Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

om de paar weken terugval in zindelijkheid

Hoi,

Ik word er nu echt krankjorum van. Mijn zoon van bijna vier is zindelijk vanaf zijn tweede. Hij heeft om de zoveel weken (soms 6, soms 8) een enorme terugval in zijn zindelijkheid. Hij heeft er gewoon geen zin in, laat alles lopen (urine) en het is grote strijd als hij zelf zijn broek moet verschonen.

Ik wil er niet teveel aandacht aan geven, maar dat wordt het wel als hij zichzelf moet verschonen. Ik wil best wassen, maar vind hem oud genoeg om zijn vieze kleren in de was te stoppen en schone aan te trekken.

Juist omdat hij het niet erg vindt dat hij in zijn broek plast, wil ik hem door hem zichzelf te verschonen, laten merken dat het niet tof is.

Heeft er iemand nog tips? Belonen helpt niet meer. Moet ik hem maar met een natte broek laten zitten of hem toch aansporen om zichzelf te verschonen? Iets anders?

Luier weer aan?

De hele dag thuis in zijn blote billen laten lopen? Want als ik zijn pyjama bijv uit doe als hij in bad gaat, doet hij het wel.
Ik hoop dat iemand nog een strohalm voor mij heeft.

Annie

Annie

05-09-2015 om 21:11

Iets andere tip

Als je zeker weet dat het luiheid is: vertel hem dat hij voortaan zijn kleren uit moet doen, moet gaan douchen en schone kleren aan moet gaan doen omdat urine op de huid er afgewassen moet worden of blabla. Wees niet boos, help hem hier of daar maar verzucht wel een keertje tussendoor dat gewoon naar de wc gaan wel stukken sneller gaat. Wel volhouden, ook als hij drie keer op een dag in zijn broek plast.

Half a twin

Half a twin

05-09-2015 om 21:13

ooit gehoord niet zelf gedaan

Ooit gehoord van een moeder en ze zei dat het hielp.
Wie in zijn broek plast is vies, moet dus douchen, schone kleren aan en de vloer dweilen, stoel afsoppen, al was het vier keer per dag ze hield vol en na twee dagen was het over. Haar zoon moest dus zelf dweielen en soppen en douchen elke keer als hij in zijn broek plaste.

Blijkbaar lukt het hem niet

Kinderen kunnen door hun spel afgeleid zijn. Het enige wat je volgens mij kunt doen is kijken op welke momenten het mis gaat en daar dan je kind helpen naar het toilet te gaan en er even bij te blijven tot het gelukt is. Comfortabel laten zitten zonodig met een speeltje voor de afleiding. Geduldig.
Meer zou ik niet doen. Tenzij je vermoed dat er iets medisch aan de hand is als een blaasontsteking of zo. Maar het kind is nog veel te jong om al te eisen dat het altijd zindelijk is.
Dat is alleen maar slecht voor je bloeddruk. Hoe vervelend het ook is.
Als dat het probleem is, signaal van plassen negeren omdat je te druk aan het spelen bent, kun je beter je kind helpen om wel dat geduld op te brengen tot het wel lukt. Gewoon een hele tijd volhouden.
Vaste tijden.

Geduld.

Een bijna 4 jarige die als straf zelf moet douchen, verschonen, soppen en dweilen, ach gossie, wat zielig.
Zelfs de kleuterjuf zal het niet verzinnen mag ik hopen.

Het kan komen doordat hij te lang wacht, de blaas te vol. Of door obstipatie kan er druk ontstaan. Of hij is wat angstig of zenuwachtig.

Als het echt gemakzucht is zou ik er misschien wel een sessie van maken met douchen, dweilen enz. maar dan wel samen en geduldig. Zodat idd het kwartje valt dat in je broek plassen een heel gedoe is. En nee, natuurlijk niet nat laten zitten, arm kind.

Half a twin

Half a twin

05-09-2015 om 21:56

kind in kwestie was iets ouder en gemakzuchtig

Kind wat ik als voorbeeld gaf was wat ouder, zeker 5 denk zelfs bijna 6 maar heel gemakzuchtig. Voetballen was leuker dan op tijd plassen, zoiets.

Geduld

En inderdaad rustig zeggen dat hij zelf andere kleren aan moet doen, anders niet verder spelen. Is een fase gaat weer over!

Limi

Limi

06-09-2015 om 07:46

hier

Mijn bijna 6-jarige heeft een tijdje terug nog zo'n fase gehad. Geen haar op mijn hoofd die erover zou denken om hem te laten soppen! (Wat is soppen trouwens? Ik geloof niet dat ik dat ooit doe.) Het interesseerde hem gewoon niet. Hij trok dan gewoon een andere broek aan - of niet. Voor een beloning lette hij wel op.

Maar als een kind van bijna 4 dit iedere keer heeft vanaf zijn tweede al, dan vind ik hem dus gewoon nog niet zindelijk.

Katniss

Katniss

06-09-2015 om 13:52

Niet zindelijk

Ik zou hem luierbroekjes aantrekken tot hij echt zindelijk is, en hem gedurende de dag een paar keer naar de wc sturen. Hij doet dit echt niet expres en zelf laten verschonen, dweilen en/of boos worden is echt heel naar. Daardoor loopt de spanning bij hem alleen maar op en ben je uiteindelijk verder van huis.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.