Weet jij welke voedingsstoffen je extra nodig hebt tijdens de zwangerschap? Deze vitamines zorgen voor een gezonde zwangerschap
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Icu

Icu

08-06-2018 om 23:37

Verschillende leeftijden: activiteiten?

Hoi,

Ik heb 2 zonen van 7 en 2. Toffe kereltjes!
In de vakantie ben ik een hele tijd met hun twee alleen thuis..nu vind ik t best moeilijk om dingen te bedenken om met zijn drieën te doen, zowel thuis als qua uitstapjes.

Hebben jullie soms ervaringen en ideeën?
(Ben tevens 5 m zwanger van nr3 maar nog fit dus de meeste activiteiten lukken wel)

Alvast bedankt!
X

Kaori

Kaori

09-06-2018 om 00:04

zwemmen

Aannemende dat de oudste zijn diploma heeft is zwemmen in een eenvoudig zwembad, een activiteit die ze op elke leeftijd leuk vinden en die je ook hoog zwanger nog kunt doen.

Kinderboerderij vinden zowel oud als jong vaak erg leuk.
En als het mooi weer is gewoon lekker thuis met water rommelen.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-06-2018 om 02:04

Kun je iemand meevragen?

Dat is gezelliger voor jou. Met of zonder gezelschap van iemand anders, zou je uitstapjes kunnen doen naar kleinschalige attractieparken. In Enkhuizen heb je Sprookjeswonderland, in Drenthe, in Exloo Kabouterland, in het Amsterdamse bos de Geitenboerderij. Tussen Hoorn, Enkhuizen en Medemblik kun je de Historische Driehoek doen. Dat kun je combineren met het Zuiderzee Museum in Enkhuizen. In Medemblik kun een kasteel bezoeken, vanuit de bus en/of het Bakkersmuseum bezoeken. Er zijn meer van dit soort driehoeken, uit mijn hoofd bij Dieren. Je zou een dagje echt heel simpel met de trein op pad kunnen gaan. Als je kinderen dat niet gewend zijn, is dat een uitje. Je kunt een kasteel bezoeken. Een dagje naar een lokale speeltuin is ook altijd leuk. Een rondvaart maken, vaak ook leuk voor kinderen. Wat kleinere dierentuinen, dat is beter te overzien in je eentje misschien.

En als je een keer met je tong op je schoenen op adem wilt komen, stimuleer je kinderen dan om een hut te bouwen met lappen, dekens, e.d. en daar toneelstukjes te bedenken, of een club op te richten met buurtkinderen.

Icu

Icu

09-06-2018 om 08:47 Topicstarter

Thx

Hoi,

Thx voor de ideeen al.
Iemand meevragen kan wel eens en dat helpt idd maar het is vooral voor thuis. Ik heb helaas geen familie in de buurt en veel ouders van vriendjes en zo die werken gewoon...wel leuke uitjes! Ga ik eens bekijken..

De oudste wil graag vanalles doen maar de jongste snapt nog van niet veel de bedoeling...spelletjes, tenten bouwen...hij maakt alles stuk, dan is t ruzie...hij volgt ook nog echt geen instructies op...

Zwemmen vinden ze idd super leuk allebei maar de oudste wil dan steeds samen met mij met de bal spelen of glijbanen doen maar de jongste is nogal n heel pittig mannetje en kan je gewoon niet loslaten. Hij gaat nooit even zitten om lekker te ploeteren in het peuterbadje maar crosst het hele zwembad rond..
Zelfde beetje in de speeltuin...de kleinste moet je continu achterna zitten en de oudste staat dan beteuterd te wachten..
Misschien zou t topic eerder moeten zijn...hoe vind ik een
Evenwicht tss aandacht vr de twee...
En nummer 3 wordt ook een jongen...
Ik vind t allemaal erg leuk maar ik heb heel vaak schuldgevoelens vooral tov de oudste, dat ik er tr weinig mee bezig ben. Dus zou zo graag willen dat ze (we) t samen leuk hebben.

Xx

Kaori

Kaori

09-06-2018 om 08:55

schuldgevoel

schuldgevoel is een zeer vrouwelijke eigenschap. Ik ben er 'gelukkig' niet mee behebt, dat scheelt heel veel. Ik moest even denken bij jouw verhaal dat nr 3 ook een jongen is, aan mijn vriendin, die heeft 6 jongens en ook van die rouwdouwers het is een heerlijk stel geworden. Maar zeker aanpoten en helemaal toen de jongsten peuter/kleuters waren en de oudsten al gingen puberen.

