Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuter past niet in de groep op PSZ


Due-scimmie schreef op 10-09-2024 om 17:01:

Ik vind het raar dat er overal andere regels lijken te zijn. Hier in omgeving jongen met twee in Nederland geboren ouders waarvan er 1 zelfs op psz/vve groep werkt maar hij kreeg 'gewoon' vve-advies. En uiteindelijk naar speciaal preschool taalonderwijs geweest.

twee in Nederland geboren ouders betekent nog niet dat er thuis ook Nederlands gesproken wordt. Mogelijk is dat stap 1 in bepaalde gevallen ipv gelijk een heel traject opstarten zoals bij een kind dat wel in het nederlands wordt opgevoed

Due-scimmie schreef op 10-09-2024 om 17:01:

Ik vind het raar dat er overal andere regels lijken te zijn. Hier in omgeving jongen met twee in Nederland geboren ouders waarvan er 1 zelfs op psz/vve groep werkt maar hij kreeg 'gewoon' vve-advies. En uiteindelijk naar speciaal preschool taalonderwijs geweest.

Ja, snap ik ook niet. Misschien afhankelijk van het ‘gemeentepotje’? 

Mijn dochter kreeg destijds ook VVE. Wij zijn beide hoogopgeleide ouders (ok, ik kots van hoog- of laagopgeleid maar even voor deze context). Ze had op dat moment een taalachterstand. Dus had ze het even nodig. En daar is het ook voor bedoeld. 

Chantal2022 schreef op 10-09-2024 om 17:12:

[..]

twee in Nederland geboren ouders betekent nog niet dat er thuis ook Nederlands gesproken wordt. Mogelijk is dat stap 1 in bepaalde gevallen ipv gelijk een heel traject opstarten zoals bij een kind dat wel in het nederlands wordt opgevoed

Ze spreken allebei gewoon Nederlands en kinderen worden Nederlands opgevoed . Grootouders van 1 kant komen alleen uit ander Europees land maar spreken ook Nederlands. (Maar geen idee of hij officieel Nederlandse nationaliteit heeft

Mijn zoon had nooit problemen op het kdv, maar in groep 1 ging het mis.  De juf zag ook werkelijk niks leuks in hem.  Uiteraard zag ik wel dat hij heel nieuwsgierig was ( hij las toen al) en overal en mening over had, moeilijk stuk kon zitten en graag praatte, maar ik vond dat helemaal niet storend. In huis is dat het ook niet meer 2 kinderen. Ik vond hem vooral gezwicht en enthousiast.  Blijkbaar was dat gedrag op school wel heel storend.  Uiteindelijk bleek hij wel een diagnose te hebben.  Dus dat we hem hebben laten testen, daar  heb ik geen spijt van,  waar ik wel spijt van heb is dat ik heel afwachtend ben geweest terwijl ik voelde dat er een heel negatief beeld bij de juf over hem bestond.  Ik zou ook vooral willen dat de observant daar naar kijkt en de juf handvatten geeft.  

SuzyQFive schreef op 10-09-2024 om 17:20:

[..]

Ja, snap ik ook niet. Misschien afhankelijk van het ‘gemeentepotje’?

Mijn dochter kreeg destijds ook VVE. Wij zijn beide hoogopgeleide ouders (ok, ik kots van hoog- of laagopgeleid maar even voor deze context). Ze had op dat moment een taalachterstand. Dus had ze het even nodig. En daar is het ook voor bedoeld.

Volgens mij bekijken ze het heel individueel. Ons kind ging al 2 volle dagen naar de opvang. Dus vonden ze (consultatiebureau) daar bovenop VVE bij de peuterspeelzaal niet nodig. Ze kreeg al genoeg taal aangeboden. Daarom hebben ze ingezet op een verwijzing voor logopedie. En vanaf daar ging het balletje vanzelf rollen. Hier ook nederlands talig en hoogopgeleid. Maar dat had dus niets te maken met wel of geen VVE indicatie. Dat is echt aan de arts om te beslissen.

Hier maakte het alleen voor de vergoeding uit of ouders opgeleid waren danwel
Nederlands spraken. Bij minder goede omstandigheden mbt taal kregen ouders die twee extra dagen vergoed van de gemeente. Anders moest je het zelf betalen.

vve-educatie kan voor alle kinderen met een taalachterstand zijn. Ongeacht de thuissituatie. Bij een vve indicatie (die je dus krijgt vanwege taalachterstand) wordt het ook vergoedt vanuit de gemeente. Ook bij mensen die zelf veel verdienen. Ga je naar de psz zonder vve indicatie? Dan moet je wel betalen. 

 Toevallig heeft het kind van vrienden van ons een half jaar geleden nog een indicatie gekregen daarvoor. 
Het loopt alleen wel via de consultatiebureau-arts en niet via de psz. 
Nu is het wel zo dat kinderen waar thuis geen Nederlands gesproken wordt vaker een vve indicatie hebben omdat het risico op achterstand daar groter is. 

even wat dingen terugnemen. In onderstaande link lees ik dat de criteria per gemeente kunnen verschillen. Persoonlijk vind ik dat heel slecht. Wel lees je daar dat het idd door een arts wel of niet toegekend wordt. 

https://www.nji.nl/voor-en-vroegschoolse-educatie-vve/wat-voor-en-vroegschoolse-educatie

In onze gemeente kan een indicatie o verschillende gronden afgegeven worden,taal is een belangrijke maar op sociaal emotionele of lichamelijke omtwikkeling kan er ook een indicatie gegeven worden.
Soms op gezinssituatie, als het wenselijk is dat het kind vaker komt. Dan is er vaak al wel andere ondersteuning in het gezin.

