Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

slaan, duwen en haren trekken zomaar uit t niets!

Hai,

Mijn dochter wordt over 2 mnd.3jaar oud! Zij heeft al vanaf 1,5 jaar dat zij slaat, duwt en haren trekt.
Nu heb ik al van alles gedaan; uit de situatie halen, 2 minuten op de stoel zitten, afleiden, boos toespreken etc. Het heeft geen nut. ZE blijft het doen en doordat ze ouder wordt, hebben de ouders in de omgeving steeds minder begrip voor haar gedrag. Dus boze en afkeurende blikken. Heel vervelend voor iedereen. Ook op de crèche houden ze haar uit de buurt van de kleinere kindjes, want ook die ontkomen niet aan haar.
Als het druk is in een speeltuin ga ik liever niet.
Ik heb nog een dochter van 4 jaar, die doet geen vlieg kwaad, begrijp ook niet waar het gedrag vandaan komt.

voor zijn

Volgens mij werkt het het beste om te kijken wat er vooraf gaat aan dit gedrag van je kind. Door patronen te ontdekken kun je haar op tijd uit de situatie halen om het gedrag te voorkomen. Straffen heeft zeker op deze leeftijd weinig nut. Kinderen doen niet zo voor de lol meestal.

Als je weet wat dit gedrag triggert kun je haar op tijd uit de situatie halen. Het helpt ook dat je verwoordt wat er gebeurt. Vaak reageren kinderen zo als ze de situatie niet aankunnen, niet begrijpen, zich overweldigd voelen of moe zijn. Ik zou dan kind bij me halen en iets zeggen als 'ik zie dat je dat moeilijk vind (of moe bent of dat het wel erg druk voor je is)', ga maar even hier dit en dat doen, dan lukt het straks beter.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.