Brr.. Koud! Check onze hacks om je kind lekker warm én gezond te houden
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuter niet voor rede vatbaar bij slapen (overdag & nacht)

Goede avond,

Het zoveelste topic over peuters die niet willen slapen.. helaas bieden alle bekende tips, die wij toegepast hebben, geen oplossing. 

Ons dochtertje van 2,5 jaar oud is sinds 1 maand steeds slechter gaan slapen. Ze slaapt al een halfjaar in een normaal bed van 1,40 meter en dit gaat super goed. Sinds vorige maand echter steeds vaker wakker ‘s nachts en na troosten wel weer in slaap te krijgen. Dit ging van kwaad tot erger en ik zal de details besparen maar nu wordt elk middag slaapje en nacht de kamer bijna gesloopt door haar. De laatste 48 uur misschien 8 uur geslapen totaal. 

Wij kunnen en willen in verband met de geboorte van onze tweeling (paar dagen terug) haar niet op Kamer nemen. De geboorte is niet de oorzaak van de problemen maar lijkt het wel iets te verergeren.

wat hebben wij geprobeerd:
- slaaptrainer / lamp hebben we al maanden en werkte goed, wordt nu genegeerd.
- extra lampje op kamer aan.
- ritme / routine hebben we al sinds geboorte en werkte altijd goed.
- bespreekbaar maken, ze stemt altijd in netjes te gaan slapen en snapt wat we zeggen. 
- bij haar blijven tot ze slaapt en dan weg. Werkt ook niet.

Ze wordt zo boos en is niet voor rede vatbaar. We moeten haar nu gewoon uit laten razen totdat ze na uren vermoeid in slaap valt. Het doet ons veel pijn maar we zitten met een tweeling die simpelweg gevoed moet worden en wij moeten ook wat slaap Pakken.

wie heeft nog tips?

en het middagslaapje laten vervallen? 
Je hebt marmotten en wakkere dodo's. Bij mijn kind ging het middagslaapje er ook heel vroeg af. Daarna sliep hij 's nachts weer beter.

Is ze niet te moe om te gaan slapen? En om je bespreekbaar maken moet ik eerlijk gezegd een beetje lachen. Het is een peuter, geen volwassen collega. Kort houden, elke avond hetzelfde ritueel en vooral niet teveel ruimte geven.

Heeft ze het middagdutje nog nodig? Onze kinderen sliepen op die leeftijd ‘s middags niet meer. Dan is ze ‘‘s avonds ook meer vermoeid, misschien dat ze dan sneller gaat slapen?
En hoe weet je dat het niet met de (aanstaande) geboorte van de tweeling te maken heeft?

Je zegt het al, jullie moeten ook wat slaap pakken. Dus ik zou haar toch maar bij jullie in de buurt houden. Kan er niet een matras bij jullie op de grond? Of één van jullie bij haar in bed? (Als je tenminste een bed van 1,40 breed bedoeld).

Bij 'steeds vaker wakker s nachts' stopten wij met het middagslaapje. Dat loste bij ons veel op.

Stoppen met een middagslaapje kwam de nachtrust hier ten goede. 
Ze alsof niet meer in een ledikant maar dat bed van 1.40 is dat een kleuterbed? Ik hoop het wel.  In een te groot bed 1.40  bij 2.00 kan het zijn dat ze in de nacht verdwaald in haar bed en daardoor onrustig wordt. 

met 2,5 lekker het middagslaapje gaan skippen

als de tweeling slaapt dan quality time inbouwen met je peuter. En ook een vaste naar bed gaan routine incl verhaaltje enz  Echt man of jij met de tweeling en tijd maken voor haar. Ze moet het gevoel krijgen dat sinds de tweeling er niet minder tijd voor haar is

verder in de nacht korte metten. Prima om dan har uit te laten razen, er naar toe even streng toespreken en weer weg.  Zolang je het compenseert met overdag als ze er niet speciaal om vraagt met exclusieve aandacht 

Hoe weet je dat de geboorte niet de oorzaak is? Omdat het al langer bezig is? Je bent ook zwanger geweest en ze is nog heel klein.