Thuis heb je veel minder kinderen dan in een groep op een peuterspeelzaal of een school. Dan kun je heel veel aandacht aan alleen jouw kind besteden, in een grotere groep gaat het belang van de groep voor en is het storend als er iemand continu met één kind bezig moet zijn.

Natuurlijk is het niet leuk als er telkens negatief commentaar komt, maar ik zou de signalen wel serieus nemen. Over een half jaar gaat hij naar school en dan zit hij ook in een klas met 20+ kinderen waar hij niet heel de dag zijn eigen zin kan doen. Daar moet hij ook aan tafel zitten, in de kring, luisteren etc. 
Wordt hij thuis wel gecorrigeerd als hij niet luistert of zijn eigen plan trekt? Hoe gaan jullie daar zelf mee om? Want als hij thuis niks hoeft en altijd gewoon zijn eigen ding kan doen, is het ergens ook logisch dat hij dat elders ook wil.

Je kind wordt altijd vergeleken met leeftijdsgenootjes. Wat kan en mag je van die groep verwachten? Als jouw kind daarin opvalt omdat het royaal buiten het gemiddelde valt, dan is dat een signaal dat er iets aan de hand kan zijn. Dat is natuurlijk niet leuk als dat zo is, maar wel goed om er vroeg bij te zijn. Het zegt ook niet dat je kind niet zichzelf mag zijn of niet goed genoeg is, maar wel dat er extra ondersteuning nodig is.

Ik zou sowieso de oren laten controleren. En hem inschrijven op een basisschool bij jou in de buurt.

Mom92

Mom92

10-09-2024 om 22:37 Topicstarter

vve indicatie verschilt indd per gemeente. Consultatiebureau heeft tegen ons gezegd dat hij het niet krijgt omdat beide ouders de Nederlandse taal goed beheersen. Wij hebben er zelf voor gekozen om in eerste instantie in een andere taal te spreken tegen hem. Hij wordt dus tweetalig opgevoed. En VVE is echt alleen voor kinderen waarvan 1 of beide ouders geen Nederlands spreken. Wij hebben de pech dat wij in zo een gemeente wonen waarvan dit de eisen zijn. Vrienden van ons wonen in een andere gemeente en daarvan zijn de kindjes nog niet eens begonnen op de psz en hebben al VVE gekregen omdat zij tweetalig worden opgevoed. Dus schiet mij maar lek!!

Is het niet zo dat een taalachterstand op korte termijn vaker voorkomt bij kinderen die tweetalig worden opgevoed? Ik heb dat wel vaker gehoord. Op korte termijn hebben ze dan vaker een taalachterstand (logisch denk ik als je 2 talen tegelijk aan het leren bent), maar op de langere termijn is het mogelijk niet verkeerd omdat ze dan vanwege het vroege aanleren 2 talen aanleren als moedertaal in plaats van 1 (dat is volgens mij zo wanneer een kind nog onder een bepaalde leeftijd een taal aanleert)? 

Mom92

Mom92

10-09-2024 om 22:48 Topicstarter

 Dank voor jullie reacties. Ik vind het ook goed dat zij actie ondernemen en iets opmerken bij mn zoontje. Maar de manier waarop,daar ging het mij ook om doet mijn kind dan niks goeds???? Toen ik hem ophaalde keek ik vanuit het raam en zie dan een lief kindje dat meehelpt met opruimen en 2 andere kindjes elkaar slaan. Dat is wel normaal gedrag??? En 2 min later wordt ik apart genomen en krijg ik weer een hele lading over me heen. Juist omdat ik thuis vooruitgang zie kwam dit weer heel hard aan. En de eerste dag na de vakantie gaf ik heel leuk aan dat hij een extra dag komt en er morgen dus weer is en ze was natuurlijk niet ethousiast en zei gelijk ohja nu je t zegt over een paar weken komen ze hem observeren. Want dit roepen ze al heel lang en nu hij dus 3 dagen komt hebben ze er vaart in gemaakt. Al met al de manier waarop stoort mij heel erg.

Mom92 schreef op 10-09-2024 om 22:48:

Dank voor jullie reacties. Ik vind het ook goed dat zij actie ondernemen en iets opmerken bij mn zoontje. Maar de manier waarop,daar ging het mij ook om doet mijn kind dan niks goeds???? Toen ik hem ophaalde keek ik vanuit het raam en zie dan een lief kindje dat meehelpt met opruimen en 2 andere kindjes elkaar slaan. Dat is wel normaal gedrag??? En 2 min later wordt ik apart genomen en krijg ik weer een hele lading over me heen. Juist omdat ik thuis vooruitgang zie kwam dit weer heel hard aan. En de eerste dag na de vakantie gaf ik heel leuk aan dat hij een extra dag komt en er morgen dus weer is en ze was natuurlijk niet ethousiast en zei gelijk ohja nu je t zegt over een paar weken komen ze hem observeren. Want dit roepen ze al heel lang en nu hij dus 3 dagen komt hebben ze er vaart in gemaakt. Al met al de manier waarop stoort mij heel erg.

Is er nooit een kijk uurtje bij de psz?

Echt naar voor je TO dat ze alleen maar negatief kunnen zijn over jouw kind en dat terwijl je zelf ziet dat hij wel lief meedoet en thuis vooruitgang boekt. Wat voor een lading kreeg je dan nog over je heen? Wat voor dingen zeiden ze dan op dat moment? En zelfs wanneer ze gelijk zouden hebben het is wel echt foute boel dat ze jou het gevoel geven niets positiefs te zien aan jouw kind. Ik snap goed dat je er dan (wat mij betreft terecht) een slecht gevoel bij hebt. Niet fijn om jouw kind dan daarheen te brengen. Bah. Ik vind het rot voor je TO.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.