Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Praat nog niet

Mijn kind is vier jaar en praat nog niet.  Thuis spreken we 2 talen.  Moet ik mij zorgen maken?


Wat zegt de huisarts?

gr Angela

Hoe oud is je kind?

Je kunt je altijd direct melden bij een audiologisch centrum om dat uit te laten zoeken. Het is alleen wel de vraag of ze bekend zijn met meertaligheid. Daarbij zijn kinderen soms wat later met spreken. En dat is geen enkel probleem.

laat je niet wijs maken dat je een taal zou moeten laten vallen. Dat helpt niet en is juist niet handig voor de taalontwikkeling.

Vier jaar en nog niet praten vind ik persoonlijk wel zorgelijk ja. Praat je kind nog helemaal niet of wel losse woorden of heel onduidelijk? Begrijpt het gesproken taal wel als jullie iets tegen hem/haar zeggen? Hoe gaat het op school in de communicatie met de leerkrachten en in de omgang met andere kinderen? Hoort je kind wel goed? Want dat is heel belangrijk om goed te kunnen leren spreken.

MamaE schreef op 27-04-2021 om 23:49:

Vier jaar en nog niet praten vind ik persoonlijk wel zorgelijk ja. Praat je kind nog helemaal niet of wel losse woorden of heel onduidelijk? Begrijpt het gesproken taal wel als jullie iets tegen hem/haar zeggen? Hoe gaat het op school in de communicatie met de leerkrachten en in de omgang met andere kinderen? Hoort je kind wel goed? Want dat is heel belangrijk om goed te kunnen leren spreken.

hier ben ik het helemaal mee eens,

hier ook een klein nichtje wij spreken ook meestal 2 talen ,ze sprak zelf  met 4 jaar Frans en Nederlands. 

AnneJ schreef op 27-04-2021 om 19:47:

Hoe oud is je kind?

Je kunt je altijd direct melden bij een audiologisch centrum om dat uit te laten zoeken. Het is alleen wel de vraag of ze bekend zijn met meertaligheid. Daarbij zijn kinderen soms wat later met spreken. En dat is geen enkel probleem.

laat je niet wijs maken dat je een taal zou moeten laten vallen. Dat helpt niet en is juist niet handig voor de taalontwikkeling.

wat vlieg je weer lekker uit de bocht. Ten eerste lees je niet goed, want er staat in het korte bericht duidelijk dat het kind vier jaar is. Met vier jaar nog niet praten is wel zorgelijk. En denk je werkelijk dat een audiologisch centrum in het Nederland van 2021 niet bekend is met meertaligheid? Misschien in Grubbedonkerveen op de heide, maar in de rest van Nederland wel hoor. 
tweetalige kinderen spreken echt niet pas na vier jaar. Wij spreken thuis drie talen en inderdaad was het grammaticaal correct spreken van de kinderen in twee talen later en gebruikten ze in de dominante taal Italiaans wat Nederlandse constructies, maar met brabbelen en hun eerste woordjes waren ze hetzelfde als eentalige kinderen. 

Jorinda, wat zei het consultatiebureau? Ik neem aan dat je oren hebt laten nakijken? Dus een bezoek aan een audiologisch centrum en een logopedist lijken me een volgende stap. Sterkte ermee. 

Is dit niet al opgemerkt door cb, opvang, peuterspeelzaal, school? Meestal gaan er al eerder bellen rinkelen lijkt me? 

Dat je kind je nog niet spreekt met 4 jaar, is zeker zorgelijk. Je zegt dat je wel naar het CB gaat, is het daar nooit ter sprake gekomen? Grofweg kan je stellen dat kinderen met 1 jaar 1 woord zinnen moeten maken, met 2 jaar 2 woordzinnen en met 3 jaar 3 woordzinnen. Nu ontwikkelen kinderen zich niet volgens een vaste lijn, dus zie het als een grove indicatie. 

