Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Jackie

Jackie

20-01-2017 om 10:02

Super drukke en actieve dreumes!!

Ik vroeg me af of er hier leden zijn met ervaring met (zeer) drukke kinderen. Mijn zoontje van bijna één is namelijk echt een handenbindertje. Ik denk dat hij het van mij heeft, ik schijn ook een heel actief en druk kind te zijn geweest, ben op latere leeftijd ook gediagnosticieerd mert adhd. Ik noem het zelf eigenlijk gewoon liever hyperactief en snel afgeleid, ben niet zo van het labelen. Ben ook niet op zoek naar die bevestiging voor mijn zoon maar zou vooral handvaten willen hoe het beste met hem om te gaan. Toevallig heb ik zelf jaren gewerkt met hyperactieve en autistische kinderen, maar die waren vier jaar en ouder dus heb geen ervaringen met de leeftijdscategorie van mijn zoon. En wat je vaker hoort is dat het bij je eigen kind toch altijd anders en moeilijker is dan met kinderen waar je toch een professionele relatie mee hebt. Oke lang verhaal kort, ik zit met vooral de volgende 'probleempjes':

- stilzitten: Mijn zoontje zit dus nooit, NOOIT stil. Ook niet als hij honger of slaap heeft. Als hij erg hongerig is begint hij wel wat te jammeren maar voor eten heeft hij vaak geen geduld en van een fles neemt hij gauw een paar slokken om weer druk verder te spelen. Om hem goed te laten eten en drinken moet ik hem dus vastzetten in de maxicosi of de eetstoel zodat hij begrijpt dat hij echt even niet kan spelen. Kortom hij zit dus alleen rustig als hij vastgezet wordt, wat ik echt totaal niet ideaal vind. Als ik alleen met hem thuis ben en even naar de wc moet of moet douchen dan durf ik het ook niet aan om hem in de box te doen. Ten eerste omdat hij zich snel verveelt en er uit wil en gaat schreeuwen (woon in een appartement..) en ten tweede omdat hij met heel veel doorzettingsvermogen blijft proberen om over de rand te klimmen en het lijkt er op dat dat binnenkort gaat lukken. Wat ik dus genoodzaakt ben te doen is hem in de maxicosi voor de tv zetten en dan heel erg opschieten. Iemand ideeen?

- slapen: De enige manier waarop hij slaapt is in de maxicosi met een fles, als hij nog niet slaapt wanneer hij klaar is met drinken dan wiegen we hem een beetje. In de maxicosi of in de arm. Hij wordt dan dus slapend in bed gelegd. Ik heb een paar keer geprobeerd hem half slapend in bed te leggen maar zodra hij dat merkt staat hij binnen een seconde rechtop. Een paar keer heb ik geprobeerd hem er in de laten no matter what zeg maar, heb hem telkens weer teruggelegd toen hij ging staan (een keer of 500 voor mijn gevoel) en ben regelmatig gaan kijken en ook bij hem blijven zitten maar dat werd zo een drama, hij sliep toen beide keren na 45 minuten onafgebroken krijsen en dat vind ik echt niet prettig om hem aan te doen. (En nogmaals, de buren...) Ik zou dus niet weten of ik dat weer wil proberen, misschien alleen als ik op een of andere manier de garantie heb dat het gaat werken en goed gaat komen maarja dat is er niet.
Hij wordt overigens ook elke nacht nog minimaal één keer wakker, als we pech hebben drie keer. Dit komt volgens mij vooral omdat hij zo instinctief wil bewegen en lopen/spelen dat zodra hij begint wakker te worden, nog voor hij zijn ogen open heeft, al begint op te staan in zijn bed. Hij valt dan ook regelmatig weer om omdat hij gewoon niet wakker is. Maar het eerste wat hij dus denkt is: jaaa opstaan lopen spelen druk doen! Wat ik dan doe is hem de fles geven en/of even wiegen. Als ik er echt doorheen zit en zelf echt moet slapen neem ik hem bij ons in bed.

- aankleden en verschonen: Dat gaat dus vaak met veel gejammer en geklungel. Hij blijft (meestal dan) gewoon NIET liggen tijdens het verschonen, probeert om te draaien en weg te lopen, gaat krijsen als hij omgekleed wordt enz.. Niet handig met poep aan de billen. Wat ik daarom bij poep doe is hem zo meenemen naar de badkamer om daar zijn billen maar schoon te wassen (met één hand hem vast en met de ander de billen wassen). Maar dat is ook niet ideaal want hij wordt steeds zwaarder, en ben zelf zwanger dus eigenlijk mag ik niet met kinderen van 12 kilo sjouwen..

Jeetje als ik het allemaal zo schrijf klinkt het echt alsof het om een drama-kind gaat maar dat valt dus best mee. Het is echt een supervrolijk en lief mannetje dat ook vooral veel op een positieve manier om aandacht vraagt. Veel oogcontact, lachen en regelmatig tussen het spelen door even komen knuffelen en zo. Hij kon al vroeg omrollen/tijgeren/lopen en is nu druk bezig met leren klimmen op de bank, wat hem vaak al lukt. Het is echt een lieverd maar gewoon heulll druk. Wie heeft er tips? Of in ieder geval ervaring met hetzelfde? Sorry het is een lang verhaal geworden maar het voelde fijn om het van me af te schrijven!

