Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Nog maar weer eens; slaapproblemen

Hoi allemaal,

onze zoon van twee en een half jaar heeft zes weken geleden een zusje gekregen. Hij vindt zijn zusje helemaal geweldig maar hij vindt het niet leuk dat hij nu onze aandacht moet delen. Dit uit zich vooral in brutaal gedrag en op een negatieve manier aandacht vragen. Heel normaal gedrag, ik weet het! We proberen uit alle macht om hem één op één aandacht te geven en dit lukt aardig.
Het grote probleem is echter dat hij sinds een week heel slecht slaapt. Hij zet het op een krijsen als we hem 's avonds alleen op zijn kamer achterlaten. Na een poosje valt hij gelukkig wel in slaap. En hoewel hij altijd tot een uur of zeven sliep, wordt hij nu om half zes al wakker. Hij krijst dan de boel bij elkaar, klimt uit bed en begint op zijn slaapkamerdeur te bonzen en roept dat hij wil spelen en tv kijken. Uiteraard zitten wij hier niet op te wachten. We hebben al van alles geprobeerd; negeren, boos worden en hem lief benaderen maar dat is tot nu toe zonder resultaat gebleven. Wij willen hem niet bij ons in bed nemen omdat we bang zijn dat hij daar aan gaat wennen en altijd bij ons in bed wil liggen.
Ik overweeg nu om met een slaaptrainer te gaan werken maar vraag me af of hij daar niet nog te jong voor is.
We zijn er ons terdege van bewust dat het een fase is met een, naar ons idee duidelijke oorzaak (geboorte zusje) maar het is erg vermoeiend, zeker ook omdat we er 's nachts al een paar keer uit moeten voor ons dochtertje.

Heeft iemand van jullie hetzelfde meegemaakt en een paar tips?

rustig blijven

Ik zou vooral rustig blijven. En als je wil dat hij op zijn kamer blijft kun je misschien een lampje met een timer op zijn kamer zetten. Pas als het lampje uitgaat (of juist aangaat) wordt iedereen wakker en mag hij er uit. Wel zorgen dat hij wat speeltjes bij zijn bed heeft. Hij is misschien niet te klein voor een simpele boodschap. Iedereen slaapt tot het licht wordt. Als je niet meer slaapt ga je vast wat spelen. Misschien als je dat een tijdje volhoudt. Er even heen gaan en naar het lampje wijzen en een speeltje in zijn handen geven en dan weer weggaan, dat hij het misschien wel snapt. Misschien met wat geduld en volhouden dat dat kan lukken.
Hier sliepen we toch altijd bij elkaar met kinderen op die leeftijd. Zoon had zijn eigen bed op onze kamer, op deze leeftijd en dochter, ruim 2 jaar verschil lag in een ledikantje met een halfopen zijkant naast het grote bed zodat ze er snel ingetild kon worden voor borstvoeding.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik me niet kan herinneren dat zoon er uitging voor ons. Hij was om 6.30 uur wakker maar dan ging ik er toch al uit voor hem.

Een veel voorkomend probleem

in het programma EHBO (eerste hulp bij opvoeden)

Een aanrader om daar een aantal afleveringen van te gaan bekijken.

Aiselle

Aiselle

27-01-2014 om 21:28

Zit hij opgesloten?? Ik zou ook boos worden als ik opgesloten zat.
Ik zou hem 's morgens zelf uit bed laten komen, zachtjes, en zeggen dat hij dan lekker bij jullie mag komen liggen tot het tijd is om op te staan. Misschien word je er niet eens wakker van. Hij blij en jij blij.
Misschien ziet hij dan ook dat jij helemaal geen leuke dingen met de baby aan het doen bent, maar dat je dan gewoon nog slaapt, en dan vindt hij het niet nodig meer om te komen. Nu kan hij dat vanaf zijn kamer gewoon niet zien en ik kan me heel goed voorstellen dat hij dat erg vervelend vindt.

prietpraat3010

prietpraat3010

28-01-2014 om 09:45 Topicstarter

Dank tot nu toe

Dank voor jullie tips tot nu toe.
Aiselle; de klink van zijn kamerdeur staat omhoog zodat hij er niet uit kan. Niet om hem op te sluiten maar om veiligheidsredenen.
De reden dat we hem niet bij ons willen hebben liggen is omdat hij dan niet rustig gaat slapen maar met ons wil stoeien en tv wil kijken en wij willen dolgraag nog even slapen. Met een tv aan of een stoeiend kind is dat lastig.....