Bedoel je echt dat ze uren alleen moet uitrazen?

natuurlijk Is de tweeling de oorzaak. Normaal reageren  sommige kinderen heftig op gezinsuitbreiding maar nu gaat er (heus noodgedwongen hoor) nog meer tijd en aandacht naar iemand anders dan jezelf. Ze was altijd het middelpunt, dat is nu voorbij.  Visite, oma’s, iedereen komt kijken bewonderen en helpen. Maar niet bij jou.   Dan was mama de laatste weken ook nog veel minder beschikbaar dan normaal; want hoogzwanger van een tweeling.  En net als je minder slaap nodig hebt wordt je ook smiddags naar bed gestuurd

niets wat niet goedkomt met oog en aandacht voor haar noden hoor.  Je zou ook met bv papa kunnen overleggen dat als hij thuiskomt hij niet eerst naar de tweeling loopt bijv maar eerst naar haar.  Dat soort dingen maken al verschil

Als ik nu terugkijk was mijn zoon, toen bijna 2,  ook driftiger in de periode dat ik hoogzwanger was en toen zijn zusje net geboren was en gedoe met slapen smiddags, vechten, vechten, vechten. Nu is hij weer een stuk kalmer en slaapt weer goed minder driftbuien en wil zelfs weer mijn hand vastpakken op straat. Zusje is nu bijna 4 maanden. Zijn middagdutje mag hij wel of niet doen daar ga ik niet meer om vechten. Hij doet het meestal wel even. Ik denk ook dat het de fase van overgang is van het hebben van een nieuwe broer of zus wat hierboven geschreven staat door absor.

Ik liet mijn peuter 's middags altijd even op de bank liggen met een speeltje/boekje onder het mom van 'je hoeft niet te slapen, maar wel even rustig doen'. Negen van de tien keer viel ze dan toch in slaap, zonder gedoe. Dan gooide ik er een fleece dekentje overheen en liet haar lekker liggen. Als ze niet in slaap viel, ook prima, dan had ze het niet nodig. 
Ik heb maar één kind, dus geen ervaring met de komst van nieuwe kindjes, maar ik hoorde altijd van mijn moeder dat mijn oudere zus mijn komst zeer ongewenst vond en dat ze niet te harden was in die tijd.

Dymo schreef op 28-10-2024 om 22:26:

Ik liet mijn peuter 's middags altijd even op de bank liggen met een speeltje/boekje onder het mom van 'je hoeft niet te slapen, maar wel even rustig doen'. Negen van de tien keer viel ze dan toch in slaap, zonder gedoe. Dan gooide ik er een fleece dekentje overheen en liet haar lekker liggen. Als ze niet in slaap viel, ook prima, dan had ze het niet nodig.
Ik heb maar één kind, dus geen ervaring met de komst van nieuwe kindjes, maar ik hoorde altijd van mijn moeder dat mijn oudere zus mijn komst zeer ongewenst vond en dat ze niet te harden was in die tijd.

Of op de bank zetten met een fimpje aan. Als ze dan niet in slaap valt is de slaap blijkbaar niet nodig.

Dre2024

Dre2024

29-10-2024 om 12:56 Topicstarter

Bedankt voor alle reacties!

Bellebelle schreef op 28-10-2024 om 19:15:

Is ze niet te moe om te gaan slapen? En om je bespreekbaar maken moet ik eerlijk gezegd een beetje lachen. Het is een peuter, geen volwassen collega. Kort houden, elke avond hetzelfde ritueel en vooral niet teveel ruimte geven.

Oververmoeid? Dat zou ondertussen wel kunnen ja.. Qua bespreekbaar maken bedoel ike eerder: duidelijk voorbereiden op wat het plan is. Dus, we gaan zo eerst lekker tanden poetsen, boekje lezen, dan naar bed, slaaptrainer rood dan blijf je lekker liggen et cetera, et cetera. En dan stemt ze in met alles en begrijpt zij wat wij zeggen maar zodra de slaapkamerdeur dicht gaat is alles vergeten.

Bakblik schreef op 28-10-2024 om 20:03:

Stoppen met een middagslaapje kwam de nachtrust hier ten goede.
Ze alsof niet meer in een ledikant maar dat bed van 1.40 is dat een kleuterbed? Ik hoop het wel. In een te groot bed 1.40 bij 2.00 kan het zijn dat ze in de nacht verdwaald in haar bed en daardoor onrustig wordt.

