amsterdam, heeft veel kennis verzameld over taalverwerving en tweede taalverwerving.

https://www.nemokennislink.nl/kernwoorden/taalverwerving/


Annefleur00

Annefleur00

11-07-2021 om 21:05 Topicstarter

Vanwege medisch hoog- risico op corona hebben we ons kind niet naar kdv gestuurd. Bij meerdere basisscholen hebben we gehoord dat kinderen die op de voorschool zitten voorrang krijgen. Nu we beide gevaccineerd kan ons kind naar de voorschool of psz/kdv. 

"anderstalige ouders en daardoor taalachterstand".

Dat een kind en diens ouders een andere taal spreken wil niet zeggen dat er sprake is van een taalachterstand. 

Het kan in de eigen taal volkomen adekwaat talig zijn. Misschien zelfs bovengemiddeld bekwaam.

En alleen wat achter lopen in het aanleren van het Nederlands.

Dat kinderen daarvoor naar een 'voorschool' zouden moeten is niet nodig. In Friesland leren kinderen soms ook pas vanaf hun 4e jaar het Nederlands aan.

https://www.nemokennislink.nl/publicaties/friese-opvoeding-geen-obstakel/

Een Nederlandstalig kind zal niet ineens het geleerde verleren door een paar middagen naar de pzs. Onze kindjes waren de enige NL kindjes op hun groep en dat ging prima. Ze kwamen wel eens thuis met een verkeerd aanwijzend voornaamwoord of werkwoord vervoeging, maar dat blijft niet hangen.

Wij vonden het wel een goede schoolvoorbereiding, want ze leren luisteren, samen spelen, werkjes uitvoeren en ze oefenen al wat met dagen van de week en thema's. Dat is op deze leeftijd veel belangrijker dan het taalstuk, als ze dat thuis gewoon meekrijgen

AnneJ schreef op 11-07-2021 om 21:06:

"anderstalige ouders en daardoor taalachterstand".

Dat een kind en diens ouders een andere taal spreken wil niet zeggen dat er sprake is van een taalachterstand.

ik ga ervan uit dat ze geen VVE indicatie krijgen zonder reden. En dat zijn bij ons kdv de enige kinderen die los het peuterprogramma volgen.

Due-scimmie schreef op 11-07-2021 om 22:02:

[..]

ik ga ervan uit dat ze geen VVE indicatie krijgen zonder reden. En dat zijn bij ons kdv de enige kinderen die los het peuterprogramma volgen.


https://www.youtube.com/watch?v=xLHr_mq5Zas&t=190s&ab_channel=Jovie%27sHome

Geen taalachterstand, toch een 'voorschool'. 

Er zijn gewoon teveel Nederlandse hulpverleners en onderwijsmensen die denken dat als je nog niet voldoende Nederlands spreekt dat je dan een 'taalachterstand' hebt. En die snappen niet dat dat afhangt van de ontwikkeling van taal, niet van welke taal.

Meertaligheid, zeker in niet-westerse minderheidstalen wordt gezien als achterstand.

HIer zelf een gezin dat Amerikaans spreekt. Ook een taalachterstand?

Die mensen hebben zelf een kennisovertaalverwervingsachterstand.

Amsterdam is dan nog redelijk logisch dat ze alle kinderen bij elkaar zetten, ongeacht de taal.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.