Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Kleuter slaat peuter als ik niet kijk

Sinds een paar maanden kan mijn zoon van 4 mijn dochter van 2,5 hard slaan.
Meestal gebeurd dit als ik niet kijk.
Zijn ze bijvoorbeeld even samen heel zoet aan het spelen dan hoor ik ineens een klap en een huilende dochter.
Daarna zegt mijn zoontje meteen 'sorry,sorry sorry' ga maar daar mee spelen'. Als ik hem corrigeer zegt hij; ik heb toch al sorry gezegd? Ik start dan een zeer korte preek dat niemand mag slaan, kijk hem er streng bij aan en blijf op zijn hoogte. Hij wordt dan boos op zichzelf, slaat zichzelf of gaat met dingen gooien.

Mijn zoon heeft altijd hele eigen plannen, bijvoorbeeld om iets te bouwen, of autootjes in een bepaalde volgorde te zetten. mijn dochter heeft uiteraard vaak een ander plan en mijn zoon kan daar nog moeilijk mee omgaan. Het slaan komt waarschijnlijk voort uit "het sociaal nog niet sterk genoeg zijn om aan te geven dat iemand anders je plan verstoord".
Ook op school zien ze dat hij sociaal nog niet zo sterk is, terwijl hij wel intelligent is. Het lijkt wel onmacht, want hij snapt prima dat slaan niet mag.

Hoe kan ik hem helpen met dit proces en hoe voorkom ik dar hij zijn zus slaat?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Donsje

Donsje

01-04-2014 om 21:01 Topicstarter

Aanvulling

Overigens besteed ik ook altijd even aandacht aan dochterlief, want die weet steeds beter bewust dingen te verstoren en is daar dus soms bewust aan het uitlokken. Dat is echter lastig te peilen, want het gebeurd dus vaak als ik niet kijk...

Zo zou ik het aanpakken

Even apart zetten op een plek waar hij geen speelgoed kan gooien, en ook even uit zijn spel halen.
Zodat hij leert dat zijn gedrag ontoelaatbaar is.
4 jaar = 4 minuten time-out, tijd om even na te denken over zijn eigen gedrag, zeg je erbij.
deze 4 minuten gaan steeds op nieuw weer in als hij niet blijft zitten.
En daarna mag hij gemeend sorry zeggen tegen zijn zusje.
Een sorry wat er bijtend/boos uit komt afkeuren en opnieuw vragen tot hij het zegt op een nomale manier.
Zelf vooral rustig blijven, je stem laag maken, en langzaam praten, niet laten voelen/slaan wat hij bij zijn zusje doet, kinderen kopiëren gedrag.
Jou reactie moet het tegenovergestelde zijn op die van hem.
En niet beginnen te "neuzelen" tegen je zoon. (op je hurken van alles uitleggen)

Ik zou

Geen straf, preek of time out geven, maar zeggen wat hij wel moet doen.

Je zegt namelijk dat hij weet dat hij het niet mag en dat hij sociaal wat onmachtig is. Dat betekend dat jij moet zeggen wat hij WEL moet doen ipv wat niet mag.

Dus na het sla incident geen preek geven, maar een gesprekje aangaan: Dus wat deed zusje? Wat kan jij dan doen als je zusje dat doet? En als hij dat zelf niet kan bedenken de vraag voor hem beantwoorden en eventueel voordoen. Zo kan hij nieuw gewenst gedrag aanleren. Het slaan negeer je dan of zeg je heel kort wat van, hij weet toch al dat het niet goed is.

Als je hem dan het gewenste hoort doen, bijvoorbeeld zeggen tegen zusje blijf af, beloon je hem en ondersteun je hem en corrigeer je zusje dat zij moet luisteren naar haar broer als hij zegt blijf af.

Forumbeheerder OO

Forumbeheerder OO

02-04-2014 om 10:49

Draadje gesloten

Beste forummers,

Het is niet de bedoeling dat een draadje in meerdere rubrieken wordt geplaatst, dat is verwarrend en ook niet goed voor de discussie.

Ik sluit dit draadje en men kan verder reageren in 4-12 jaar of eventueel een antwoord kopiëren daar naar toe.

Met vriendelijke groet,

Forumbeheer Ouders Online

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.