Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuter past niet in de groep op PSZ


Jorni schreef op 10-09-2024 om 15:07:

Ik zou hem direct ervan af halen en hem niet laten observeren. Hij heeft duidelijk geen klik daar en laat je hem geen problemen aanpraten. Hij mag nog jarenlang verplicht naar school. Je kan dan nog een andere PSZ proberen en dan eentje waar hij wel zichzelf mag zijn en waar hij wel rustig de tijd krijgt om bepaalde dingen te leren. Het is nog maar een peuter. Zo jong nog. Kinderen voelen zelf haarfijn aan waar ze wel op hun plek zijn en waar niet. Op deze plek is dat duidelijk niet.

Dit zou echt heel onverstandig zijn. 

absor schreef op 10-09-2024 om 15:09:

[..]

Dit zou echt heel onverstandig zijn.

Ik denk dat TO dat het beste kan beoordelen als moeder. De " problemen" die hier worden beschreven gaan gewoon om dingen die hij nog moet leren. Zat kleuters die dat nog zelfs nog niet kunnen (en die zijn echt een stukje ouder), zeker de kinderen die gewoon helemaal thuis zijn gebleven. Het ene kind pakt dat soort dingen snel op en de ander wat later. Kinderen zijn geen machines en wie weet is dit kindje daar nu nog gewoon niet klaar voor. Wanneer mensen naar problemen gaan zoeken vinden ze altijd wel wat. Ik zou eerst een andere PSZ proberen en aangeven dat kind het even nodig heeft om te wennen. Is het dan weer hetzelfde dan kan TO dan bekijken wat ze dan het beste kan doen. 

ik heb juist het idee dat de psz zorgvuldig handelt. Er spelen verschillende dingen: 
- hij gaat niet in de kring
- hij luistert niet
- gaat niet aan een tafel zitten
- heeft een taalachterstand
- is druk

Je vindt het niet eerlijk dat hij vergeleken wordt met leeftijdsgenoten, dat is natuurlijk wel wat er gebeurd, ook met de taalachterstand,  gemiddeld kan een kind van 3 een aantal dingen zeggen, begrijpen. Daar zit een ruime marge in. Als een kind daar ver onder zit spreek je van een achterstand. 
Vergelijken met leeftijdsgenoten of gemiddelden wil ook niet zeggen dat hij niet zichzelf mag zijn. 

Verder benoem je dat de psz niks aan zijn taalachterstand doet, hoe verwacht je dat ze dat doen als de basis niet lukt, hij sluit niet aan bij de activiteiten, luistert niet, hoe kunnen ze hem dan helpen. De psz weet niet hoe ze hem kunnen helpen. Dat heet dat ze handelingsverlegen zijn. Ze schakelen hulp in. Dat is absoluut de juiste, professionele stap. Hulp vragen zodat de psz verder kan met hem of om de conclusie te trekken daar hij iets extra's nodig heeft,  zoals misschien wel logopedie. Daar is niks mis mee. Dat is om hem te helpen. Dit betekent niet meteen dat hij naar speciaal onderwijs moet. Natuurlijk kun je al gaan kijken naar scholen in je omgeving en hem inschrijven. Je moet wel eerlijk zijn over dat dit speelt zodat school weet dat hij wellicht extra ondersteuning nodig heeft. 

Als jij denkt dat hij vve nodig heeft moet je naar het consultatiebureau. Via hun kan dat aangevraagd worden. Zij helpen je met de juiste stappen. 

Wat je wel echt kunt aangeven bij de psz is dat je het heel naar vindt om elke keer alleen maar negatieve feedback krijgt. Dat je heel graag ook iets positiefs hoort.

Succes! Fijn dat ze je kind zien en hem willen helpen met hulp van anderen

O ja, de tip om de oren even te laten controleren vind ik een hele goede. Dat kan ook de reden zijn van een taalachterstand en niet luisteren. Het is ook een reden om niet in de kring te blijven zitten. Zo frustrerend als je daar zit en je snapt er niks van wat daar gebeurd omdat je het niet goed hoort of begrijpt. Ik zeg niet dat dit het is maar altijd goed om het uit te sluiten. 

De oren laten nakijken is denk ik wel heel goed om te laten doen bij de huisarts. Dan weet je in ieder geval zeker of zijn oren wel goed zijn. 

Ik snap dat je baalt van de negativiteit.

Schuif het signaal echter niet weg onder het mom dat ieder kind anders is en dat hij slechts een peuter is.

Ze vergelijken hem met andere peuters. De eisen aan hem zijn dus wat je van een peuter zou kunnen verwachten. Met uiteraard wat ontwikkelpunten hier en daar. 

