Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Kim Hartman

Kim Hartman

16-03-2014 om 15:26

Leren lezen en schrijven op de creche?

Hallo, advies gevraagd.

Ik woon sinds een jaar weer in Egypte met mijn dochter van 3,5 .

Mijn dochter is daarvoor in Nederland een tijd lang naar de peuterspeelzaal geweest, en dat vond zij heerlijk. Nu heb ik haar onlangs in ons Egyptische plaatsje naar de creche gebracht, maar dit blijkt heel anders dan in Nederland. Natuurlijk moet je bepaalde verschillen accepteren, maar ik weet niet of ik hier mijn dochter goed mee doe.

Ten eerste is de peuterspeelzaal hier echt les. Er is wel wat speeltijd bij, maar vooral het Arabische alfabet leren (opdreunen en schrijven) en ook koran reciteren.
Persoonlijk twijfel ik er erg aan of het wel zinvol is om kinderen al zo jong zich vooral daarop te laten focussen. Ikzelf heb leren lezen en schrijven vanaf groep 3, dus 6 jaar oud, en dat ging prima.

M'n dochter wil zelf niet naar deze creche, dus ik heb haar hier van afgehaald.
Maar los daarvan vraag of ik nu af of ik thuis Nadia al moet gaan leren lezen en schrijven? Ik heb het een beetje speels geprobeerd, maar ze toont nauwelijks interesse.

Hier in dit stadje in Egypte vindt iedereen mijn opvattingen erg raar en vinden ze het heel belangrijk dat kinderen jong leren in plaats van spelen. Het eindresultaat is echter tegengesteld aan dat in Nederland: kinderen verlaten de lagere school met veel minder kennis...

bibi63

bibi63

16-03-2014 om 15:39

kim

Uiteraard heb ik geen enkele kennis van het Egyptische schoolsysteem en opvattingen over onderwijs. Wel is het zo dat wij in NL 'gewend' zijn pas met 6 te leren lezen en schrijven. Er zijn ook meerdere andere landen waar daar anders over gedacht wordt en men jonger begint. Wat wijsheid is? Geen idee.
Maar misschien is het handig om er achter te komen wat van een kind verwacht wordt op het moment dat het daadwerkelijk naar school gaat/moet.
Gr. Bibi

anders

Er zijn wel meer dingen anders die voor jou een bijna onoverkomelijk obstakel kunnen zijn maar wat kinderen toch 'normaal' vinden als ze dat treft. Soms kan het wat moeilijker wennen zijn omdat je kind toch anders opgevoed wordt. Die verschillen kun je op een gegeven moment uitleggen.
En anders is het misschien mogelijk om je kind op een meer westerse school te doen? Ook zijn er soms expats die een Nederlandse opvang of school hebben. En anders is het misschien handig om te kijken of je zelf een school kunt oprichten?

alternatieven

http://www.egypte.duikstart.nl/live/OnderwijsAlgemeen.htm
in Nasr city is een Nederlandstalige internationale school.
http://www.wereldschool.nl/
Je kind kan in aanmerking komen voor de wereldschool.

vroeg genoeg

Als ik het goed begrijp gaan kinderen in Egypte pas met 6 jaar naar de basisschool. Rond het 5e jaar zijn veel kinderen wel geinteresseerd in zelf de lettertjes te leren kennen van de boekjes die je ze voorleest. Ook de arabische lettertjes.
Ik had een schoolbord om de letters op te oefenen. Ik had zelf ook arabische les en omdat man veel weg was deed ik mijn best om ze ook wat in het arabisch mee te geven. Later heeft man dat beter opgepakt door veel voor te lezen en arabische video's met ze te kijken.
Dus ik zou wel beginnen met 2talige boekjes en misschien ook arabische liedjes naast Nederlandse liedjes. Taalontwikkeling begint ook in Nederland niet in groep 1.


http://www.youtube.com/watch?v=7BcWPC446gk

http://www.youtube.com/watch?v=esND3Fb3e58

Annet

Annet

16-03-2014 om 22:26

Ervaring op internationale Britse school

Oudste zat vanaf 3 jaar op deze school. Noem het maar laatste jaar peuterspeelzaal. In de klas werd aandacht besteed aan letters, je eigen naam herkennen, etc. Een stuk vroeger dan in Nederland dus. Oudste vond het prima, hoewel ze terug in Nederland (eind groep 1) alleen maar speelde op school.
Wat ik van het Engels weet is dat kinderen wel vroeger beginnen maar dat na een paar jaar ze zeker niet beter lezen dan Nederlandse kinderen. De oorzaak zou zitten in het niet fonetische schrift van het Engels, waardoor veel meer lettercombinaties geleerd moeten worden.
Geen idee hoe dat met Arabisch zit.