Rafelkap

Rafelkap

28-01-2014 om 09:57

wekker/timer

Ja, zo'n wekker met konijntje slaapt, konijntje wakker of een leuke lamp met een timer erop kan best vanaf deze leeftijd.

Wat ook kan is dat hij zachtjes op zijn kamer mag spelen als hij wakker is (als dit aan te leren is), of is hij te moe overdag? Jullie worden dan wel wakker, maar zitten niet met een springend kind in bed.

Verder is het vrij normaal dat kinderen vroeg wakker zijn, wij waren er zoet mee tot onze zoon 4 was en naar school ging. Vroeg naar bed dus (jullie).

En als het een fase is om jullie aandacht te krijgen is het voor hem een kwestie van tijd (om te wennen dat hij aandacht moet delen)

Kleine tip

Het zoontje van een vriendin kwam op die leeftijd ook uit bed, die haalde zijn net geboren "lieve" zusje er ook uit, en trok haar aan haar beentje achter zich aan......

Een kettinkje op de slaapkamerdeur van zusje is misschien wel een wijs besluit.

btw

Zus is nu 32 en in goede gezondheid

Aiselle

Aiselle

28-01-2014 om 11:51

niet rustig liggen

Nee, dat deed die van mij ook niet. Maar toch, het is wel de minste van twee kwaden. Ik zou niet lekker liggen als hij op zijn eigen kamer stennis aan het schoppen was. Dan maar in het donker in mijn eigen bed blijven liggen met mijn ogen dicht en kind in de houdgreep en maar herhalen 'slapen, het is nog te vroeg'. Als het half 6 was, werkte dit vaak wel. Om half 7 niet.

Hij komt nu pas mijn kamer in als het een bepaalde tijd is op zijn wekker. Maar dat lukte pas rond zijn 4e verjaardag. Daarvoor kwam hij gewoon en ging hij om de minuut boven op me liggen om op MIJN wekker te kijken.

prietpraat3010

prietpraat3010

30-01-2014 om 11:57 Topicstarter

Nogmaals dank

Fijn dat jullie allemaal tips geven en speciaal voor Jasam; fijn dat het kind gezond is gebleven ondanks de sleepactie van haar grote broer. Wat een verhaal.....
Inmiddels hebben we de slaaptrainer in huis (Momo de aap) en vanochtend liet Zoonlief zich stipt om 7 uur horen, het tijdstip waarop de wekker was gezet. Hij zat rechtop in bed en riep; "Aap ogen open!". Of het nu al echt werkt of dat het toeval is, weet ik niet. Hij had gisteren namelijk ook geen middagslaapje gedaan. We gaan het merken....

wat goed

wie weet werkt het! Ik ken wel een aantal mensen die dit probleem vrij simpel hebben verholpen met lampjes met een klok erop. Bij schoonzus zelfs zo goed dat een van de kinderen (met lampje) niet het bed uitkwam bij heftig onweer, "want het lampje was nog niet aan". De andere kinderen waren allemaal bij papa en mama in bed gekropen, maar deze was dus braaf blijven liggen en had troost gezocht bij de knuffels

Hombre

Hombre

30-01-2014 om 12:59

Momo

Bij ons heeft Momo jarenlang prima gewerkt. Een paar weken terug vond mijn zoontje (nu net 4) het welletjes en zei dat Momo's oogjes niet meer dicht hoeven. Hij komt er wel uit als hij hoort dat we wakker zijn.

Het werkt echt!

Nou mensen, Momo werkt echt. Dat durf ik na een week wel te zeggen. Zoonlief blijft keurig stil liggen tot Momo de ogen opent. Een keer lukte het niet zo goed maar met de opmerking; "Als je zoveel lawaai maakt wordt Momo wakker" was hij prompt weer stil totdat de ogen open gingen.
Wow!

aaah, wat lief!

en wat goed! Slaap lekker!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.