Weet jij welke voedingsstoffen je extra nodig hebt tijdens de zwangerschap? Deze vitamines zorgen voor een gezonde zwangerschap
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Sojamelk

Onze peuter van 1,5 jaar heeft altijd al slecht geslapen( werd diverse keren (3/4/5 x per nacht) snachts wakker (onrustig) met een flje water was hij dan wel weer rustig en viel weer in slaap. Tot het miJ een maand geleden opbrak, en IK zat was van deze verstoorde nachtrust.
Ik ben toen met hem naar een osteopaat gegaan, na de 1ste sessie kwam er al uit dat hij "gevoelig" was voor suikers en koemelk. Als ik de directe suikers en koemelk zou meiden, zou hij zich een stuk beter voelen. Door o.a de suikers werd hij onrustig snachts... Het hielp ... Geen melk, en vla meer en suikervrije limonade en koekjes...
Hij slaapt als een roosje, alleen is hij nu de laatste weken erg snel driftig, ik denk dat hij last heeft van zijn darmen...... Als baby had ik ook al een vermoedde dat hij krampen kreeg van banaan. Sinds de soya heeft hij ook dunne ontlasting, dat zal dan wel door de soya komen... Maar ik heb nu wel het vermoedde dat zijn "buien" onstaan door de soya... Of ik wil dit graag zien... Hij is alleen blij als hij zijn zin krijgt! Als hij dat niet krijgt zet hij een hele scene op. Ik twijfel een beetje, zijn stemming waren niet zo, voor de soya........ Ik hoop dat hier iemand meer ervaring heeft met soyamelk.... Kan hij hier last van krijgen m.b.t. Zijn darmen? Of moet ik gewoon strengen zijn in mijn opvoeding, mijn dochter van 5 nooit last van onrust door suikers en koemelk, hij mag overigens wel kaas .... Ging alleen om de directe suikers en koemelk......groetjes k@rin

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marie

Marie

09-06-2013 om 16:28

Zoetstoffen werken op de darmen

Hoi
Bedoel je met suikervrij dat het gezoet is met zoetstoffen? Aspartaam bijvoorbeeld?
Dat is namelijk nog slechter voor kinderen dan "gewone" suiker! Het is vooral heel slecht voor de darmen. Best kans dus dat hij daar last van heeft.
Trouwens onze oudste was 's nachts op die leeftijd ook heel onrustig (krijsen), bleek ze oorontsteking te hebben - zonder koorts! Dat heeft dus echt een hele poos geduurd voordat we daar achter waren.
Over het driftig zijn. Het kan zijn dat hij nog niet genoeg kan praten om duidelijk te maken wat hij wil en daarom uit frustratie driftig wordt. Hoe is zijn taalontwikkeling?
Stop dus vooral met de kunstmatige zoetstoffen.

Soja

Hi Karin,

Onze dochter was ook gevoelig voor koemelk. Het is bekend dat kleintjes die daar gevoelig voor zijn, vaak ook reageren op soja. (het gedrag dat jij beschrijft kan heel goed zijn omdat je kindje last heeft van de voeding).. kennelijk lijkt het eiwit veel op dat van koemelk. en de gevoeligheid die zich mogelijk voor soja ontwikkeld is veel hardnekkiger dan koemelk (waar ze vaak rond 4 jaar overheen groeien). Ik kreeg destijds t advies om rijst, haver of amandel melk te geven. 100% plantaardig. bij elke natuurwinkel te koop, zoek dan de variant die niet gezoet is met suiker of zoet stoffen... succes!

Eh?

Hoe kan een osteopaat nu vaststellen dat een kind gevoelig is voor bepaalde voedingsstoffen? Welke onderzoeken zijn er dan gedaan?
Verder is soja(melk) inderdaad veel allergener dan koemelk. Dus dat is sowieso een heel slecht alternatief dat nooit aangeraden wordt bij een koemelkeiwit-gevoeligheid. En zoetstoffen zijn veel slechter voor met name kleine kinderen dan suiker. Als je echt denkt aan een overgevoeligheid ga dan naar een arts, die kan dat vaststellen en je goed advies geven.

