Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
sam

sam

23-01-2014 om 08:21

kind vroeg wakker en nog aan borst

Mijn kind is 1,5 jaar oud en is een vroege vogel. Hij is gewend om 's ochtends nog in bed te mogen en dan aan de borst te drinken. Soms is hij al om 5.15 wakker (echt te vroeg!). Soms om 6.00 uur, een enkele keer 6.30 uur. Ik twijfel om te stoppen met de borst in de ochtend. Want stel dat onze zoon toch vroeg wakker blijft, dan ben ik toch de klos en moet uit bed.
Overigens zou ik vooral met borstvoeding willen stoppen, omdat dat misschien voor mij goed zou zijn. Ben wel benieuwd naar reacties daarop ook.

Lucerna

Lucerna

23-01-2014 om 08:37

Een paar vragen

Waarom zou het voor jou goed zijn om te stoppen met borstvoeding, even afgezien van die ochtendvoeding zo vroeg? Ik ben verder geen deskundige, maar ik heb wel ook zo lang borstvoeding gegeven. Bij mij was dat vooral gemakzucht. Waar veel mensen zeiden dat ze het zo knap vonden dat ik het zo lang "volhield", was ik blij dat ik dat gedoe met flesjes niet had.

Waarom zou jij er altijd uit moeten bij die vroege voeding? Met wat goede wil hoeft dat niet. Mijn man ging er ook geregeld uit als hij de baby hoorde, haalde hem/haar dan op, en legde aan. Ik merkte het soms maar nauwelijks.

En stel dát je stopt, wat verwacht je daar dan van? Wat verandert er, of hoop je dat er verandert? Sommige kinderen blijven heel lang vroege vogels.

Zijn tijden veranderen niet, jou gemak wel!

Ik heb de laatste zelfs 2,5 jaar borstvoeding gegeven.
Makkelijk, gelijk klaar, en op temperatuur.
Pas toen hij in het openbaar ineens op me afkwam met de woorden:
Mam, tiet...
Vond ik het toch wel tijd om te stoppen!

Je zoon is evengoed wakker en dan moet je er toch uit voor een bordje pap of een broodje. Dan is borstvoeding lekker warm in bed samen veel comfortabeler.

sam

sam

23-01-2014 om 11:35 Topicstarter

antwoorden

dank voor jullie reacties! Fijn om even te sparren (voor het eerst via een forum voor mij)

Nou, ik ben zelf wat uit balans, mogelijk krijg ik meer mijn oude energie terug als ik stop met borstvoeding. Dat zou een reden zijn om te stoppen. Plus dat mijn zoon HEEL misschien langer blijft slapen...dat hoop ik, maar ja, dat weet je nooit.

Verder vraagt hij nooit om borstvoeding, het is echt verbonden met het ochtendritueel. Zelfs als we daarna nog even samen op de bank liggen, weet hij dat hij dan geen borst krijgt en vraagt daar ook niet meer om .

Ik vind het ook wel gemakkelijk om hem nog even in bed te nemen. En ik snap dat er geen garanties zijn dat hij dan langer doorslaapt, dat maakt het juist zo moeilijk om te beslissen of ik zal stoppen. Ik ben ook op zoek naar wat dan mijn aanpak zou zijn, want hij wil wel echt uit zijn bed als hij wakker is EN is dat ook gewend.

Mijn man werkt tot laat in de avond, vandaar dat de ochtenden bijna altijd op mij aankomen, wat ik op zich niet vervelend vind.

wat is wijsheid.

Tijgeroog

Tijgeroog

23-01-2014 om 17:36

Sam

Ik denk dat de borstvoeding dan juist rust geeft, omdat je in bed kunt blijven liggen en er niet voor hem uit hoeft. Als je je niet goed voelt zou je eens kunnen kijken of je bloedwaardes goed zijn, na een zwangerschap kunnen er wel eens schildklierproblemen ontstaan. De hoeveel borstvoeding die je nu nog geeft is vrij klein, dus zal niet heel veel invloed hebben.
Zelf had ik trouwens veel baat bij floradix-pillen, daar ging ik me in de borstvoedingsperiode echt beter van voelen.

En verder kun je kijken of je je kindje kunt leren langer door te slapen. Naar hem toe gaan en vertellen dat het nog geen tijd is om wakker te worden, dat hij weer verder moet slapen. Mijn kinderen accepteerden dat, maar dat zegt natuurlijk niet veel.
Of een lampje op z'n kamer, als dat aan gaat mag hij wakker worden. Misschien kun je hem leren om rustig op z'n kamer te spelen tot jij hem van z'n kamer komt halen.

uit balans

misschien ook wel omdat je wellicht minder borstvoeding bent gaan geven. Ik weet niet of dat daadwerkelijk het geval is bij jou, maar dat is een optie. Als er plotseling een grote verandering is in de borstvoeding (stoppen, of veel minder drinken) raken sommige moeders daar ook door uit balans. Verder weet ik niet of stoppen met borstvoeding je wat zou opleveren. Als je bepaalde medicijnen wilt gaan gebruiken zul je wel moeten natuurlijk.

