Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Hanne.

Hanne.

20-09-2013 om 22:58

vezels?

Mij peuter heeft een beperkte eetpatroon (pasta licht brood en fruit) en haar ontlasting is inmiddels zo hard dat het poepen pijn doet.

Ik gok dat die dingen samen hangen. Oa doordat ze maar beperkt vezels binnen krijgt. Wie heeft tips van producten die veel vezels bevatten en/of de ontlasting zachter maken? Ik los het nl liever structureel op dan dat ik een middeltje bij de huisarts haal.

scheutje olijfolie

Je kunt een scheutje olijfolie of zonnebloemolie bij warme melk doen, dat maakt de ontlasting zachter.

Hanne.

Hanne.

20-09-2013 om 23:05

proef je dat niet?

Proef je de smaak van de olie niet door de melk heen? Het lijkt mij geen lekkere combinatie.

Probeer het eens

Het is van zichzelf wel een beetje zoet.

Esther

Esther

21-09-2013 om 12:53

lactulose

Voor nu zou je bij de apotheek (kan zonder recept) lactulose kunnen halen. Ik kopieer de werking even hieronder, duurt 1 a 2 dagen voordat je resultaat ziet en is geschikt voor alle leeftijden. Gebruik het soms voor mijn eigen kinderen wanneer ze verstopt zitten.

Lactulose verteert niet in de maag en bereikt onveranderd de dikke darm. De darmbacteriën zetten het om in natuurlijke zuren, zoals melkzuur en azijnzuur. Deze zuren houden water in de darmen vast, zodat het volume van de ontlasting toeneemt. Door de zuren zelf en door het grotere volume van de ontlasting worden de darmen geprikkeld om harder te werken. Bovendien wordt de ontlasting zachter.

Groetjes Esther

volkorenbrood

De meeste vezels zitten geloof ik in volkorenbrood. Dat is ook de voornaamste reden waarom ik mijn kinderen (fijn) volkorenbrood geef, want het zijn beroerde groenteneters.

Mocht je deze route kiezen, trap dan niet in de valkuil van het oerdonker, meergranenbrood of dat soort dingen, vaak is dat feitelijk witbrood met een handvol extra pitjes dat met moutsiroop donker is gekleurd. Daar kunnen veel minder vezels in zitten dan in echt volkorenbrood. De term volkorenbrood is een beschermde aanduiding, dus alleen als iets volkorenbrood genoemd wordt kan je er in principe vanuit gaan dat het ook volkorenbrood is.

Als je peuter moeilijk doet over volkorenbrood kan je dit brood natuurlijk aan het oog onttrekken door een laag nutella oid

Andere tip: er bestaat roosvicee laxo. Dat is denk ik best lekker (zelf hou ik wel van roosvicee), of het helpt weet ik niet.

Als meer vezels, voldoende drinken etc niet helpt, dan toch naar de huisarts. Dan maar een middeltje. Wat mot dat mot.

groeten,

Temet

Hanne.

Hanne.

21-09-2013 om 19:32

bedankt

Bedankt voor de tips.

Het lichte brood dat ze eet is al volkorenbrood. Hoef ook niet verstopt onder de nutella want dat blieft madame niet. Maar ik ga ook maar eens volkoren pasta proberen. Misschien dat ze dat eet.

Melk met olie houd ik in het achterhoofd. Aangezien ze al flink wat spek heeft ben ik niet zo'n fsn van extra vet en dus kcal toevoegen.

Lactulose en de dokter zijn optie 3. Als het mot mot het inderdaad maar liever ern structurele oplossing.

Lucerna

Lucerna

21-09-2013 om 19:42

ook genoeg vocht

Vezels zijn natuurlijk van belang, maar van even groot belang is dat je bij die vezels ook genoeg drinkt. Drink je te weinig, dan kan het zijn dat juist daardoor de ontlasting hard wordt.