Voor de contacten en de taal lijkt het me wel handig iets van onderwijs/opvang te vinden.

Sukran

Sukran

17-03-2014 om 01:55

Kind-zijn

Ervaring hier met jong kind in Egypte en Engeland. In Egypte creche geprobeerd, ook een die wat meer westers was ingesteld maar kind wilde er echt niet zijn en ook ik was het niet eens met de dagelijkse activiteiten. Hij was overigens wel jonger, bijna 3. Enige reden om hem daar naar toe te doen, was contact met andere kindjes (want dat is zo goed voor ze...), voor mij hoefde het niet, ik vond het heerlijk om hem thuis te hebben. Contact met andere kindjes heb ik op weten te lossen door speelgroepen te vinden en muziekgroepjes voor kleintjes. Maakt religie iets uit? In de christelijke hoek is meestal wel wat te vinden, heb ik gemerkt. Toen we in Engeland woonden, gingen we kijken bij een 'kleuterschool' en daar vond hij het echt heel leuk. Ze leerden daar wel al letters en naam schrijven vanaf 3-3½. Persoonlijk vond ik dat veel te vroeg. Toevallig had kind het redelijk snel door maar voor kinderen die wat meer moeite hebben met de motoriek van schrijven, heel frustrerend en ik vond het maar sneu. Heb daar ook meer dan eens gewezen op de Scandinavische ideeën, daar beginnen kinderen veel later. De resultaten zijn bepaald niet slecht! Laat een kind toch kind zijn!

De welvaart van landen is vaak een indicatie van het niveau van onderwijs en gezondheidszorg (zonder hier weer een discussie over te willen starten). De manier van onderwijzen is in heel wat landen niet gericht op zelf leren denken maar op stampen en dreunen. Laat je niet gek maken door wat anderen vinden van jouw opvattingen. Kijk waar je vandaan komt, luister naar je hart en kijk vooral naar je kind! Als jullie het geen probleem vinden dat ze thuis is, en je kan zelf een heleboel doen, wat let je? Ik vind dat nou juist een van de prettige dingen van niet in Nederland zijn. Weg van de betutteling, maar ruimte om te kijken naar wat kind nodig heeft en zelf te bepalen.

Sukran

Sukran

17-03-2014 om 02:10

Nederlands

Ik heb overigens mijn kind wel een poos zelf Nederlands geleerd, inderdaad al vanaf een jaar of 3 maar heel spelenderwijs. Eerst gebruik gemaakt van 'Koeienletters' (http://www.koeienletters.com) en 1 jaar, toen hij wat ouder was, de Wereldschool.

Kim Hartman

Kim Hartman

17-03-2014 om 10:39

Bedankt!

Ten eerste: bedankt alvast voor deze reacties.

Helaas, AnneJ, is het momenteel niet mogelijk om Nadia naar een meer westers-georienteerde school te doen. We wonen in een plaatsje in de Sinai waar de mogelijkheden wat dat betreft beperkt zijn.

Maar die Wereldschool is zeker een erg bruikbare tip! Ik had me al verdiept in de mogelijkheden van thuisonderwijs - omdat het Egyptisch schoolsysteem een erg slechte reputatie heeft, maar ook voor eventuele terugkeer naar Nederland.

Inderdaad gaan Egyptische kinderen met 6 jaar naar de basisschool, maar - waar ik zit in ieder geval - wordt tegenwoordig van een kind verwacht dat ze tegen die tijd al letters en cijfers kan lezen en schrijven. Dat leren ze dan ook op KG 1 en 2 (de kleuterschool).

Maar dus ook op de(ze) creche. Ik kreeg ook commentaar van de juffen daar dat ik Nederlands met mijn dochter spreek. Volgens hen moet ik alleen Arabisch met haar spreken - wat ik wel zou kunnen doen, maar absoluut niet wil aangezien ze ook nog familie en wellicht een toekomst in Nederland heeft.

