Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Tof verjaarscadeau voor neefje dat 3 wordt


Zusterclivia schreef op 11-10-2023 om 10:47:

[..]

Fijn dat de jouwe alles leuk vindt, maar niet alle kinderen hebben dat.

Sommige ouders willen bepaalde zaken absoluut niet of willen graag een uitbreiding van iets dat kind al heeft. Of willen niet dat kind overvoerd wordt met cadeaus en vragen een bijdragen voor iets groters. Of hebben een lijstje dat je kunt gebruiken.

TO, ik zou het gewoon even aan de ouders vragen. Maak het jezelf niet moeilijker dan nodig is.

Ik heb echt nog nooit een kind meegemaakt van 3 jaar die niet alles leuk vindt wat die krijgt op z'n verjaardag. Inmiddels toch best wat verjaardagen meegemaakt.

Zusterclivia schreef op 11-10-2023 om 10:47:

[..]

Fijn dat de jouwe alles leuk vindt, maar niet alle kinderen hebben dat.

Sommige ouders willen bepaalde zaken absoluut niet of willen graag een uitbreiding van iets dat kind al heeft. Of willen niet dat kind overvoerd wordt met cadeaus en vragen een bijdragen voor iets groters. Of hebben een lijstje dat je kunt gebruiken.

TO, ik zou het gewoon even aan de ouders vragen. Maak het jezelf niet moeilijker dan nodig is.

Ik denk dat de meeste dreumesen en peuters helemaal niet zo moeilijk zijn. Een boekje, een puzzel, een toren, iets knutselen of maken... je hebt zoveel dingen die vrijwel alle kinderen leuk vinden. De ouders zijn een ander verhaal inderdaad. Persoonlijk werd ik echt moe van al die appjes omdat ik niet voor iedereen wat specifieks kon verzinnen en dus helemaal geen  eisen had. En "verzin zelf maar wat" een onaardig antwoord vond. 

Aviendha schreef op 11-10-2023 om 11:07:

[..]

Ik denk dat de meeste dreumesen en peuters helemaal niet zo moeilijk zijn. Een boekje, een puzzel, een toren, iets knutselen of maken... je hebt zoveel dingen die vrijwel alle kinderen leuk vinden. De ouders zijn een ander verhaal inderdaad. Persoonlijk werd ik echt moe van al die appjes omdat ik niet voor iedereen wat specifieks kon verzinnen en dus helemaal geen eisen had. En "verzin zelf maar wat" een onaardig antwoord vond.

"Wij houden van verrassingen"

Envelop schreef op 11-10-2023 om 11:01:

[..]

Ik heb echt nog nooit een kind meegemaakt van 3 jaar die niet alles leuk vindt wat die krijgt op z'n verjaardag. Inmiddels toch best wat verjaardagen meegemaakt.

Ik vind wel een verschil zitten tussen iets leuk vinden en er daadwerkelijk mee spelen. De houten trein werd hier dus zeer weinig gebruikt, net als de duplo trein. 

Paw patrol auto's waren en zijn veel populairder hier in huis. 

Meesje schreef op 11-10-2023 om 11:21:

[..]

"Wij houden van verrassingen"

Dit is serieus een goeie, dankjewel! Ik vind het altijd moeilijk om iets op een andere manier te zeggen en dezelfde uitkomst te krijgen.

duizel schreef op 11-10-2023 om 03:52:

ik zou voor die houten treinbaan gaan die hiervoor genoemd werd of voor duplo (en dan misschien ook de trein).
Hier waren ze trouwens gaan van paw patrol op die leeftijd.

Die magnetische blokken zijn erg leuk maar je hebt er zoveel nodig als ze iets leuks willen bouwen.

Maar ze kunnen er ook heel lang mee spelen en zijn niet trendgevoelig. En er komt altijd wel weer een Sinterklaas, kerst of verjaardag. 

In mijn jeugd hadden wij veel Playmobil en Meccano in huis. Heel wat jaren mee gespeeld en gebouwd.

Ouders vinden meestal andere dingen leuk dan kinderen, denk aan houten esthetisch verantwoorde treintjes versus kleurige Fisher Price herriedingen

"Ik vind wel een verschil zitten tussen iets leuk vinden en er daadwerkelijk mee spelen"

Inderdaad. Een driejarige zal in principe op zijn verjaardag met ieder cadeau blij zijn. Wat dat betreft maakt het dus niks uit. Maar als je iets wilt geven waarvan de kans groot is dat het kind er ook echt mee speelt dan wil je iets dat dat kind ook later nog leuk vindt, en waarvan je weet dat de ouders het niet actief eruit gooien. 

Dat actief eruit gooien, dat risico loop je als je aan komt zetten met cadeaus die veel te groot zijn (niet als in 'te duur', maar 'neemt teveel plaats in in onze krappe woonkamer'), of teveel lawaai maken, of die ouders om andere redenen beslist niet willen. 

Dus vraag het aan ouders. Die kennen hun eigen kind het beste en weten ook wat goed van pas komt.

Toch nog een tip (voor als iemand anders die treinbaan koopt): Play Doh en vormpjes. Koop wel de echte Play Doh, die is onschadelijk bij inslikken en laat geen vlekken achter op kleding/vloerbedekking/bank.

En ik moet dan denken aan de Sinterklaas tijd. Waarin ik Heel Zeker wist dat een bepaald cadeau de grootste hit zou zijn. En dan altijd bleek dat er met een ander cadeau veel meer/vaker gespeeld werd. 
Wat mij betreft is het dus altijd een gok.
On topic: misschien kun je het inderdaad het beste aan de ouders vragen. 

Die herken ik ook. Niet per se ivm een Sinterklaasavond, maar ik heb weleens misgekleund bij de keuze van cadeaus. Ook bij cadeaus die ik aan andere mensen had aangeraden voor mijn eigen kinderen. 

pind@ schreef op 11-10-2023 om 15:57:

En ik moet dan denken aan de Sinterklaas tijd. Waarin ik Heel Zeker wist dat een bepaald cadeau de grootste hit zou zijn. En dan altijd bleek dat er met een ander cadeau veel meer/vaker gespeeld werd.
Wat mij betreft is het dus altijd een gok.

Dit, zo herkenbaar. Allerlei dure cadeaus en uiteindelijk weken gespeeld met het 'tover'flesje om de pop te voeden (à 1 euro....).

Aan de andere kant: jongste was erg sterk en wat lomp, dus als ik een houten puzzel vraag omdat karton in 5 minuten kapot gaat, dan wil ik graag een HOUTEN puzzel... zucht... kind binnen 5 minuten blij en verdrietig...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.