Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Prentenboeken die de realiteit weergeven

Hebben jullie ervaring met prentenboeken die de realiteit weergeven?

Daarmee bedoel ik, prentenboeken waarbij de hoofdpersoon niet zo zeer BBB, blond haar, blauwe ogen en een blanke huid heeft.

Een gevarieerde samenleving waarbij dit ook terug te vinden is in prentenboeken. Dat is pas een goed voorbeeld voor onze kinderen.

Hebben jullie daar ervaring mee? En zo ja, om welke boeken gaat het?

Dank voor jullie tips!

Veel prentenboeken voor die leeftijd zijn met dieren waar alle kinderen zich mee kunnen identificeren.

Jip en Janneke zijn zwarte figuren op een witte pagina.

https://www.unicornsandfairytales.be/multiculturele-kinderboeken-prentenboeken-thuis-klas/

Als je zoekt op multicultureel of intercultureel en prentenboek vind je aardig wat. 


Ik ben trouwens benieuwd waarom je er naar zoekt? 

Mijn kinderen waren dol op het boek "ik zou wel een kindje lusten". Volgens mij voldoet dat boek wel aan je eisen. 

bobbi beer was ook een hit vooral met flapjes. Sowieso deden flapjes het altijd goed. In bobbi beer komen geen mensen voor. 

https://www.mamas-mind.nl/prentenboek-over-anansi-de-spin/

NIet alleen wat de diversiteit aan Nederlandse kinderen betreft maar ook de culturele achtergrond kun je terugvinden in boeken. Ik zie alleen maar 1 prentenboek.

Voor oudere kinderen zijn er Russische of Deense sprookjes of Verhalen uit 1000-en-1-nacht . Maar ook meer 'Exotisch' zoals de verhalen van Anansi de Spin en https://www.boekenkraam.nl/boek/9789089415059/boek

Het is soms even zoeken.

Kijk ook hier eens: www.educulture.store

Ik ben ooit eens in de fysieke winkel geweest, ze hadden veel mooie spullen, wel was een flink deel Engels (Amerikaans), maar voor prentenboeken maakt dat misschien niet uit.

Groeten,

Temet

Wij gingen naar de bieb die had een plankje buitenlandse boeken. Op die leeftijd namen we ook boeken mee met Portugees of Chinees als de plaatjes leuk waren. Maar in mijn herinnering inderdaad misschien toevallig geen personen, maar dieren en jungle of andere omgevingen.

Nou ja, we lazen natuurlijk ook Winnie de Poeh, en dat is duidelijk een blond jongetje. Met dieren.

Overigens hadden we ook zwarte poppen en poppen met een arabisch uiterlijk. Had mijn moeder meegenomen uit Tunesie en ik kocht de barbies bij de Bijenkorf. Het is een kleine geste want heel moeilijk te beinvloeden die beeldvorming en die herkenning.

Mag het ook op ander vlak divers zijn? Koning en Koning is een geweldig prentenboek! (En de titel zegt het al, haha )

Ja leuk Emma! Ik denk dat stiekum wel eens van Amalia. Zou mij benieuwen.

Nee joh, het is net al met moeilijk leren : dat komt in die familie niet voor 🙂

Groeten,

Temet

Nee, want dan mag je een tijdje naar Wales.

Temet schreef op 01-05-2021 om 20:25:

Nee joh, het is net al met moeilijk leren : dat komt in die familie niet voor 🙂

Groeten,

Temet

Dat vraag ik me echt af. Stel dat een van die meiden vmbo kader techniek of zorg ging doen?

Maar we dwalen af.

Mijn dochter had een enorme voorkeur voor de boeken van Milo Freeman. Potje was heel erg leuk. 

En draak Dries, 

Daar was Annelies een prinses maar wil gewoon dokter zijn ipv in de torenkamer borduren enzo. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.