Net als Sukran gaat het mij erom dat mijn dochter met andere kinderen in contact komt. We vroegen dus ook of het niet mogelijk is om Nadia 2 of 3 dagen per week naar de creche te brengen, gewoon om met andere kinderen te zijn en haar Egyptisch spreken te verbeteren - op een speelse manier. Dat kon dus niet omdat Nadia dan achterstand zou oplopen bij het leren van het Arabisch schrift. Ze kreeg ook huiswerk mee!

Ja ik vind ook dat het kind-zijn heel belangrijk is. Inderdaad moet ik me niet gek laten maken door wat anderen vinden van mijn opvattingen, maar haha dit is natuurlijk niet het enige (opvoedkundige) punt waarover ik andere opvattingen heb hier in Egypte.

Ik denk inderdaad dat ik het rustig aan ga pakken met Nadia, en haar straks pas laat instromen op de kleuterschool.

arabisch spreken

Juffen zijn ook overal hetzelfde.
Soms kom je wel een juf tegen die het dan ook goed weet, maar zelfs met NT2 kwalificatie heb je hier in Nederland soms nog dit ondeskundige gedrag.
Laat je niet gek maken inderdaad en hopelijk weet je genoeg van de theorie van meertaligheid, anders is daar van alles over te vinden op internet, ook hier op OOL.

samen spelen

Dan probeerde ik speelafspraakjes te maken voor mijn kinderen door de ouder met kind uit te nodigen. Echter dat principe bleek niet zo bekend.
Ze wilden dan wel door mij uitgenogdigd worden om te komen eten, maar komen spelen werd ik hartelijk om uitgelachen.

Sukran

Sukran

17-03-2014 om 13:47

Houd vol!

Hou zo lang mogelijk het Nederlands vol, raad ik je van harte aan. Ik heb keer op keer aan mensen uitgelegd waarom, en dat ik niet onbeschoft was of wilde overkomen, en vertaalde ook iedere keer braaf wat ik zei, maar ik heb heel consequent Nederlands gesproken met mijn zoon tot hij bijna 6 was. In spreken en verstaan is hij volledig tweetalig terwijl hij nog nooit in Nederland heeft gewoond, hij kan zelfstandig Nederlandse boeken lezen, alleen schrijven kost moeite (hoewel hij de d/t regel dan weer wel goed weet toe te passen). Allemaal heel fijn als we bezoek krijgen uit Nederland of daar naartoe gaan. In hoeverre het geholpen heeft met het leren van andere talen weet ik niet, maar hij heeft inmiddels nog twee vreemde talen erbij moeten leren (chinees en Bahasa) en dat kost hem verrassend weinig moeite. Nog steeds praten we Nederlands, alleen als er andere mensen zijn, gaan we over op het Engels.
Overigens heb ik ook vaak nagedacht over thuisonderwijs, alleen al omdat ik het zie als een geweldige mogelijkheid om je kind op een andere manier te laten leren, het meer een avontuur maken en er zijn heel wat leuke netwerken, dus wellicht de moeite om je daar (verder) in te verdiepen.

Ik zou zeggen: Dirksmama, kom er maar in!

ervaring west-Afrika

Mijn dochtertje was 1,5 toen ik haar naar een Daycare bracht hier in Gambia. Dat was echt alleen nog maar spelen, zingen, dansen en zelfs een dutje doen. Maar vanaf 2,5 of 3 jaar gaan ze naar Nursery 1 en dan is het inderdaad: alfabet en cijfers stampen. Heeft totaal geen nut m.i. Ze vonden het ook heel erg raar dat ik haar maar 3 dagen stuurde en geen 5 volledige dagen...

We moeten ons nu weer orienteren en ben erg benieuwd wat de mogelijkheden zijn, nu ze 2,5jr is.

internationaal

Mijn ervaring met internationale scholen in Afrika en Azie, maar ook lokale scholen in bijvoorbeeld Australie en Engeland is dat kinderen vanaf 2,5-3 jaar met letters in aanraking gebracht worden, en ook dat ze op die leeftijd al huiswerk krijgen. Op die leeftijd begint 'school', en 'school' betekent 'werk'. Buiten Nederland zijn veel scholen voor jonge kinderen een stuk minder speels.

Ze overleven het wel...

overleven inderdaad

http://news.asiaone.com/News/Education/Story/A1Story20100107-190259.html
Schoolstress is niet alleen een probleem in de westerse wereld. Mensen zijn geneigd om te ontkennen dat kinderen aan school kunnen lijden. Niet alleen hier.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.