Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Spraak- taalachterstand peuter 20 maanden


_-Wiesje-_

_-Wiesje-_

15-06-2021 om 23:32 Topicstarter

Hoi, voor ouders die zich zorgen maken maak ik graag even tijd ☺️  Stuur gerust een mailtje naar [email protected] 

Inderdaad, Wiesje is een schuilnaam 😉 Lieve groetjes x

Wat bedoel je met je 2e posting?

gr 'Angela

_-Wiesje-_

_-Wiesje-_

15-06-2021 om 23:50 Topicstarter

En voor wie graag een update wilt over mijn zoontje, hier gaat ie (wel even beknopt 😅):

Hij doet het super! Buitengewoon onderwijs (klas voor kindjes met ASS) doet wonderen 🥰 Hij praat nog steeds niet “zoals het moet” maar heeft al een enorme vooruitgang gemaakt. Qua taalbegrip en taalgebruik zit hij op 2,5 jaar (hij is er nu 4), op woordenschat scoort hij 3,5. Ik weet dat cijfers maar cijfers zijn maar dan hebben jullie een idee 😊

Hij is nog steeds een mafketel. Heel sociaal en blij, maar ook wel heeeel erg druk en enthousiast. Beetje vermoeiend toch wel, maar ach... Als het dat maar is 😉 Hij heeft nog steeds geen grote nood aan vaste structuur, en is een goede slaper. Eten gaat sinds een jaartje wel wat moeilijker want hij is heel selectief.
We hebben nu ook een eerste weekje zindelijkheidstraining erop zitten en dat verloopt best vlot 😊 Op vlak van motoriek is hij nog steeds sterk maar we merken dat zijn fijne motoriek nog niet is wat het moet zijn. De vraag blijft wel of hij dingen niet kan of dat het zijn interesse niet kan opwekken. 

We zijn nog steeds deelnemers van een groot genetisch onderzoek. Ze vinden het moeilijk om kindjes zoals mijn zoontje te vinden omdat ze een atypische ontwikkeling hebben maar verder dezelfde kenmerken. Ze gaan er wel vanuit dat ze een “nieuw” foutje gaan vinden. Dus ben benieuwd 😊 Onze kinderwens hebben we opgeborgen maar ik wil graag de uitslag voor mijn zoontje zelf en ook voor de wetenschap. 

Als ik het had geweten hoe ver hij zou staan op dit moment toen ik mijn eerste bericht in dit forum typte, dan had ik op beide oren kunnen slapen 😉 De ontwikkeling die hij tot nu toe doorgemaakt heeft is fantastisch. Fiere moeder hier 😌

X

"De vraag blijft wel of hij dingen niet kan of dat het zijn interesse niet kan opwekken."

Handiger is om naar achterliggende oorzaken te kijken van eetproblemen en motoriek bij een ASS. Daar kun je vaak wat mee. Bijvoorbeeld een vakkenbord geven zodat het voedsel elkaar niet raakt. Op de structuur van voedsel letten en meegaan in de voorkeur. Uitbreiden komt later wel, bij toeval elders of uit eigen interesse of een speciaal aanbod van jou, geen dwang of 'moeten proeven'.

"https://www.autisme.nl/over-autisme/autisme-in-combinatie-met/autisme-en-eetproblemen/"

De oorzaken van eetproblemen bij kinderen (en volwassenen) met autisme kunnen heel divers zijn. Vaak heeft het te maken met:

  • over- of ondergevoeligheid voor zintuiglijke prikkels
  • een nog niet goed ontwikkelde (mond-)motoriek,
  • problemen op het gebied van plannen en organiseren
  • de sociale aspecten van maaltijden.

Zintuiglijke prikkels

Mensen met autisme verwerken prikkels vaak op een andere manier dan mensen zonder autisme. Dit speelt vaak een grote rol bij eetproblemen bij mensen met autisme."

Motoriek kan bij veel kinderen met een ASS een aandachtspunt zijn. Belangrijk is om de 'normale' dingen gerichter aan te bieden, bewegen, zwemmen, spelen met materialen, en vooral aan te sluiten bij de belangstelling van een kind. Motivatie helpt beter te ontwikkelen. Biedt vooral aan waar een kind zelf aan toe is en staar je niet blind op 'dat zou hij moeten kunnen'. De ontwikkeling kan wat uit de pas lopen en later bijtrekken.

Niet voor niets noemen ze deze kinderen soms 'laatbloeiers'. En meet ze aan hun eigen ontwikkeling niet aan die van een gemiddeld kind. Je kunt wel het verschil zien maar je kunt een kind niet dwingen zich conform te ontwikkelen, deze kinderen zijn daar juist nogal ongevoelig voor.

https://www.bol.com/nl/l/potloodgrips/N/19258/

Mijn dochter heeft nog steeds moeite met sommige grepen met haar fijne motoriek. Ze gebruikt inmiddels wel 'gewoon' schrijfmateriaal maar heeft nog steeds een voorkeur voor pennen met een 'dikke' greep. Ze heeft bijna haar hele schooltijd gewerkt met 'greepjes' op potloden en pennen.

Het kan handig zijn om een setje kleurpotloden van greepjes te voorzien als je ziet dat het niet goed lukt om het vast te houden en te kleuren. Eerst even laten proberen.

Mijn zoon heeft nooit moeite daarmee gehad. Die heeft juist, nog steeds wel maar minder, problemen met zijn grove motoriek. Die had meer nood aan beschermingsmiddelen bij skaten en fietsen, zoals een helm, knie- en handbeschermers.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.