Jackie
15-06-2017 om 08:41
'slechte' slaapgewoonte doorbreken
Ik heb eens eerder geschreven over mijn (mega drukke) zoontje maar wil het nu wat specifieker hebben over het naar bed gaan. Alvast mijn excuses voor het in herhaling vallen.
Mijn zoontje van 16 maanden heeft helaas nooit geleerd om zelf te slapen. In het begin kwam dat door het borstvoeden waarbij hij in slaap viel aan de borst. Ik legde hem dan slapend in bed. De borstvoeding ging geleidelijk over op flesvoeding, wat hij eerst op schoot kreeg en later in de wipstoel/maxi cosi. Hij sliep en slaapt dus altijd al drinkend. Maar drinken doet hij niet uit zichzelf in bed. Want als hij de fles krijgt zonder vastgehouden (of vastgezet) te worden, drinkt hij deze gewoonweg niet leeg, hoe hongerig hij ook is, na een paar slokken gooit hij 'm weg om te gaan spelen.
Ik heb de afgelopen 8 maanden (sinds hij geen borstvoeding meer krijgt) heel vaak geprobeerd om hem op bed te leggen, met of zonder fles, maar hij staat dan direct op om te spelen. Als hij echt heel veel honger heeft wil hij de fles nog wel eens leegdrinken, maar daarna is het gelijk fles weggooien en spelen. Ik heb ook een aantal keer geprobeerd om hem dan maar gewoon te laten spelen en kijken wat er gebeurt, maar na maximaal een half uur spelen gaat hij over op zeuren omdat hij zich verveelt, wat later schreeuwen wordt en daarna heel hard huilen. Alles behalve slapen dus.
Wat we nu doen, en nee ik ben er niet trots op (maar ga me ook niet schamen hoor ik doe ook maar wat op dat moment werkt) is hem in de maxicosi zetten, met gordels om en dan de fles. Soms zelfs met een filmpje aan (ja vreselijk he!).. Dan drinkt hij én z'n fles leeg, én hij valt dan vaak vanzelf in slaap tijdens de laatste slokjes. Soms gebeurt het dat hij alsnog niet slaapt, dan wiegen we hem een beetje.
Heeft iemand tips om dit te doorbreken? Ik kan dit niet eeuwig blijven doen.. Hij houdt gewoon echt niet van slapen lijkt wel.. Als hij 's nachts wakker wordt wil hij ook direct spelen. Hij doet dan erg zn best om wakker te worden en te blijven.
Wat zou ik kunnen proberen? Hem cold turkey niet meer in de maxicosi doen maar in bed heb ik zo vaak geprobeerd.. Maar hem elke keer na driekwartier huilen te laten slapen voelt niet als 'slagen' en ik vind dat ook gewoon niet leuk om te doen. (We bleven er overigens wel bij zonder te praten..Wel af en toe een aai.) Oh hij slaapt overdag overigens nog best lang, 2 of 3 uur. Moet ik daar iets mee? Als ik hem korter laat slapen gaat hij weer te vroeg slapen 's avonds en wordt het 's nachts spoken.
Mijntje
08-07-2017 om 08:24
Jackie
Het belangrijkste is nu volhouden, voor jou/eega. Stel je in op weken. Niet te veel aaien, niet praten, niet te gezellig en steeds verder weg.
Succes en heel veel geduld toegewenst.
Jackie
08-07-2017 om 09:33
Mijntje
Dank je wel. Het lastige is dat hij zich bij vlagen ook prima zelf kan vermaken als ik niet tegen hem praat. Dus dat ik er ben vindt hij al reuze gezellig. Dat ik niet reageer vindt hij wel irritant en dat maakt dat hij gaat schreeuwen en jammeren.
Ik hoop met een paar dagen al op de gang te zitten
Jackie
15-07-2017 om 22:11
mission accomplished
Het is gelukt, denk ik. Hij slaapt al een paar dagen 'zelf' in zijn bed, zonder maxicosi en zonder wiegen. Hij doet er nog wel minimaal een half uur over (draaien, praten, opstaan en weer liggen enz.) en af en toe protesteert hij kort dmv schreeuwen om te kijken of er toch misschien iemand komt maar stopt daar vrij snel zelf mee. Hij slaapt de nacht goed door. Wat heerlijk dit! Iedereen bedankt voor alle tips!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.