Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Denise

Denise

04-10-2014 om 21:43

Te vroeg wakker

Hallo,

Mijn zoontje is nu 3jr 10 maand.
Hij heeft nooit problemen gehad met te vroeg opstaan, maar sinds de laatste dagen komt hij al rond 6 uur uit zijn bed.
Met zijn leeftijd is het lastig hem naar bed te sturen.
Hij kan namelijk al zelf rolluik omhoog doen en andere taferelen uithalen.
S'avonds gaat hij naar bed rond half 8.
Ik vind half 6/6 uur net te vroeg voor hem.
En dat ook nog op dagen dat hij bijvoorbeeld op PSZ is geweest en hele middag druk heeft gespeeld.
Ik ben gewend dat hij om 7 uur pas wakker word, en zelfs dan kan hij zich in zijn kamer nog gerust even vermaken.
Nu haalt hij om 6 uur alleen maar kattenkwaad uit, dus ben ik verplicht om eruit te gaan voordat hij zijn jonge broertje wakker maakt.

Ik zat te denken aan een wekwekker, maar die kunnen nog al prijzig zijn.
Voordat ik zoiets kan kopen, zijn er mensen die andere tips hebben voor mij?
En zijn z'n slaaptijden wel correct?

Alvast vriendelijk bedankt!

even geduld

Hij gaat bijna naar school. Mijn ervaring is dat kinderen wat langer gaan slapen zodra ze naar school gaan. Dus ik zou het even afwachten.
Intussen kun je iets bij zijn bed leggen wat hij 's ochtends wèl kan/mag gaan doen, dat kan hij dan pakken als hij wakker is.

Tango

Tango

04-10-2014 om 22:03

Tijdschakelaar

Je kan een tijdschakelaar op een lampje zetten zodat het op een bepaalde tijd aan gaat. Begin bijvoorbeeld met 6.30 u. Dan mag hij zijn bed uit. Als het lampje nog niet aan is moet hij in bed blijven. Leg dan inderdaad iets in zijn bed wat hij kan doen. Kinderen van bijna 4 kan je dat best al uitleggen. Misschien een kleine beloning geven als het lukt. Dat kan een extra stimulans zijn.

dc

dc

04-10-2014 om 22:18

6 uur is niet zo vroeg

voor een kind. Niet om je te ontmoedigen ofzo, maar ik ben nu al 8 jaar om 6 uur op! Nu in het weekend kan ik eindelijk wat langer slapen nu de grote 2 voor de kleinste zorgen.

Het zit anders

Je schrijft dat je 6 uur opstaan te vroeg voor hem vindt. Maar blijkbaar is het voor hem goed, anders zou hij niet op die tijd wakker worden. Je vindt het te vroeg voor jou om om 6 uur eruit te moeten.
Mij lijkt zijn tijd om naar bed te gaan prima in orde. Bij mij gingen ze tot hun achtste rond 7 uur naar bed, maar ik heb slaapkoppen.

Maar wat hierboven al gezegd wordt, lijkt me plausibel. Als hij over 2 maanden naar school gaat zal ie wel wat moeier zijn en hopelijk voor je, wat langer slapen.

Hanne.

Hanne.

06-10-2014 om 23:57

wakker worden vs wakker maken

Ik denk dat je een kind van die leeftijd best kan uitleggen dat tot een bepaald tijdstip iedereen in bed moet blijven. Je mag best wakker zijn, maar geen anderen wakker maken.

Dus: Als je lampje aan is mag je in bed boekjes lezen oid. PAs als de wekker gaat/papa en mama uit bed zijn mag je ook uit bed komen

(en dan niet stiekem tot 10 uur uit slapen).

Ik heb goede ervaringen met gewoon een lampje met een tijdschakelaar. Stuk goedkoper dan een speciale wekker (Al zijn die nu geloof ik bij het kruidvat in de aanbieding)

Barvaux

Barvaux

07-10-2014 om 08:50

tijdschakelaar

Zo'n tijdschakelaar moet je combineren met een beloningssysteem en ook stapsgewijs. Als hij vandaag om 6 uur kabaal ging maken zet je die wekker morgen om 6:05. Tot die tijd mag hij wel wakker zijn maar zich niet laten horen, vraag hem wat hij in bed wil doen. De dag erna weer 5 min erbij en dus via een beloningssysteem: elke dag dat hij zich er aan houdt een sticker plakken en bij een X aantal stickers mag hij kiezen wat jullie gaan eten of iets dergelijks.

Hanne.

Hanne.

07-10-2014 om 08:59

Mijn ervaring is dat het ook zonder beloning (alleen complimenten) en met grote stappen (half uur) werkt

Barvaux

Barvaux

07-10-2014 om 09:51

Hanne

Ja, maar ik zou de gok niet nemen en wat is er tegen om eens in de week je kind te laten kiezen wat het gaat eten? Je kunt altijd de stappen vergroten als je ziet dat het lukt maar zo maar grote stappen nemen en een toestand krijgen 's ochtends omdat het niet haalbaar is geeft grotere gevolgen. Dan kun je het wel vergeten.

Hanne.

Hanne.

07-10-2014 om 12:19

praktisch

Er is op zich weinig tegen om je kind te laten kiezen.

Maar praktisch gezien werkte het bij ons nooit.

Want of de kaart was vol op een moment dat het niet uit kwam dat kind koos (etentje, feestje, geen tijd om boodschappen te doen), of 2 kinderen hadden tegelijkertijd de kaart vol waardoor er een vna de 2 niet mocht kiezen of.... Veel uitgestelde beloningen dus.

Bovendien zijn mijn kinderen vrij ongevoelig voor stickers. Zelfs als ze ze zelf mogen pakken vergeten ze het. Complimenten zijn ze dan wel weer gevoelig voor. En de nieuwste 'hit': Als je je bord leeg eet mag je een mop vertellen en dan lachen we .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.