Er lijkt dus echt iets aan de hand te zijn met het gedrag van je kind. Ze willen juist helpen door AlertForYou aan te bieden. Ik zou die kans grijpen nu het nog kan. Als je wacht tot de kleuterleeftijd kan het zo zijn dat hij daar ook niet goed meedraait en dan?.Het wordt voor jou ook lastiger opvoeden als je dit nu laat gaan.  

Mom92

Mom92

10-09-2024 om 15:59 Topicstarter

Jorni schreef op 10-09-2024 om 15:48:

De oren laten nakijken is denk ik wel heel goed om te laten doen bij de huisarts. Dan weet je in ieder geval zeker of zijn oren wel goed zijn.

Oren zijn al gecheckt en daar was niks mis mee.

Mom92 schreef op 10-09-2024 om 15:59:

[..]

Oren zijn al gecheckt en daar was niks mis mee.

Oke dan is dat in ieder geval uitgesloten. Wel goed dat je dat al hebt laten checken.

De begeleiding doet 1 ding niet goed. Ze geven je niet het gevoel dat ze iets leuks of positiefs in je kind zien en dat is niet oké. Als je enthousiasme ziet én je krijgt dezelfde signalen die ze nu afgeven dan worden ze zeer waarschijnlijk heel anders door jou ontvangen. Het is belangrijk dat je kind op een plek is waar ze enthousiast over hem zijn. En of dat oprecht is of niet doet er niet zoveel toe. Leiding dient zich te realiseren dat dat is hoe het werkt, dat is ook een onderdeel van hun werk. Natuurlijk dat je kind dat voelt, maar ook dat jij dat voelt. Hierop mag je de organisatie aanspreken. 
Dit gezegd hebbende … 

Er is sprake van een taalontwikkelingsachterstand. Jij en je partner spreken goed Nederlands geef je aan en jullie komen niet in aanmerking voor VVE. Dat betekent dat jullie als ouders volgens de normen voldoende in staat zijn om je kind te stimuleren in de ontwikkeling en de basis taalvaardigheden aan te leren. Er is geen thuissituatie waarop gecorrigeerd dient te worden want dat is wat een VVE doet.
Is deze taalontwikkelingsachterstand officieel vastgesteld. Is er een plan van aanpak mbv een professional vastgesteld om hiermee aan de slag te gaan? Is er bijvoorbeeld een logopedist betrokken?
Je geeft aan dat de psz te druk is met gedrag en te weinig doet met taal. Is het een officieel afgesproken doel dat de psz extra inzet op taal bij je kind terwijl er geen VVE is en zo ja, aan welke taal doelen wordt dan gewerkt? En wat doen ze volgens jou met gedrag wat ze nu niet meer zouden moeten doen waardoor ze meer tijd hebben om je kind taal aan te leren? Hoe zie je dit concreet? 
Je geeft aan dat je twijfelt of je kind naar een reguliere school of sbo moet. Waarom twijfel je daarover? Op een sbo kom je niet zomaar. Eén reguliere school is meestal het vertrekpunt en onder de noemer van passend onderwijs kan dan extra hulp ingeschakeld worden. (Nb. Ik weet dat de toegankelijkheid van sbo de laatste jaren weer soepeler is dan toen de wet op passend onderwijs net inging). 

Ik denk dat die observatie nuttig is. Deze organisatie staat los van jullie observatie en die van het kdv en is erin gespecialiseerd. Ik zou zeker om een goed verslag en onderbouwde handel adviezen vragen. 

Mom92 schreef op 10-09-2024 om 14:47:

[..]

Ja dat kan best zo zijn dat hij zich anders gedraagt gelukkig maar ook! Ieder kind is anders ik vind het niet terrecht dat hij vergeleken wordt met andere kindjes. Ze gaf ook aan dat het een drukke ochtend was dat er kindjes kwamen wennen. Veel gehuil en dan mn zoontje natuurlijk die niet mee doet met de groep. Dat zij de groep niet aan kunnen moet niet tenkoste gaan van mijn kind

[..]

Dank voor je reactie. Ik schuif het zeker niet van tafel. Anders zou ik er nu geen topic van openen en zou ik denken achh laat ze maar praten. Ik maak me Natuurlijk ook zorgen hoe nu verder ik kan hem Niet eens op een basisschool inschrijven omdat ik niet weet of hij naar een reguliere of speciaal onderwijs moet of niet. Hopelijk kunnen ze hem beter helpen na de observatie.

Ik zou dat inschrijven op een reguliere basisschool zo snel mogelijk regelen. Als deze school inschat dat zij zelf niet de benodigde zorg  kunnen leveren moeten zij op zoek naar de speciale basisschool waar hij op geplaatst kan worden. Daar zou ik niet te lang mee wachten.

