Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Onrusitige peuter


misschien slaapregressie 2 jaar. Mijn kind wilde een tijdje ook niet slapen smiddags, vechten, vechten, vechten, oke dan slaap je toch niet terwijl ik zie dat hij het nodig had maar nu slaapt hij weer smiddags 1 tot 2,5 uur en snachts zo'n 11 uur. 
Hier was het ook steeds gillen uit frustratie als iets niet lukt of als hij zijn teen stoot of als de mat per ongeluk een bobbel vertoond of als hij nog een stuk banaan wil of als hij iets aanwijst waarvan ik niet waar hij naar wijst of als hij iets wil wat ik niet weet. Na 1000 keer 'mama helpen' zeggen als hij schreeuwt zegt hij nu 'helpen' ipv krijsen maar alsnog krijst hij soms. Dan moet ik rustig blijven anders fokken we elkaar op. Ik haat dat gekrijs. Kinderen vragen wel echt oneindig geduld. Helemaal met weinig slaap. Ik heb ook een baby erbij en nou vraagt zoon netjes 'helpen' maar soms heb ik de baby vast om te voeden dus dan zeg ik wachten en dat begrijpt hij natuurlijk niet dus dan alsnog krijsen terwijl ik zo blij was dat hij 'helpen' geleerd had.. dus nu leg ik de baby midden in een voeding even weg om zoon te helpen en ga daarna weer verder met voeden. Ik wil ook niet dat hij de baby als boeman gaat zien. 
Verder veel naar buiten en daar kan kind zijn energie kwijt en nood aan avontuur helpt hier. Het is misschien een fase. Soms kan je beter 3 fulltime banen buiten de deur hebben dan moeder zijn. 

als je recent een baby erbij heb gekregen kan dat een verandering in gedrag zeker verklaren.  Ze moet mama ineens delen en kan haar gevoel hierover nog helemaal niet uiten.  Zeker als het 1 dag op de opvang (waar dit soort gevoelens niet spelen) wel goed vaan

O ja, vergeet ook niet dat jij nu ook anders ben dan toen je eerste werd geboren. Je hebt een bevalling gehad, moet nu twee kinderen verzorgen en hebt helemaal geen tijd meer voor jezelf. Dus je kunt waarschijnlijk zelf ook iets minder geduld opbrengen. 

je schrijft dat de verandering in het gedrag er al was voordat de baby geboren is. Toch kan het wel samen hangen. Ik weet natuurlijk niet of het zo is maar mijn oudste werd ook anders in haar gedrag naarmate de zwangerschap bij mij vorderde van de jongste. Ik gaf nog steeds tijd en aandacht voor haar maar ze merkte toch wel dat er grote veranderingen aan kwamen. Ze werd aanhankelijker. Eiste meer aandacht op. Liet me niet los bij afscheid maar ook meer woedeaanvallen. Dit is echt een enorme verandering, ook voor je oudste. Het kan toch meespelen. 

Het moeilijke is natuurlijk dat je kind het niet kan vertellen. Misschien wel niet eens weet. Oren nakijken vind ik ook een goed idee. Oorproblemen kunnen slaapproblemen veroorzaken. Vooral als je ligt kan dat extra druk en pijn opleveren

even langs huisarts?

Zeespiegel schreef op 04-08-2024 om 11:39:

[..]

Vreemd advies, mijn dochter wordt heerlijk rustig van schermtijd. Juist ook wanneer ze nogal hyper is. Biedt afleiding.

Ja het moment zelf zorgt vaak voor rust. Logisch, want ze zijn dan geconcentreerd aan het kijken. Maar jonge kinderen raken er verder vaak juist overprikkeld van. Dus kinderen kunnen er juist lastiger gedrag van laten zien. Vandaar is het advies (naast dat het niet goed is voor de ogen) om schermtijd bij jonge kinderen (zoveel mogelijk) te vermijden. 

Giralda schreef op 07-08-2024 om 20:40:

[..]

Ja het moment zelf zorgt vaak voor rust. Logisch, want ze zijn dan geconcentreerd aan het kijken. Maar jonge kinderen raken er verder vaak juist overprikkeld van. Dus kinderen kunnen er juist lastiger gedrag van laten zien. Vandaar is het advies (naast dat het niet goed is voor de ogen) om schermtijd bij jonge kinderen (zoveel mogelijk) te vermijden.

Mijn dochter kijkt al vanaf dat ze twee was you tube kids voor het slapen gaan. In het begin selecteerden we daarbij wel zelf de filmpjes, Nederlandse kinderliedjes met name, redelijk rustige filmpjes dus. Ze is daar nooit overprikkeld van geraakt. Juist wanneer ze nogal hyper was, hielp dat rustig te worden om te kunnen slapen. Ze werd er zeker niet lastiger van.

Geld misschien niet voor alle kinderen, maar andersom dus ook niet. Als je het probeert, merk je vanzelf in welke categorie je eigen kind valt.

Voor de ogen is het inderdaad wel aan te bevelen slechts kort te kijken, maar met 2 jaar is die maximale tijd ook ruim voldoende, want zo groot is de concentratiespanne nog niet.

LindaVD schreef op 04-08-2024 om 10:56:

[..]

Op de opvang(1dag p.w) doet ze het heel goed

Als ik dit lees zou ik zeker geen osteopaat inschakelen of ander medisch traject.

Als dochter het op de opvang heel goed doet zou ik eerst eens goed gaan onderzoeken waarom daar wel en thuis niet. 

linn19 schreef op 08-08-2024 om 11:12:

[..]

Als ik dit lees zou ik zeker geen osteopaat inschakelen of ander medisch traject.

Als dochter het op de opvang heel goed doet zou ik eerst eens goed gaan onderzoeken waarom daar wel en thuis niet.

Omdat ze zich thuis veilig genoeg voelt om op te spelen, dus daar alle opgekropte zaken eruit laat. Zegt verder weinig over de oorzaak.

Zeespiegel schreef op 08-08-2024 om 23:11:

[..]

Omdat ze zich thuis veilig genoeg voelt om op te spelen, dus daar alle opgekropte zaken eruit laat. Zegt verder weinig over de oorzaak.

Wij kunnen vanaf achter een scherm helemaal niet weten of ze zich thuis veilig genoeg voelt. Daarnaast is onderzoeken natuurlijk bedoeld om de oorzaak te achterhalen. 

Zeespiegel schreef op 08-08-2024 om 23:11:

[..]

Omdat ze zich thuis veilig genoeg voelt om op te spelen, dus daar alle opgekropte zaken eruit laat. Zegt verder weinig over de oorzaak.

of omdat er bij het kdv meer structuur is en ze daar wel gewoon naar bed gaat en minder vermoeid is.

Ysenda schreef op 09-08-2024 om 10:50:

[..]

of omdat er bij het kdv meer structuur is en ze daar wel gewoon naar bed gaat en minder vermoeid is.

Er kunnen idd veel redenen zijn en omdat er een verschil in gedrag te merken is door Linda bij de opvang en thuis is dat een goed uitgangspunt om situatie bij opvang en thuis eerst eens te onderzoeken.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.