Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Judith

Judith

08-06-2018 om 23:04

Peuter accepteert gezag van vader niet

Onze peuterdochter van 3 1/2 accepteert het gezag van mijn man niet. Ze luistert niet naar hem en gaat haar eigen gang. Het probleem doet zich vooral voor bij het naar bed brengen. Ze vertikt het gewoon om door haar vader naar bed te worden gebracht. Ze komt er steeds uit en blijft niet liggen. Als ik haar naar bed breng heb ik er geen probleem mee maar ik ben ook wel eens een avond weg. Op die avonden ligt ze er niet voor 21.30 in en dat vind ik veel te laat.

Oh jee

Mijn dochter hield dat tot 22.30 uur vol. Bij mij. Achteraf vertelde ze ook dat ze expres lag te wachten tot ik beneden was en dan ging ze weer haar bed uit. Ik heb me nooit gerealiseerd dat dat iets te maken had met 'mijn gezag niet accepteren'. ik denk dat ze er voor haar gevoel een soort spelletje van heeft gemaakt met haar vader.
Laat vader het oplossen als het zijn avond is. En benader hem vooral niet negatief, maar ondersteunend: vraag hoe het met hem gegaan is die avond. Je dochter redt zich wel, maar voor een ouder kan het slopend zijn (mijn eigen ervaring). Ik heb me op de been gehouden met de gedachte: als ze 16 is doet ze dit niet meer. Het houdt gelukkig wel eerder op. Als ze naar school gaat is ze echt moe 's avonds.

tsjor

@Emma

@Emma

09-06-2018 om 13:00

Spelletje

Mijn dochter maakte daar ook een spelletje van toen ze een jaar of 3 was en een echt bed kreeg ipv het spijlenbedje. Ik vond het zelf alleen geen leuk spelletje, het putte mij behoorlijk uit elke avond. Haar slaapkamerdeur stond standaard wijd open, dat is lang een diepgewortelde gewoonte geweest (alleen de wc- en badkamerdeur ging daar dicht). Ik heb daar een traphekje in gezet dat ze niet open kreeg. Ze heeft 2x tien minuten staan brullen en morrelen aan dat hekje maar daarna was de boodschap duidelijk. Ze heeft nog wel heel lang het bedje in en uit geklommen, dat vond ze geweldig om te doen. Van mij mocht dat wel, ze scharrelde dan wat rond in haar kamer en viel dan ook wel weer in slaap, meestal gewoon in het bedje. We woonden in een klein appartement waar ik alles hoorde en alles dichtbij was. Voor ons werkte dit. Het laten gelden van gezag is een groot woord, voor mij was de grens dat ik de avond ietsje meer rust had.
En wees gerust: ze is nu 17 en ze klimt nooit meer haar bed uit en de deur moet altijd potdicht

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.