Verder zou ik zelf actie ondernemen m.b.t. zijn taalachterstand, dus aanmelden voor logopedie (dat kan zonder doorverwijzing). Of is dat al gebeurd>

Mom92 schreef op 10-09-2024 om 14:08:

[..]

Dank voor je reactie en ja, thuis merk ik natuurlijk ook wel dat hij zn eigen gangetje gaat en doet waar hij zelf zin heeft en dus niet altijd zich aan de reges houdt. Maar goed wat kun je verwachten van een peuter? Ik krijg gewoon het gevoel dat ze hem niet aan kunnen omdat hij actief is en niet een rustige peuter is.

Wat een ellende als je dat al een jaar moet aanhoren dat je kind vervelend doet. Kun je thuis 1 battle kiezen waar je je tanden in zet? Aan tafel blijven tot mama zegt dat je weg mag. Scheelt weer. Ik ben deze battle erin aan het rammen nu met zoon van 2. Al schreeuwt hij zijn kop eraf hij moet aan tafel blijven tot mama haar bord leeg heeft. Gaat nu steeds beter. Ik begrijp dat je niet alles meteen ineens kan aanpakken dan is er heel de dag ruzie en strijd. Ik begrijp niet wat een taalachterstand of spraakachterstand inhoud. Als hij normaal slim en gezond is moet dat toch gaan lukken dingen als zitten blijven aanleren.

Het is ook niet leuk om te horen dat je kind mogelijk "anders" is. En als ouder is het zeker op die leeftijd heel lastig te herkennen. Vooral als je nog geen referentiekader hebt met oudere broertjes/zusjes. Bij ons kwamen de signalen ook reeds op de opvang. Ze was anders, vertoonde afwijkend gedrag en had een ernstig taalachterstand. Wij dachten (of eigenlijk hoopte) dat ze gewoon wat langzamer was en het allemaal wel goed ging komen. Ja, dat genoemde gedrag zagen thuis ook wel. Maar ja, zo was ze gewoon. Daar waren we zo in meegegroeid dat dat voor ons helemaal geen probleem vormde.

Qua taal kwam het alleen niet goed waardoor we wel inzagen dat we moesten ingrijpen. Dus naar logopedie en vandaar verder naar de vroegbehandeling en uiteindelijk cluster 2 onderwijs. Maar heel eerlijk ook die andere signalen hadden ze weldegelijk goed gezien. We zijn inmiddels heel wat jaren en heel wat labeltjes verder. 

Als ik nu terug kijk en het vergelijk met mijn jongste is het echt een wereld van verschil. En vergis je niet. Want mijn oudste is nog steeds het liefste en leukste kind ter wereld. Maar wel eentje met een gebruiksaanwijzing waar niet iedereen altijd even goed mee om kan gaan. En die zelf ook niet met elke situatie goed kan omgaan.

Kortom, ik snap heel goed dat je het niet wil horen. Maar schuif het niet gelijk onder de tafel. Mensen met wat meer afstand tot je kind, die er ook nog eens voor geleerd hebben, zien vaak toch dingen die je als ouder niet ziet.

absor schreef op 10-09-2024 om 15:09:

[..]

Dit zou echt heel onverstandig zijn.

Jorni heeft altijd een afwijkende mening (niet altijd verkeerd), loopt alleen even voorbij aan het feit dat de observatie juist ook bedoeld is om de leidsters handvatten te geven, en als er wel meer aan de hand is met kind is het fijner dat het nu naar boven komt dan pas op school. Bovendien kan er dan ook evt gekeken worden naar een beter passende school als dat nodig is. 

Jorni schreef op 10-09-2024 om 15:48:

De oren laten nakijken is denk ik wel heel goed om te laten doen bij de huisarts. Dan weet je in ieder geval zeker of zijn oren wel goed zijn.

Ja, of de amandelen/slijmvliezen. Ik ben de eerste vier jaar van mijn leven half doof geweest omdat ik altijd verkouden was. Na het knippen van mijn amandelen is dit goed gekomen. 
Maar ik luisterde wel goed naar de leidsters. Gebaren dat je in de kring moet kan ook als je niets hoort. 

Edit; fijn dat zijn oren wel goed zijn

Ik vind het raar dat er overal andere regels lijken te zijn. Hier in omgeving jongen met twee in Nederland geboren ouders waarvan er 1 zelfs op psz/vve groep werkt maar hij kreeg 'gewoon' vve-advies. En uiteindelijk naar speciaal preschool taalonderwijs geweest.

Het is niet leuk om alleen maar negatieve informatie over je kind te horen. Misschien kun je dit aangeven? Het lijkt mij goed dat er een onafhankelijk iemand komt observeren. Dan krijgt iedereen handvatten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.