Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
lin

lin

30-04-2016 om 13:32

spelen

Hallo Allemaal,

Ik heb 2 dochters, 1 van net 2 jaar en de andere is 1 jaar oud. Er zit 11 maanden verschil tussen ze. Het is een pittige periode. De kinderen spelen maar 5 minuten met het speelgoed wat er ligt en dan moet er weer iets nieuws voor de dag gehaald worden, omdat ze er op uitgekeken zijn.

Wij weten niet echt hoe we ze moeten stimuleren om te spelen met het speelgoed wat er ligt. We kunnen met de oudste ook niet tekenen of een spelletje doen, want de jongste wil dan mee doen, en zodra ze haar zin niet krijgt gaat ze krijsen. Hebben jullie tips?

Zodra we ergens op visite zijn doen ze precies hetzelfde, na 5 minuten is het klaar met het speelgoed en vervolgens gaan ze dingen doen die niet mogen, dus meestal zijn we na een half uur wel klaar bij de visite...

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Groetjes,
Linda

afmatten

Wat hier altijd het beste hielp was de kinderen flink moe maken, door heel veel naar buiten te gaan. En dan niet in de buggy maar zelf lopen (of op een loopfiets bijvoorbeeld). En dan naar het bos, speeltuin, kinderboerderij.
Ik ging ook vaak met ze zwemmen. Een zandbak in de tuin vind ik ook altijd een aanrader.

En verder geduld: Als ze een beetje ouder zijn gaan ze wel langer spelen. Daar heb je misschien nu niet direct iets aan, maar echt, het gaat over deze fase

Mijntje

Mijntje

30-04-2016 om 17:40

nog wat dingen

Hiervoor is een speel-o-theek ook een uitkomst, kan je af en toe wat anders halen.
Je kan best tekenen met allebei: ik ging altijd tekenen op zo'n plastic bord waar je het getekende uit kunt wissen. Dan laat je de oudste tekenen en de jongste (samen) het uitwissen. Zet ook eens een tentje (ikea) neer in de kamer.
En speelgoed regelmatig omwisselen, zodat er weer wat 'nieuws' ligt.
En idd wat Jippox noemt, buiten afmatten

Het worden niet voor niets tropenjaren genoemd

MamavanSenH

MamavanSenH

01-05-2016 om 10:11

Spelen

Dochter van 3 kan pas sinds kort echt langere tijd met hetzelfde speelgoed spelen. Daarvoor was het speelgoed uit de kast halen, er 3 minuten mee spelen en het volgende uit de kast halen. En zoon van bijna 16 maanden vermaakt zich nog voornamelijk met speelgoed uit de kast halen en aan mij geven .

We leren ze van begin af aan dat het speelgoed eerst opgeruimd moet worden voor er nieuw speelgoed gepakt word. Dochter heeft dat al heel goed door en ik denk dat dat ook stimuleert om een tijdje met het gepakte speelgoed te blijven spelen. Iedere 5 minuten iets anders pakken is niet meer leuk als je eerst het vorige moet opruimen.

En vooral speelgoed dat de fantasie uitdaagt. Duplo, poppenhuis, houten huisjes, boompjes en diertjes, daar zijn ze allebei wel een tijdje mee zoet omdat er zoveel speelmogelijkheden zijn. Soms liggen er hele dorpen door de woonkamer en dan speelt ook de jongste langere tijd geconcentreerd mee. En dochter houd veel van puzzels en denkspelletjes maar dan leggen we niet de makkelijkste puzzels neer, die heeft ze binnen 2 minuten af. Juist ietsje boven haar niveau (niet te veel, te moeilijk daagt ook niet uit) zodat ze er een tijdje mee bezig is. Uitdagen blijkt voor haar echt het toverwoord.

's Avonds na het eten is het altijd "rommeluurtje", oftewel dan mogen ze spelen met alles wat eigenlijk geen speelgoed is. Dan gaan de kussens van de bank, pannen uit de kast, tent met een deken over de tafel... Dat zorgt er ook voor dat ze overdag van die spullen afblijven. Werkt hier heel goed.

Maartje

Maartje

02-05-2016 om 16:08

Poeh

Tsja. Dat zijn al pittige leeftijdsfases, en dan bij jou keer 2 dus tsja, niet zo gek dat het afzien is. Ga daar dan ook gewoon vanuit, accepteer dat het zo is en ga er vanuit dat al je aandacht op gaat aan de kinderen. Blijft er wat aandacht over dan is dat gewoon een kadootje.
En hulp vragen. Vaker iemand erbij. De meeste mensen vinden het harstikke leuk om te doen, zonde om niet te vragen.

dc

dc

02-05-2016 om 20:27

ideeen

Helemaal eens met het naar buiten gaan. Dat deed ik echt zoveel mogelijk. Als het kon was ik alleen thuis om te eten en te slapen.

Speelgoed keken mijn kinderen inderdaad zo op uit, maar ze konden rustig een half uur bezig zijn een boekenkast leeg te halen. Dus boeken op kindhoogte zetten (niet de dure boeken). Zo weer opgruimd, maar zij zijn blij.

Verder vonden ze het vooral fijn als je in de buurt was. Wat water in een pannetje met wat zeep en een afwasborsteltje en wat dingetjes terwijl je aan het koken bent, op veilige afstand, maar wel zodat ze je kunnen zien.

Een oude telefoon, die geen geluid maakt, maar er echt uit ziet.

Het is echt een tijdje afzien, maar op een gegeven moment wordt het echt makkelijker en leuker!

lin

lin

02-05-2016 om 21:57

Dank jullie

Dank jullie voor de reacties!

Dit zijn nuttige Tips, nu wordt het ook weer mooier weer waardoor we ook makkelijker naar buiten kunnen, dus dat gaan we zeker doen!

Speelgoed opruimen voordat er iets anders komt, doen we ook al.

De boekenkast is wel een heel goed idee! Ga ik eens mee aan de gang

Duplo hebben we, maar ook daar zijn ze vaak na 5 minuten ook op uitgekeken, tenzij ze de gekke 5 minuten hebben en alles uit de duplo bak halen met heel veel herrie al speelt de oudste van net 2 er soms al wel langer mee.

Ik accepteer zeker dat ze al mijn aandacht opeisen, dus het huis poetsen hebben we nu maar op zaterdagochtend gezet, zodat het papaochtend is en de rest van de week (mits ik niet werk) heb ik volle aandacht voor de kids!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.