Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
piet

piet

16-06-2015 om 00:29

stiefzoon gilt naar me

Mijn stiefzoon van bijna 2 schreeuwt altijd naar me vaak ook uit het niets. Dat doet hij vaak al als ik alleen al aan kom lopen of mijn vriendin aan de telefoon heb en ik zeg hem gedag. Als mijn vriendin er niet is kan ik heel goed met hem opschieten hij gilt niet naar me hij komt me knuffelen en is er niks aan de hand. Ik doe erg me best om een band met hem op te bouwen maar ikzelf ben niet heel erg van de kinderen aangezien ik ook pas 19 jaar ben en er nog nooit over nagedacht heb.ondanks dat zou ik het wel fijn vinden om een goeie band met hem te hebben. Ik zelf ben wat strenger dan mijn vriendin bij mij krijgt hij minder snel zijn zin. En eerst gaan we de dingetjes doen die gedaan moeten worden voordat hij met zijn speelgoed kan spelen (zoals aankleden enzo) ik vraag me af of ik misschien te streng ben. Ik schreeuw niet tegen hem en doe hem ook geen pijn. Het zit me dwars dat hij zo tegen me doet ik zou graag een goeie band met hem hebben en ook ben ik bang dat dit de relatie met mijn vriendin verpest. Wie kan mij helpen?

Ja lastig

Op jou leeftijd kan een kleintje heus heel leuk zijn voor jullie allebei. Maar ik denk dat je dan toch eerst een hoop kletsverhalen moet gaan negeren. Er is zo'n onzin te koop over consequent zijn, streng zijn, eisen, ingrijpen en wat dies meer zij. Vergeet dat eerst.
En benader het kleintje als een echt mens. Het heeft alleen jou hulp en uitleg nodig. En doe dat op een speelse manier, niet te strict, met geduld, want niemand wil gedwongen worden tot zaken die je niet of maar net aan begrijpt wat de bedoeling is.
En ik ga er vanuit dat je ook leuke dingen samen doet. Wandelen, de tafel samen afruimen. Met een hoop ruimte voor plezier en niet voor bozig toespreken of straf, dat is allemaal onzin al zeker bij zo'n kleintje.
Geef het goede voorbeeld dat willen ze graag navolgen. Maar eis geen perfectie. Een kleintje speelt en leert. En straf en strengheid gaat je in de weg zitten. Zou je zelf ook niet willen dat als je je eigen wil wil volgen dat je dan straf krijgt of gedwongen wordt.Afleiding en spelen is beter. Erbij betrekken. Een kind is een echt mens.

Evanlyn

Evanlyn

16-06-2015 om 22:32

dat hij tegen je schreeuwt als je vriendin er is, terwijl hij dat anders niet doet, lijkt me een begrijpelijk teken van jaloezie. Jij wil aandacht van je vriendin, maar zij is van hem! En dat gebeurt niet alleen bij stiefvaders. Iedereen die tussen een kind en zijn moeder komt (ook een nieuwe baby, of zo) is bedreigend voor hem.

Misschien kan je hem laten voelen dat je zijn moeder heus niet afpakt, dat hij er ook bij hoort.

Streng zijn werkt niet en al helemaal niet bij een tweejarige. Goed letten op slaap- en voedertijden helpt, zodat hij niet moe en jengelig wordt. En verder is het vooral afleiden. Probeert hij een kostbare vaas te pakken? Kijk eens naar dit leuke boekje dat we samen gaan lezen! Ondertussen breng je handig de vaas in veiligheid. Enzovoorts.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.