Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
MamavanSenH

MamavanSenH

06-04-2016 om 15:49

In juni starten peuterspeelzaal?

Zouden jullie een 3-jarige nog in juni laten starten op de peuterspeelzaal? Met het oog op dan nog maar 1 maandje tot de zomervakantie en ze dus 6 weken niet gaat?
De andere optie is wachten tot de officiële instroom op 1 oktober maar dan heeft ze nog maar een half jaar tot haar 4e verjaardag. Moet erbij zeggen dat ze er heel erg aan toe is, wat dat betreft zou ik zeggen lekker in juni erheen, het wachten daarop is lang zat want ze is steeds moeilijker uit te dagen thuis. Maar hoe is jullie ervaring met vervolgens lang niet gaan door vakantie, is dat niet te verwarrend?

Tijgeroog

Tijgeroog

06-04-2016 om 16:05

Meteen na de zomervakantie?

Is dat geen optie? Anders zou ik denk ik voor juni kiezen.

Wel doen

Zeker als ze er aan toe is zou ik het wel doen. Kan ze mooi nog even wennen voor de vakantie. En als ze dan na de vakantie terugkomt is het een feest van herkenning en de ervaring dat het dan wel gestopt is maar ook weer door gaat.
Maar, ben jij er al aan toe om haar een paar ochtenden weg te brengen en los te laten.
In het begin mag je er soms nog even bijblijven.

Triva

Triva

06-04-2016 om 16:28

tuurlijk

Ik zou geen enkele reden zien waarom niet of houd je een kind wat vier wordt begin juni ook thuis tot na de zomervakantie ipv het naar school te laten gaan.

Mijn peutertje moest binnen vier maanden een psz, een broertje, een verhuizing, een maand geen psz en toen een nieuwe psz doorstaan en dat ging prima.

Triva

Triva

06-04-2016 om 16:29

nog een voordeel

Zij is dan helemaal gewend als die nieuwe instroom komt op 1 okt en zij zal alleen wennen en niet met een hele groep nieuwelingen. Dat is toch veel fijner, meer aandacht.

MamavanSenH

MamavanSenH

06-04-2016 om 16:46

Na de zomervakantie

Zou eventueel kunnen maar enkel als een plekje is. Er is nu een plek vrij, ze mocht in mei starten maar mei komt voor ons echt niet uit, is een vrij intensieve maand straks voor haar dus dan willen we haar nog even in de rust thuis houden. Ze willen op de psz haar plekje wel een maandje bezet houden zodat ze begin juni kan starten omdat er wel begrip voor is waarom we mei liever niet doen maar anders gaat de plek gewoon naar iemand anders. En is het dus wachten tot er weer plek is of anders op 1 oktober.

Tja, ik zie zeker voordelen in nu starten. Inderdaad de enige nieuweling of misschien hoogstens samen met nog 1 of 2 maar niet met een hele groep. Ze komt in een groep waarvan kinderen al langere tijd op de psz zitten, wat ouder zijn waardoor ze zich aan hun kan optrekken wat vooral voor haar spraak belangrijk is want dat gaat nog niet zo goed. Dat is beter dan in een groep kinderen die allemaal voor het eerst gaan en waarvan veel straks jonger zullen zijn dan zij. Ik zat dus alleen even met die 5 weken dan gaan, dan 6 weken vakantie als ze net een beetje gewend is en of ze dan na de vakantie niet opnieuw moet wennen.

Triva

Triva

06-04-2016 om 16:55

maar

wat geeft dat als ze na de vakantie weer moet wennen, dat is altijd zo, ook voor kinderen die dan al een half jaar geweest zijn en ook voor kinderen die al een jaar naar school zijn geweest en opeens zomervakantie krijgen. Niets mis mee. Er zullen dan ook wel wat oudere kinderen weg zijn omdat die in die drie maanden vier jaar zijn geworden. Helemaal goed. Ze is er aan toe, ze heeft het nodig voor haar taal dus zie geen beren op de weg.

Juf

Juf

06-04-2016 om 19:32

instroom?

Ik heb 5 jaar op een speelzaal gewerkt, er was bij ons helemaal geen nieuwe instroom, dat ging eigenlijk altijd met 1 of een paar tegelijk, maar nooit een hele nieuwe groep.

Ik zou voor Juni gaan, even wennen en als het niet zo bevalt heeft ze 6 weken om tot rust te komen en nog even door te groeien en vervolgens na de vakantie weer een volgende poging te wagen.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

06-04-2016 om 19:45

Ja hoor

Geen probleem. Mijn oudste is destijds eind mei op school begonnen. Dat ging ook prima.

Vallery

Vallery

07-04-2016 om 10:22

Tja

Wat anderen er van vinden moet me eigenlijk niet boeien.
Het gaat erom of ik het nog zie zitten. Zodra ik er zelf genoeg van krijg moet ik er verandering in brengen.
Met mijn ene zus loopt het contact inderdaad moeizaam. Mijn andere zus begrijpt mij gelukkig wel goed en heeft geen oordeel.
Het heeft niet perse met het bedritueel van mijn kind te maken dat ik geen avondactiviteiten ontplooi. De behoefte is er gewoon niet zo. Daarnaast is slapen een hobby van me.
Alleen als het verplicht moet, voor mijn werk, zon 1-2x per maand doe ik het, maar vind ik het wel een inbreuk op mijn privé tijd.
Verder heb ik, zoals Pug ook zegt, voldoende contacten en activiteiten die ik juist ook overdag doe. Dan geniet ik er ook echt van.
In Afrika denk ik trouwens ook niet dat ze een avondje naar de bios gaan, maar hun kind veel bij zich dragen, totdat ze zelf gaan slapen.

Moni

Moni

07-04-2016 om 11:06

Prima alternatief

Jammer dat mei niet lukte voor jullie. Juni is een prima alternatief.
Ik zou zeker niet wachten tot na de zomervakantie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.