Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Overbezorgd of niet? Kind gewond op peuterspeelzaal, wat nu?

Graag jullie mening!

Mijn zoon van net twee gaat sinds kort naar de peuterspeelzaal. Nu let ik zelf altijd heel goed op zijn veiligheid. En vind toch wat dingen onveilig op zijn peuterspeelzaal. Een van de eerste keren dat hij er was kon hij zomaar naar buiten lopen en waren ze hem heel even kwijt. Tegenwoordig hebben ze de deur op slot.
Er liggen mijns inziens te kleine (steek) kraken in het lokaal. Hij stopt sinds nog dingen in zijn mond. Hij had en keer bijna een glas thee te pakken.

Laatst is hij akelig gewond geraakt doordat hij met zijn vinger tussen een scherp stukje van het stuur van een fietsje kwam zijn nagel is hierbij doormidden gesneden (sorry voor de details!) (oude skelter, Waarschijnlijk niet geschikt voor zijn leeftijd) ook staat en ligt er veel speelgoed dat niet voor zijn leeftijd is buiten. Ook zijn er meer onveilige dingen op de speelplaats zoals een hoge kapotte trampoline met alleen een los lint erom en uitstekende scherpe paaltjes. Losliggende oude fietsen ed.
Het speelgoed wat hij zich aan verwonderlijk is (nog?) niet weggehaald. Er is een klein veilig speel plaatsjes dat bij de peuterspeelzaal hoort maar ze maken meestal gebruik van de grotere openbare speeltuin. Waardoor er dus ook andere een oudere kinderen kunnen zijn. Mijn lijkt jeu dan voor de lijdster (3 op 15/16 kinderen) erg moelijk om goed op te letten.

Wat vinden jullie ben ik overbezorgd of is dit onveilig?
Ik dacht echt dat ze op peuterspeelzalen erg met veiligheid bezig waren en dat er veilig speelgoed gebruikt zou worden dat bij de leeftijd van de kinderen past. Of vinden jullie dat dat ook zo is en ok me te bezorgd maak?
Wat is jullie ervaring op de peuterspeelzaal?

Alvast bedankt!

Katniss

Katniss

25-09-2015 om 21:09

GGD?

Als er echt gevaarlijke oude zooi ligt is dat niet goed. Heb je wel eens een inspectierapport van de GGD gezien? Als het goed is komen die periodiek de veiligheid bekijken en is daar een rapport van beschikbaar. Zelf heb ik alleen ervaring met kinderdagverblijven en daar was het veiliger dan bij mij thuis

Amare

Amare

25-09-2015 om 21:16

lastig

Het klinkt niet best. Was dat ook al zo toen jullie gingen kennismaken?

Je kunt natuurlijk altijd een andere peuterspeelzaal binnenlopen voor een oriënterend gesprek en kijken of het daar beter geregeld is.

Pukka

Pukka

25-09-2015 om 21:20

ook

ook alleen ervaring met een kinderdagverblijf. Daar was het superveilig. De leidsters werkten daar ook heel erg hard (dat viel me vooral op toen ik later nog eens lang kwam voor de gezelligheid met ouder geworden kind, midden op de dag), ze hebben continu alle kinderen in de gaten. Al het speelgoed was leeftijdsadequaat (gemengde groep 0 – 4 jaar). Kinderen werden twee maal daags met zonnebrandcreme ingesmeerd als ze buiten speelden. Af en toe was er brandoefening. Etc. Wat jij beschrijft zou daar echt niet kunnen!

En dat terwijl ze wel de kinderen zo veel mogelijk hun gang lieten gaan. Zo hadden de peuters op een gegeven moment een spontaan graafproject ontwikkeld en over een periode van dagen/weken een groot gat in het gazon gegraven. Dat kon daar allemaal, volgens de opvoedfilosofie van dit kdv. Maar wel superveilig, kinderen werden continu in de gaten gehouden.

klara

klara

25-09-2015 om 21:26

nee

Dat klinkt niet velig, ik zou mijn kind daar niet laten. Stoppen en elders gaan kijken.

Caesar

Caesar

25-09-2015 om 22:33

Wegwezen

Ik zou het wel weten: wegwezen daar!

Mikke

Mikke

25-09-2015 om 22:42

Nee

Dat een kind gewond raakt kan gebeuren, maar dit klinkt wel erg onveilig. Ik zou mijn kind daar niet met een gerust hart achterlaten (nou ja, nu als puber wel.. maar niet als peuter )

Officiële peuterspeelzaal?

Peuterspeelzalen moeten net als kinderdagverblijven voldoen aan allerlei veiligheidseisen. De peuterspeelzalen die ik ken horen bij basisscholen en hebben gekwalificeerd personeel, adequate buitenspeelruimte op eigen terrein, ergonomisch en veilig meubilair, een lokaal dat voorzien is van allerlei veiligheidsmaatregelen. Dat de deur niet altijd afgesloten is en er thee onder handbereik van kinderen is doet mij vermoeden dat dit personeel niet goed getraind of zelfs gekwalificeerd is. Die trampoline? Van den zotte. Een keer een klein uitstapje in de buurt met de peuters snap ik nog wel, maar bijna dagelijks naar de openbare speeltuin lijkt me ook geen goed idee. Is dit wel een officiële peuterspeelzaal of een goed bedoeld initiatief van wat vrijwilligers?

http://www.boink.info/media/455479c8/Kwaliteitseisen%20psz.pdf

skik

niet overbezorgd

Ik vind je zeker niet overbezorgd.
Persoonlijk had ik mijn kind niet meer bij die peuterspeelzaal laten spelen.
Ik heb zelf alleen ervaring met het kinderdagverblijf en daar is het gelukkig heel erg veilig. Natuurlijk kunnen ongelukken gebeuren, die zitten nou eenmaal in een klein hoekje. Maar als dit daarna voorkomen kan worden, dan verwacht ik ook dat hier alles aan gedaan wordt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.