Meertaligheid kan er voor zorgen dat de taalontwikkeling iets vertraagd loopt of dat de talen gemixt worden, maar kinderen zetten de taal wel in tijdens het spelen of om hun wensen kenbaar te maken. Vaak begrijpen ouders wel wat kinderen bedoelen en kunnen ze de taal ondersteunen door de correcte zin te herhalen en aan te vullen.  De meeste kinderen zijn op deze leeftijd zo taalgevoelig dat dat vanzelf wel goed komt. 

Echter is het belangrijk om wel minimaal 1 taal goed te blijven aanbieden, liefst de taal die jezelf goed beheerst. Beter is om je moedertaal goed aan te leren dan over te stappen naar het Nederlands omdat dat op school wordt aangeboden als je deze taal zelf niet goed beheerst. 

Het audiologisch centrum komt vaak pas in beeld als je kindje logopedie heeft gehad. Als na intensieve therapie je kind niet vooruit is gegaan is een onderzoek nodig. Vaak wordt er dan gehooronderzoek gedaan, logopedische testen in het Nederlands en in de andere talen (hiervoor wordt een tolk ingezet) en er vindt een psychologisch onderzoek plaats (meestal alleen intelligentie onderzoek). Dan wordt onderzocht of je kind een taalstoornis heeft. Soms blijkt dat er nog meer aan de hand is, bv je kind is zeer moeilijk lerend of er zijn vermoedens van autisme. Dan wordt gesteld dat de taalproblemen onderdeel zijn van bredere problematiek. Als dat wordt vastgesteld, ben je wel wat stapjes verder. 

Tja, ik ga uit van mijn ervaring van inmiddels 25 jaar geleden. Ik ging zelf naar het audiologisch centrum en men stelde daar nog voor om een taal te laten vallen. Hopelijk is dat inderdaad inmiddels bijgesteld hoewel mijn latere ervaringen met onderwijs en hulpverlening mij daar geen vertrouwen in hebben gegeven.

Het CB hield zich niet bezig met taalontwikkeling en op school zijn ze pas met vier jaar. Inderdaad de kinderopvang, maar die hield zich daar in mijn tijd ook niet mee bezig.

Dus tenzij een kind overduidelijk in bepaalde situaties niet spreekt, zoals bij selectief mutisme, kun je het beter zelf in de gaten houden.

Ik vraag me inderdaad ook af of dit niet bij het cb opgemerkt is? Ze vragen bijna altijd wel hoe het met de ontwikkeling gaat en of de kleine al woordjes zegt.

hoe hebben hun hier op gereageerd?

rond 4 jaar horen ze eigenlijk al wel bepaalde woorden duidelijk te zeggen, ik ben het er wel mee eens dat het bij de ene sneller gaat dan bij de ander.

mijn kleine is bij a 18 maanden praat veel (ook veel gebrabbel) maar veel woorden kan hij al wel duidelijk zeggen.

reageerd de kleine wel op jullie als jullie iets zeggen? Of zie je dat de kleine je aankijkt wanneerzijn of haar naam roept?

ook vraag ik me af zegt de kleine helemaal niks? Of brabbelt hij of zij wel (al is het onduidelijk)?

Je kunt in elk geval bij de huisarts gehoor en zicht laten testen want ook dat valt niet altijd onder wat men opmerkt bij de controles. Ook niet bij de controle van vier jaar. Tegenwoordig is het de sociaal emotionele toestanden die gescoord worden en de rest gaat men vanuit dat dat wel zo'n beetje vanzelf gaat of opvalt blijkbaar.

Rhonda schreef op 28-04-2021 om 09:00:

[..]

wat vlieg je weer lekker uit de bocht. Ten eerste lees je niet goed, want er staat in het korte bericht duidelijk dat het kind vier jaar is. Met vier jaar nog niet praten is wel zorgelijk. En denk je werkelijk dat een audiologisch centrum in het Nederland van 2021 niet bekend is met meertaligheid? Misschien in Grubbedonkerveen op de heide, maar in de rest van Nederland wel hoor.
tweetalige kinderen spreken echt niet pas na vier jaar. Wij spreken thuis drie talen en inderdaad was het grammaticaal correct spreken van de kinderen in twee talen later en gebruikten ze in de dominante taal Italiaans wat Nederlandse constructies, maar met brabbelen en hun eerste woordjes waren ze hetzelfde als eentalige kinderen.

