Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Nikkie

Nikkie

09-09-2013 om 23:24

Schoonmaken schaamlippen is drama

De (oude) vraag hieronder over de naam voor de geslachtsdelen doet me aan iets anders denken. Mijn dochter is nu twee-en-een-half, en ze maakt altijd een enorm drama als haar vagina / schaamlippen moeten worden schoongemaakt (poep!). Alles aan de voorkant is een probleem; niet alleen het wegvegen tussen de schaamlippen, maar ook het stuk tussen schaamlip en been.

Nu is het sowieso vervelend om met een kind op een commode te worstelen, maar het voelt toch wel heel erg vervelend om met (wat voelt als) grof geweld die beentjes uit elkaar te drukken / houden om daar de poep tussenuit te vissen. *zucht*. Afleiden met een boekje lukt niet echt, 'afspreken' om niet te gillen en dat te belonen als het (een beetje) gelukt lukt niet echt en beloven om het zachtjes te doen werkt ook niet.

Iemand die het herkend? En de absolute truc heeft?
Of gewoon maar accepteren, negeren en blijven proberen (en in bad extra goed poetsen), en denken dat ik me over aanstellen bij voeten poetsen ook niet druk zou maken?

Alvast bedankt

Fransien

Fransien

11-09-2013 om 18:01

zeep of parfum?

Kan het zijn dat ze niet tegen de zeep of parfum kan? Ik had als klein kind dat ik absoluut niet tegen zeep tussen mijn schaamlippen kon en daar dus ook een enorm drama van maakte, het deed namelijk echt zeer.
Misschien kun je een tijdje een gewoon met water nat gemaakt hydrofiel-washandje proberen en kijken of dat helpt. Verwacht niet meteen wonderen, maar misschien scheelt het.

mirreke

mirreke

11-09-2013 om 19:39

Absoluut niet dwingen

zou ik zeggen.
Wat ik zou doen: broekluiers, en na het poepen even afdouchen. Broekluiers kun je aan de zijkant losscheuren als er gepoept is. Dit zou ik dan in de douche doen, in een moeite door zoveel mogelijk meevegen, en dan met de handdouche lekker even schoonspoelen.
En zo snel mogelijk proberen je dochter zindelijk te krijgen...

NOgmaals, met geweld zou ik zoiets nooit afdwingen. Ze heeft vast een reden waarom ze het niet fijn vindt, dan ook niet doen.

Ik zou trouwens ook geen viezigheid laten zitten, daar krijgt je dochter alleen maar een pijnlijke schrale huid van.

Probeer het allemaal uit te leggen, met 2 1/2 snapt je dochter al best veel. Vertellen wat je gaat doen, desnoods met een boekje erbij.
En leg je dochter uit dat als ze op de wc poept, dit ook allemaal niet meer nodig is.

Nikkie

Nikkie

13-09-2013 om 21:55

We gebruiken al alleen maar water

Althans, bij mezelf gebruik ik voor mijn schaamlippen ook geen zeep. Dat prikt inderdaad. Dus dat is in ieder geval het probleem niet.

Maar verder.....
Ik had gewoon nog niet eens bedacht dat het prikt / pijn doet. Ik nam gewoon aan (naief!) dat het een rare "ik ben twee en ik wil iets niet" gewoonte was (geworden). En dat is het misschien ook wel. Overgebleven van een (paar) keer dat het wel pijn deed (ze heeft al wel eens een schimmelinfectie gehad, al is dat nu zeker niet het geval).
Goh, geen seconde aan gedacht.

En, eerlijk is eerlijk. Hoewel ik het in principe wel eens ben met de 'niet dwingen', komt het daar eigenlijk toch wel op neer (schaam), want je wil de poep toch ook niet te lang laten zitten.
Maar ik had natuurlijk nog niet bedacht dat ik dat met de douche kon doen. Heeft als eerste voordeel dat het 'anders' is (dus misschien dat dat al genoeg helpt) en ten tweede dat het makkelijker gaat zonder echt te vegen. Goed idee.

Het uitleggen deed ik al wel ("Ik ga nu zo met het doekje de poep bij je plasspleetje weghalen. Dat kriebelt een beetje maar dat is niet eng") maar dat hielp nog niet echt. Ik denk dat ze het prima snapt, maar me gewoon niet gelooft

En dat zindelijk worden, we zijn hard bezig, maar we zitten nog in het stadium dat ik al blij en dat ze op die pot wil blijven zitten. Hoewel, ik heb zinnen als "als je straks op het potje poept, dan hoeft dit niet meer" al wel gebruikt heb.

Nee, ik denk dat de douche-optie voorlopig het beste is.
Bedankt!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.