Zou je af en toe 1 op 1 aandacht kunnen geven, dan de kleine een paar dagen naar opa en oma en met je oudste wat doen en andersom?

Lente

Lente

09-06-2018 om 10:09

Zoek een buurtpuber

Een buurtpuber kan je helpen met het verdelen van de aandacht. Zij met de jongste de speeltuin door, jij spelen met je oudste. Idem voor zwembad. En andersom kan natuurlijk ook, dat zij ook eens iets met de oudste gaat doen.
Als zij thuis oppast, kun jij een uitstapje maken met alleen de oudste. Iets waar de jongste te klein voor is. Kan ook gewoon de bioscoop zijn.

Het uurloon voor een 15-jarige ligt nog onder de drie euro.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

09-06-2018 om 10:39

Opvang

Bij mij zit er ook 5 jaar tussen maar in vakanties deed ik ook wel eens een van beide naar de opvang om dan iets te doen met een van hen. Verder gingen we vaak naar de kinderboerderij, speeltuinen, het bos. De oudste kon goed en veilig zelf spelen, en jongste hield ik dan wat meer in de gaten. Grote uitstapjes deed ik vaak met mijn zus, die een kind heeft met dezelfde leeftijd als mijn jongste.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-06-2018 om 13:19

Hier

Hier zit er 6 jaar leeftijdsverschil tussen de kinderen. Ik vond eigenlijk de leeftijden waar jouw kinderen inzitten de makkelijkste tijd.
Met dagjes uit keken we of het leuk was voor oudste en de jongste ging gewoon mee en vermaakte zich dan wel.
En als we thuis bleven had oudste genoeg te beleven op straat of had vriendjes te spelen zodat ik daar weinig omkijken naar had en gewoon iets met jongste kon doen.

Ik vond de combinatie 10/4 veel lastiger. Oudste vond minder leuk en jongste begon ook wensen te krijgen.

Icu

Icu

09-06-2018 om 16:00 Topicstarter

dat belooft

@Dendy...

Oei, dat belooft. Zeker met dan nog nr 3 erbij.
Op straat en zo, dat is hier niet zo aan de orde... Ik woon in de stad...
Als er vriendjes uitgenodigd zijn dan is het inderdaad altijd wel prima.

Heb jij misschien ook ideetje voor thuis te doen met zo een leeftijdsverschil?

@Phryne, Lente Kaori
Ja..ga ik eens bekijken...
Ik ga waarschijnlijk gewoon echt hulp/vriendjes/opvang/zo een buurtpuber ...moeten bedenken want alles in mijn eentje voor iedereen leuk houden, zal niet lukken voor 2 weken aan een stuk.

Xx

juf Ank

juf Ank

09-06-2018 om 19:02

kun je niet

een zwembadje opzetten in de tuin? Kun je lekker rustig aan doen, zelf. Een beetje een grote heeft die van 7 ook nog lol in hoor. Water speelgoed of water speeltafel erbij....

Mams

Mams

11-06-2018 om 00:01

heel praktisch

Volgens mij ben je met name op zoek naar ideeen over hoe je het thuis gezellig kunt hebben met beide jongens..

Sowiso is het misschien handig om een plekje te ceeeren waar je de jongste ff kunt ‘stallen’ zodat de oudste af en toe ook ff iets kan doen (alleen of met jou) zonder dat broertje de boel op stelten komt zetten. Bv in z’n kinderstoel met een boekje of voor de tv , of opblaasbadje met wat speelgoed (zonder water) in de woonkamer zetten en je jongste daar dagelijks ff in laten spelen. Verder ook kijken naar activiteiten die jouw oudste aan tafel kam doen (bv Lego, kleien) en waar jongste dan niet bij kan.

Als je erop uitgaat kiezen voor plekken waar je jongste lekker zelf z’n gangetje kan gaan (en jij dus met een schuin oogje kan kijken ipv achter hem aanhollen), zodat jij de oudste wat aandacht kan geven. Bv omheinde speeltuin.

Verder is het goed om je te realiseren dat een kind van twee nog niet in staat is om echt samen te spelen of rekening te houden met een ander. Verwacht dat dus ook niet van hem. Help je kids gewoon zoveel mogelijk om op Hin eigen niveau lekker te spelen. En probeer daar de voorwaarden voor te creëren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.