Jorinda, wat zei het consultatiebureau? Ik neem aan dat je oren hebt laten nakijken? Dus een bezoek aan een audiologisch centrum en een logopedist lijken me een volgende stap. Sterkte ermee.

Dat kinderen die meertalig opgroeien een slechte taalontwikkeling hebben zegt men helaas niet alleen in Grubbedonkerveen. Het is een hardnekkige doctrine die maar moeilijk uit te roeien is, al merk ik dat het inzicht wel begint door te sijpelen in diverse gelederen. 

Hij/zij zit op school. Wat zegt de juf?


Wanneer een kind tweetalig is dan is er vaak extra ondersteuning op de PSZ. Een kind wordt dan door het consultatiebureau door gestuurd en er wordt een VVE indicatie afgegeven. Een kind dat met 4 jaar niet is gezien door een of andere instantie als het consultatiebureau is wel vreemd. 

Je hebt natuurlijk laatbloeiers, maar met 4 jaar zou zeker actie ondernemen, in de vorm van onderzoeken en vervolgens logopedie. Meertaligheid zorgt niet per definitie voor een taalachterstand of dat een kind niet praat. Een taal laten vallen is vaak ook niet de oplossing omdat als een kind helemaal niet praat, meertaligheid/tweetaligheid daar niet de oorzaak van is. Het kan zo zijn dat een kind in bijv het Nederlands niet op niveau zit met eentalige, Nederlandse kindjes maar als je dan de woordjes van de tweede taal erbij optelt ze wel enigszins op niveau zitten. Maar ik lees niet dat dat hier speelt. Ik kan je Kentalis van harte aanraden. Een organisatie met veel kennis en kunde, zij hebben ook zeer veel ervaring met tweetalige kinderen.

Wij hebben ook een zoon die niet praatte. Ook wij zijn meertalig. Tot ongeveer 2,5 jaar had hij maar een handjevol woordjes en geen interesse in taal. Wij zijn toen op mijn verzoek doorverwezen naar het audiologisch centrum van Kentalis. Mijn ervaring was dat we zoon niet zelf konden aanmelden maar echt een verwijzing nodig hadden van de
kinderarts van het consultatiebureau. Daar bleek zoals verwacht dat zoon een flinke achterstand had en ook verminderd gehoor aan 1 oor, maar hij hoorde wel voldoende om taal te kunnen leren. Hij is toen doorverwezen naar de vroegbehandeling van Kentalis, zoon was toen net 3 jaar. Daar kreeg hij intensieve logopedie want de eerstelijns logopedie was overigens ook onvoldoende helpend. We zijn super tevreden. Hij praat nog niet zoals 'gewone' bijna 4-jarigen maar echt aanzienlijke stukken beter. Ze leren er heel veel, ook nuttige 'soft skills' die je nodig hebt om te communiceren.

Meertaligheid is an sich geen reden voor attentie van het CB. Tenzij jij als moeder gebrekkig Nederlands spreekt.

AnneJ schreef op 28-04-2021 om 13:18:

Meertaligheid is an sich geen reden voor attentie van het CB. Tenzij jij als moeder gebrekkig Nederlands spreekt.

klopt inderdaad! 

maar zoals ik het nu begrijp zegt de topicstarter eigenlijk dat het kindje  nog helemaal niet praat ook geen woord nl dus naar mijn mening is het wel een beetje zorgwekkend dat het kindje helemaal niet praat al is het maar 1 woordje.


en voor de topicstarter dit is geen aanval of beschuldiging naar jou hoor alleen een reactie op de vraag of het zorgwekkend is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.