Ja dit is wel echt een peuter/kleuterbed. Dat gaat sinds het begin al zeer goed en zien wij niet als het probleem. 

absor schreef op 28-10-2024 om 20:23:

natuurlijk Is de tweeling de oorzaak. Normaal reageren sommige kinderen heftig op gezinsuitbreiding maar nu gaat er (heus noodgedwongen hoor) nog meer tijd en aandacht naar iemand anders dan jezelf. Ze was altijd het middelpunt, dat is nu voorbij. Visite, oma’s, iedereen komt kijken bewonderen en helpen. Maar niet bij jou. Dan was mama de laatste weken ook nog veel minder beschikbaar dan normaal; want hoogzwanger van een tweeling. En net als je minder slaap nodig hebt wordt je ook smiddags naar bed gestuurd

niets wat niet goedkomt met oog en aandacht voor haar noden hoor. Je zou ook met bv papa kunnen overleggen dat als hij thuiskomt hij niet eerst naar de tweeling loopt bijv maar eerst naar haar. Dat soort dingen maken al verschil

De papa schrijft dit verhaal En ik spendeer inderdaad extra veel tijd met haar terwijl mijn vriendin bezig is met de tweeling. Ik ga lekker spelen met haar en we gaan regelmatig naar buiten, dat vind ze heerlijk. Overdag komt ze, in onze ogen dus, echt geen aandacht te kort. 

Dymo schreef op 28-10-2024 om 22:26:

We gaan gewoon even proberen zonder middag slaapje dan.. misschien levert het iets op. 

Ik ben zeer benieuwd. Overigens heeft ze afgelopen nacht (nadat ik dit bericht schreef) als een blok geslapen. Ze was zo moe dat ze wel moest. Ze is een uur heel boos geweest en is daarna toch heerlijk gaan slapen nadat wij 2x langs zijn geweest om te troosten/knuffelen.

Wist je trouwens dat kinderen in hun slaap de dag verwerken? Dat ze alle gebeurtenissen van de dag en plekje geven? 

Wat hier heel goed hielp was om na tandenpoetsen rustig te gaan zitten op haar kamertje en dan samen de dag door te praten.
Alles even kort of wat langer benoemen.  Als ze nog weinig woorden heeft kan jij het doen een haar laten aanvullen. Dat je vertelt dat je na het ontbijt brood ging halen bij de bakker en toen een enge hond tegen kwam. Dat ze taart gegeten heeft, omdat oma jarig was een dat er heel veel mensen bij oma waren en dat ze dat best spannend vond. 
Hier slepen ze het best als ik in dat dag doorpraat moment goed aandacht besteedde aan de spannende dingen. Dat bord macaroni dat viel hoefde minder aandacht te hebben. 

Onze oudste is inmiddels 22 en heeft soms nog behoefte om even de dag van zich af te praten als het een dag vol stress is geweest. 
Als ze om 23.30 thuis komt na een dag op de uni met een presentatie, een netwerkevenement en idiote treinvertraging kan ik beter even mijn bed uitgaan en naar haar verhaal luisteren dan dat ze zo haar bed in gaat en dan ligt te draaien, hoesten en wiebelen op zolder boven mijn hoofd en daarbij nog 3x de trap afstommelt om naar de wc te gaan. 
Even haar verhaal horen levert voor beide betere nachtrust op. 

Dre2024 schreef op 29-10-2024 om 12:56:

Bedankt voor alle reacties!

[..]

Oververmoeid? Dat zou ondertussen wel kunnen ja.. Qua bespreekbaar maken bedoel ike eerder: duidelijk voorbereiden op wat het plan is. Dus, we gaan zo eerst lekker tanden poetsen, boekje lezen, dan naar bed, slaaptrainer rood dan blijf je lekker liggen et cetera, et cetera. En dan stemt ze in met alles en begrijpt zij wat wij zeggen maar zodra de slaapkamerdeur dicht gaat is alles vergeten.

[..]

Ja dit is wel echt een peuter/kleuterbed. Dat gaat sinds het begin al zeer goed en zien wij niet als het probleem.

[..]

De papa schrijft dit verhaal En ik spendeer inderdaad extra veel tijd met haar terwijl mijn vriendin bezig is met de tweeling. Ik ga lekker spelen met haar en we gaan regelmatig naar buiten, dat vind ze heerlijk. Overdag komt ze, in onze ogen dus, echt geen aandacht te kort.

[..]

We gaan gewoon even proberen zonder middag slaapje dan.. misschien levert het iets op.

Ik ben zeer benieuwd. Overigens heeft ze afgelopen nacht (nadat ik dit bericht schreef) als een blok geslapen. Ze was zo moe dat ze wel moest. Ze is een uur heel boos geweest en is daarna toch heerlijk gaan slapen nadat wij 2x langs zijn geweest om te troosten/knuffelen.

In dat geval krijgt ze heel veel quality time van papa, maar mist ze nu juist mama. Dus omdraaien, papa de tweeling en mama exclusieve aandacht voor oudste 

Het is overigens een fase hoor. Het komt weer goed

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.