Allergie

Het zou handiger zijn om je kind te laten testen bij een echte allergoloog. Daar zijn er niet zoveel van maar bij kinderartsen en dermatologen wordt allergie nog weleens onderschat.
Mijn kinderen met koemelkeiwitallergie kregen 's nachts karnemelk met fruit als ze geen borstvoeding meer kregen. Na een jaar kan dat gegeven worden omdat het aangezuurde melk is. Ik zou je zoon overigens eerste een periode helemaal geen melkproducten en ook geen kaas geven. Dan kan de zaak tot rust komen. Echt geen spoortje melk, ook niet in koekjes of broodbeleg of als boter bij het eten. Daarna starten met yoghurt of karnemelk.
Mijn kinderen kregen overigens tot hun 4e jaar 's nachts nog karnemelk met fruit. De laatste tijd vaak nog om 23.oo uur en om 5-6 uur. Ik ging er vanuit dat die kleintjes dan gewoon nog wat nodig hadden en niet alleen water. Ze groeien hard.

Driftig

Een kind dat zich niet lekker voelt kan ook niet veel verdragen. Ga je zelf maar na als je ziek bent, dan is het snel teveel. Dat vraagt niet om straf maar om hulp.

K@rin1980

K@rin1980

11-06-2013 om 09:29 Topicstarter

Dank jullie wel!

Wat een reactie`s bedankt... ik ga idd even proberen of het toch aan de soja ligt.
gister en vandaag is hij al een stuk beter te spreken. zonder de soja melk. ik vermoed zelf dat het een combi is van soja en gedrag! dus ook even strenger aanpakken.
hij krijgt nu gewoon diksap, water en appelsap en jus Orange.
gisteren had ie even in een ogenblik een spekkie te pakken, maar merkte weinig "onrustige' reactie.
de osteopaat had hem getest (via mij) maar ik bedacht me van de week, dat hij niets anders heeft getest en ook niet op hem alleen! misschien ben ik er zelf wel gevoelig voor !!!!! Hij legde een buisje met poeder (melk?!) onder zijn romper en ik moest hem vasthouden en met zijn andere arm kracht zetten, terwijl de osteopaat tegendruk gaf! zonder het buisje had ik beduidend meer kracht dan met, en zo ook met buisje met suiker...
de anders gezoete producten (met aspartaam) laten we ook achterwegen. hij is momenteel lief aan het spelen en we bouwen de andere dingen gewoon weer op met de tijd. een allergie is het niet, want een huiduitslag was er niet... alleen de "onrust"
iedereen bedankt

Rafelkap

Rafelkap

11-06-2013 om 10:04

Rolgordijnen

Karin, ik zou niet meer naar deze kwakzalver gaan, excusez le mot , je kan beter verduisterende rolgordijnen kopen. Want: het is nu lang licht dus heel veel kinderen (ook mijn jongste) zijn nu vroeger wakker, vallen later in slaap en daar kunnen ze overdag last van hebben (en wij ook ) Hier ook ondanks de verduisterende rolgordijnen.
Het gedrag van je kind is gewoon heel normaal in deze fase.

Geen of weinig suiker en gezonde voeding is voor elk kind/mens goed.

Nicky Lohs

Nicky Lohs

11-06-2013 om 12:04

Ik herken die manier van 'testen' en de uitkomst is toevallig altijd wat de tester al dacht.

Als je denkt dat hij echt allergisch is zou ik naar een echte dokter gaan. En daarna naar een diëtist voor voedingsadvies, je kunt bij een 1,5 jarige niet zomaar alle zuivel weglaten.

Testen

Dat is geen testen, dat is je reinste flauwekul! Als je denkt aan een overgevoeligheid, ga naar een arts (een echte).

Peuterdiarree

Ook vruchtensap kan peuterdiarree geven. Maar ook te weinig vet in het eten. Ik zou in elk geval de appelsap en sinaasappelsap ook even weglaten. Water, thee en diksap is genoeg. Af en toe een glaasje sap is niet erg, maar niet elke dag een paar keer. Ook kun je opletten of je kind wel genoeg vet krijgt. Jus bij het eten, stukje (ontgraatte) makreel, randje vet aan het vlees. (Zure) haring. Onrust en diarree kan het enige verschijnsel zijn bij allergie.
http://www.kindengezin.be/gezondheid-en-vaccineren/ziek/diarree/peuterdiarree/

Ely

Ely

12-06-2013 om 08:08

Jus d'orange

Was hier een garantie voor buikpijn en diarree bij jongste op peuterleeftijd. Gaf heftige reacties. Dus idd: daar beter (ook) even mee stoppen.
Enne: die osteopaat klinkt niet pluis, er zitten vast goeie tussen maar ik zou op zijn minst even overleggen met je huisarts want hier wordt alleen de portemonnee van de osteopaat beter van.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.