Jesse_1

Jesse_1

22-09-2013 om 00:58

Vezelrijk

Wat je kunt doen is psylliumvezels in de yoghurt doen, moet wel genoeg bij gedronken worden, anders verdikt het de ontlasting!
Banaan is ook goed voor de ontlasting _mits er genoeg bij gedronken wordt_ anders werkt dat ook verstoppend.
Producten met veel vezels: fruit en peulvruchten of broccoli. Dit buiten de volkorenproducten uiteraard.
Ga niet opeens teveel vezels geven, maar voer de hoeveelheid langzaam op.

nathalie

nathalie

23-09-2013 om 22:27

oliemelk?

Waarom zou je die olie door de melk doen? Een beetje extra goede olie zal geen kwaad kunnen maar dat kan dan net zo goed door de warme prak geroerd worden zodat die wat smeuiger wordt, dat lijkt mij lekkerder dan door de melk.
En anders snel gaan voor de lactulose, poepen moet geen pijn doen want daar krijg je weer andere problemen van.

Vezels?

Als ze al licht volkorenbrood en fruit eet vraag ik me af of het wel aan de vezels ligt.
Vaak is verstopping gevolg van veel te weinig drinken, en te weinig goede vetten.

vet

Het is niet gezond om kinderen in de groei goede rijke vetten te onthouden. Dat hebben ze nodig voor de groei van hun zenuwstelsel. Bovendien zitten daar de in vet oplosbare vitamines a,d,e en k in. Ook een kind dat mollig is heeft gezond voedsel nodig en geen magere producten. Bovendien kan het de voorloper zijn van een groeispurt dat een kind wat mollig is. Ook kan het gewoon in de erfelijke bouw van een kind zitten. Bespaar dan ook niet op gezonde vetten. Olijfolie is een gezonde keus.

Hanne.

Hanne.

25-09-2013 om 10:48

vet

Laat ik even wat recht zetten. Ik ontzie mijn kind geen vetten. Ze eet gewoon boter op haar brood en eet gewoon de (met vet bereide) avondmaaltijd. Althans voor zover ze het opeet.

Ik ben niet zo'n fan van extra olie toevoegen om de extra kcal die het toevoegt. Aangezien ze op randje overgewicht zit wil ik liever geen extra kcal aan haar eten toevoegen. Niet uit vet, maar ook niet uit wat anders. Ik zoek het liever in vervangende producten.

De volkoren boterham ipv de witte boterham zeg maar.

Inmiddels heb ik ook onderstaande tabel gevonden, geeft een mooi overzicht.

http://www.spijsvertering.info/upload/File/pdf/Tabel%20vezelgehalte%20DEFINITIEF%2029-11-11.pdf

En dan leer ik weer dat ik beter een peer kan geven dan een portie meloen en dat ik beter in kan zetten op het eten van worteltjes dan op komkommer. En dat roggebrood nog beter is dan volkorenbrood.

Op dit moment lijkt het probleem weer (tijdelijk) over. En dat schrijf ik voor mijn eigen gemoedsrust dan weer toe aan het volkoren-roggebrood dat ze momenteel eet.

Jesse_1

Jesse_1

27-09-2013 om 22:13

Wat werkt, dat werkt

Jongste heeft ook de nodig ontlastingproblemen gehad, waaronder een darmparasiet. Na een stevige AB kuur adviseerde de kinderarts om iets met goede bacteriën te geven (bv Vifit) om de darmflora weer op te bouwen. Na verloop van tijd kwamen de klachten weer terug en bleek er weer/nog een darmparasiet te zitten. Weer een AB kuur en weer Vifit. En nu gaat het goed, en durf ik het bekertje Vifit er niet weer af te halen .
Kinderarts gaf trouwens aan dat het wel verstandig is (in geval van Jongste) om regelmatig wat 'goede' bacteriën bij te blijven geven omdat hij toch prikkelbare darmen heeft. Voorkomen is beter...

Eet smakelijk!

Ontbijtkoek, pruimen, perzik, peulvruchten, bananen, appels, meloenen, Aloe vera dranken, Wortels, uien, knoflook, kool, tomaten, rauwkost, kokosolie, zaden en noten en VEEL drinkien.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

30-09-2013 om 08:53

rozijntjes en appellmoes

Onze zoon gaat heel makkelijk (lees dun) poepen van rozijntjes en appelmoes/appelsap. Dit krijgt hij dus niet zo vaak. Misschien dat dit bij jou helpt?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.