Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Instapklas

hoi, 
Mijn zoontje, die 3 jaar word in februari, gaat sinds september naar de instapklas(België). De eerste maanden, tot aan het herfst verlof, gingen super. Natuurlijk, ze zaten maar met z’n 6 in de klas. 
Na het verlof werd alles anders. Er kwamen 8 kindjes bij. De juf vertelt me dat hij zich afzondert, soms weent, minder geïnteresseerd in de activiteiten dat ze doen, precies of het te druk is allemaal. Dan neemt ze hem apart en na enkele minuten is wel alles iets beter. Ik zeg ja, dat kan. Ik heb dat ook! ik zonder mij dan ook af of ga ergens anders naartoe. 
Vind ik ook totaal niet erg, maar op school zien ze het als een”teken van”. 
Ook, al sinds hij kon stappen is hij zot van letters, cijfers, vormen etc. Hij kan dit momenteel al allemaal tekenen en schrijven. Hierdoor maken ze zich ook “zorgen” dat dit een teken van is.

Iemand hier ook al zoiets meegemaakt? Vooral op school, dat het te druk is, hij soms niet op zijn gemak is etc. 
Hij gaat wel graag naar school! Kijkt er elke dag naar uit. 

Een teken van wat?

Wat zou je zoon kunnen helpen als het hem te druk is? Ga in gesprek met de juf over wat hierin mogelijk is. 

Verder inderdaad: teken van wat? En áls dat zo is, wat dan? Waar maakt de juf zich zorgen over? Waar maak jij je zorgen over?

Zelf vind ik grote groepen ook niet fijn, en dachten ze daarom op school dat ik niet kon praten. Dat heeft me er niet van weerhouden school af te maken.

Ik kan me voorstellen dat het potentieel symptomen zijn van iets, met 3 jaar al kunnen lezen en schrijven is echt niet standaard. Een hoogbegaafd kind heeft vooral extra uitdaging nodig, maar hoogbegaafdheid kan ook gepaard gaan met andere zaken. 

Zoek vooral uit wat hij nodig heeft.

Een teken van wat?
Begrijp ik dat je zoontje nog geen 3 jaar is? Dat is nog hartstikke jong. Niet gek dat hij moet wennen aan nieuwe kinderen en een grotere groep. Geef hem wat tijd.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.