Ik heb zelf beide kinderen 3-4 jaar borstvoeding gegeven, 7 jaar aan een stuk eigenlijk. Ik vond het ook altijd wel makkelijk; als je kindje behoefte heeft aan een rustmomentje of troost, kun je hem dat makkelijk geven. En verder was het vooral heel lief en gezellig eigenlijk, ik had er helemaal geen haast mee om het af te bouwen. Als ik het zo lees heb jij er eigenlijk ook geen haast mee, of wel?
Maar goed, mijn kinderen waren zelf ook nog dol op de borst. (Vooral de jongste, een ontzettende borstenman! De borsten van andere vrouwen, in bikini's, op schilderijen e.d. vindt hij ook erg mooi Scheelt wel dat mijn kinderen nooit vervelende dingen hebben gedaan zoals bijten of in het openbaar hun moeder uitkleden, of de hele dag om melk vragen. Anders had ik er vast actief een einde aan gemaakt

En inderdaad: de kans dat je zoontje later opstaat als hij geen borstvoeding meer krijgt, is waarschijnlijk niet zo groot. Gaat hij eigenlijk ook nog wel eens slapen als je hem hebt gevoed? Dat deden de kinderen hier wel als ze om 5 uur wakker werden.
Aan de andere kant: volgens mij kun je zulke jonge kinderen ook al wel duidelijk maken dat je om zulke tijden nog niet beschikbaar bent hoor. Het kost je wellicht wat onrustige ochtenden, maar je kindje went er vast snel genoeg aan dat de rest van het gezin nog niet opstaat om half 6. Dat hij nu zo vroeg wakker is is ook een kwestie van gewenning geweest natuurlijk. Wij gaven de kinderen ook nog wel eens wat te spelen in bed als ze vroeg echt wakker waren. Zelf zijn we nooit vroeger opgestaan dan 7 uur (wel vaak uit bed geweest 's nachts voor de kinderen).

Meestal is borst beter voor je

Ik snap niet goed hoe stoppen met zelf voeden jouw situatie zou kunnen verbeteren eerlijk gezegd.
Wat is er nou gemakkelijker dan om 5 uur kind aanleggen en samen verder slapen?

sam

sam

28-01-2014 om 20:20 Topicstarter

bedankt!

ik stop nog lekker efkes niet. Dank voor het meedenken!

Lucerna

Lucerna

31-01-2014 om 15:33

Veel succes

Soms ben je ook gewoon hartstikke moe in die tijd. Hopelijk gaat je zoon toch wat langer slapen, dat is voor jullie zelf ook wel een stuk rustiger.

Roosje77

Roosje77

01-02-2014 om 13:22

zie de link niet

Volgens mij heeft die borstvoeding echt niks te maken met vroeg wakker zijn hoor. Behalve dan dat het een ritueel is geworden. Zo vroeg wakker is gewoon te vroeg en ik denk dat je moet stoppen met uit bed halen. Zal een paar dagen duren voordat hij het accepteert en weer even in slaap valt. En dan pas eruit op een acceptabele tijd en dan naar wens de borst geven of gewoon ontbijten (wat een kind van die leeftijd eigenlijk hoort te doen).

roosje

"wat een kind van die leeftijd eigenlijk hoort te doen"

Oh ja? Zijn daar regels voor dan? Ik dacht dat je dat als ouder zelf mocht bepalen

Je bedoeld het vast niet zo, maar het komt wel erg belerend over zo'n opmerking. En wat is er nou mis met een kind van anderhalf dat 's ochtends borstvoeding krijgt?

Roosje77

Roosje77

01-02-2014 om 18:25

Nou

Ik vind 1,5 al echt een leeftijd om met het gezin mee te doen. Samen aan tafel eten met pap of een boterham. Ik bedoel daarmee niet dat een kind na de nacht niet even in bed aan de borst mag voor de gezelligheid, maar ik zie het niet als ontbijt. Meer als een extraatje toch?

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

13-02-2014 om 01:34

energie

ik kan me nauwelijks voorstellen dat als je alleen in de ochtend nog de borst geeft, dit veel meer energie zal geven bij het achterwege laten ervan!?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.