Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuter wil continue andere kinderen knuffelen

Hoi,
Mijn zoon is 2,5 jaar en wil continue andere kindjes knuffelen en kusjes geven. Het is een heel sociaal mannetje, totaal niet verlegen. In zijn ogen is iedereen leuk en lief en dit wil hij bevestigen met een knuffel of kus.
Het vervelende is alleen dat veel kindjes dit niet willen, wat hij niet begrijpt. Blijft dus proberen en na een tijdje wordt hij zelfs boos.
Hebben al verschillende dingen geprobeerd maar hij blijft het doen.
Herkend iemand dit, tips zijn welkom!

Tweelingmoeder

Tweelingmoeder

24-03-2016 om 19:49

Oefenen

Is het een idee om te oefenen hiermee?
Heel vaak, thuis.
Wij hadden een tweelingdochter die haar tweelingbroer zo ongeveer doodknuffelde.

Elke keer de regel herhalen:'knuffelen is alleen leuk als je het allebei wil' En dan zelf in contact met hem ook regelmatig laten merken dat jij niet wilt knuffelen. Vertellen dat je dit aan het gezicht van de ander kunt zien. 'Kijk maar naar zijn gezicht, hij vindt het nu niet leuk' zei ik dan altijd.

Het is bij kleintjes ook zaak om er boven op te zitten en gelijk in te grijpen als het mis gaat. Op je knieën erbij en het andere kind bevrijden van jou kind dus. Niet van een afstand toekijken wat er mis gaat, want dan snapt jouw kind nooit wat hij fout doet.

Het hielp hier ook om voor dat we een situatie ingingen, de regel nog een keer te herhalen. 'Wanneer is knuffelen leuk? Alleen als je het allebei wilt.'

Wendy1980

Wendy1980

24-03-2016 om 20:44 Topicstarter

Bedankt

Bedankt voor de tip tweelingmoeder. Probleem doet zich voornamelijk voor op KDV en daar gaan ze er wel actief mee aan de slag. Laten hem bewust kijken naar de reactie van het kindje en vragen dan of het kindje blij kijkt? Hij begrijpt het heel goed en zegt dan ook ''mag niet knuffelen'.

Praten er thuis ook over en voordat ik hem wegbreng naar KDV herhaal ik de regel nog eens.....maar toch blijft hij het gedrag volhouden. Wordt nu ook echt boos als een kindje hem afwijst.

De tip van thuis oefenen ga ik zeker proberen, hoop dat het snel beter gaat. Vind het ook zielig voor hem, sommige kindjes op KDV willen niet meer hem spelen......hij bedoeld het zo lief!

Imogen

Imogen

25-03-2016 om 20:43

andere methode bedenken

'mag niet knuffelen'.

Blijkbaar kent hij geen andere manieren om zijn genegenheid te tonen. Dan is het heel erg 'alles of niets'. Misschien kun je hem leren dat je ook op andere manieren kunt laten zien dat je iemand aardig vindt en graag met diegene wilt spelen, op een manier die andere kinderen niet vervelend vinden. Zoals een keer zéggen dat hij iemand aardig vind (zonder meteen lichamelijk te worden).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.