Tango

Tango

20-01-2017 om 10:49

Oplossingen

Ik vind eigenlijk dat je het heel goed doet. Je hebt al veel oplossingen gevonden. TV kijken in de maxicosi lijkt me inderdaad in dit geval veiliger als je gaat douchen dan in de box zetten. Als je naar de wc gaat zal de box misschien wel lukken, dat duurt natuurlijk korter.
Met slapen zou je kunnen proberen om hem met de fles in bed te leggen. Je hoeft hem niet steeds neer te leggen. Als hij echt moe is gaat hij vanzelf wel liggen. De fles kan je later weer afbouwen.
Verschonen is bij veel van dit soort druktemakers lastig. Misschien kun je hem gewoon standaard in de badkamer verschonen als hij gepoept heeft. Hoef je hem er niet meer heen te slepen. Of anders in de keuken, als je beneden bent. Daar kan je ook een bak water vullen en een stapel washanden neerleggen.
En juist als ze zo jong al kunnen lopen e.d. is het lastig, want ze begrijpen nog zo veel niet. Het zal makkelijker worden als hij meer begrijpt. Vraag hulp als het je teveel is. Je bent ook nog zwanger, dus de combinatie is dan best zwaar.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-01-2017 om 11:31

Verschoontip

Ik legde mijn jongste altijd op de commode. Mijn linker bovenarm op haar borst zodat ze klem lag, en haar enkels hield ik dan stevig vast met de linkerhand. Van tevoren zorgde ik dat voldoende doekjes en de schone luier klaar lagen en dat kon ik dan met rechts doen. Deze methode werkte zelfs bij de driejarige peuter van mijn zus die ze altijd met zijn tweeën moesten verschonen

Jackie

Jackie

20-01-2017 om 11:51

Bedankt

voor de tips Tango. Tja ik doe ook maar wat werkt Ik vraag me ook af hoe het zal gaan als hij niet meer in de maxicosi past want het is een flinke jongen. Maar dat zien we dan wel weer.
Als ik hem met de fles in bed leg dan drinkt hij dus nooit tot hij goed vol zit maar tot zijn hongergevoel weg is zodat hij meteen kan opstaan om te spelen. Maar wellicht als ik dat consequent blijf doen dat hij het dan gaat snappen? Hij zal dan wel gaan huilen ben ik bang maar ik wil het zo graag doorbreken, 's nachts mn bed uit ben ik niet te beroerd voorr maar dat wiegen is echt vermoeiend. Hij associeert zijn bed ool helemaal niet met slapen, dat is voor hem gewoon een plek waar hij toevallig altijd wakker wordt

@Phryne Fisher de elleboog ga ik proberen dank!

Verschonen 2

Ff snelle reactie. Als het verschonen dan nóg niet beter gaat (met elleboog), kun je het ook op de grond gaan doen. Ik had zo'n onvoorstelbaar beweeglijk kind en ik verschoonde op een gegeven moment altijd op de grond. Aankleedkussen op de grond, mijn been over zijn borstkas (maaiende armen erbij onder natuurlijk) en hup snel verschonen. Was veiliger dan dat geworstel op de commode.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-01-2017 om 13:11

Anneque

Dat deed ik wel zo met tandenpoetsen, op haar borst zitten en de armpjes vastklemmen. Wel met beleid natuurlijk, ik ging niet met mijn hele gewicht op haar zitten. Gelukkig is ze nu wat volgzamer

Phryne

LOL! Zou best willen dat ik dat trucje, nu 13 jaar later, nog kon uithalen

Labello

Labello

20-01-2017 om 13:42

Jezelf

Als jij vroeger ook zo was, kun je je moeder vast wel om tips vragen.

je hebt al tips gehad

over verschonen( zo met de bovenarm doe ik t ook hoor op t werk als t nodig is), nu een tip om m moe te krijgen...naar buiten. Rennen/ in een park,speeltuin of iets dergelijks tot hij niet meer kan en echt moe is.
Daarna wat eten en lekker in bed, samen liggen. Kijken of ie dan in slaap valt.
Je zou de buren in kunnen lichten dat je m tussen 19-20 gaat laten huilen. Dan zou je het middagslaapje nog kunnen wiegen, je kunt t ook meteen dan ook doen.Meestal heeft iedereen daar wel begrip voor als je uitlegt wat je wil bereiken. Zeker met een 2e op komst is het wel fijn als dit ritueel al er goed in zit. Hij zal flink krijsen in het begin omdat het niet is wat hij gewend is, maar zoals je gemerkt hebt sliep hij toen wel al was t na 3 kwartier. Dit wordt echt korter hoor voor hij 18 is
Komt echt goed.

Jackie

Jackie

20-01-2017 om 19:55

Bedankt

voor alle tips! Ik denk dat ik toch ga proberen in bed te leggen en dan hopen dat die 45 minuten steeds korter worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.