Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Zonnebloem

Zonnebloem

23-09-2016 om 14:33

In hoeverre hou je rekening met buurkind?


Angela67

Angela67

25-09-2016 om 21:14

dus ze vraagt op zich wel jouw hulp?

ik weet niet, maar misschien dat het een idee is om haar forum van O&O aan te raden? Een van de dingen die ik hier zelf heb geleerd is dat er 100000 mogelijkheden zijn om iets te doen of te laten in de opvoeding en dat iedereen daar zo haar of zijn redenen voor heeft . . .Mijn helaas nogal stellige aard laat zich niet altijd onbetuigd, maar de les dat er in de opvoeding niet 1 waarheid is kun je hier leren.
Zijn er buiten het onderwerp Pietje onderwerpen waar ze ook zo 'rechtlijnig' in is, of is ze verder wel in staat om 'te reflecteren' op het leven in het algemeen?
gr Angela

knor

knor

26-09-2016 om 06:42

werkelijk

Jongens toch, je kunt toch niet bij ieder probleempje weer 'autisme' tevoorschijn halen?

Helena

Helena

26-09-2016 om 08:27

Knor

AnneJ kan dat wel hoor! Sterker nog, ze doet het ook elke keer.

Li

Li

26-09-2016 om 11:54

Tsja

Het komt echt meer voor dan je denkt, en wordt meestal aangezien voor verwendheid. Het is dus wel goed dat iemand af en toe de mogelijkheid oppert.

Angela67

Angela67

26-09-2016 om 12:58

punt is

dat AnneJ misschien wel een juiste inschatting maakt, maar dat maakt de vraag toch niet anders? Er is al contact met de buurvrouw, er vinden al casual gesprekken plaats, er is al een poging gewaagd om zaken bespreekbaar te maken etc. Dus wat de oorzaak ook is, buuf is erg vasthoudend. Vraag is dus nu: wat is realistisch om te doen, ongeacht de oorzaak. Het lijkt mij dat je een aanpak zoekt die bij dedegene past bij wie je iets wilt bereiken. Als buuf in al haar gedragingen rigide is en dat al jaren is, dan is hoe ze met Pietje omgaat kennelijk representatief voor haar houding. Maar het kan ook zijn dat ze verder vrij flexibel is en dat TS regelmatig met haar kletst over vanalles en nogwat. Dan is deze rigide Pietje-houding afwijkend en ietwat raadselachtig. Maar dan liggen er meer openingen denk ik.
gr Angela

Kaaskopje

Kaaskopje

26-09-2016 om 13:10

Ik opper in huiselijke kring wel vaker dat andere mensen een bepaalde aandoening hebben, maar dan valt dat meer onder mijn minder aardige kant. Maar serieus: ik vind dat leken niet te pas en te onpas diagnoses op anderen moeten loslaten. De verleiding om dat te doen als je ervaring ergens mee hebt is begrijpelijk, maar... beter van niet.

Li

Li

26-09-2016 om 13:22

diagnoses

Diagnoses stellen is idd niet handig, maar ergens rekening mee houden, ook met gevallen die misschien net niet de lat van de diagnose zouden halen, lijkt me alleen maar aardig.

In mijn eigen minder aardige buien heb ik hele andere woorden voor vervelende buren hoor

boren

Nu je weet dat Pietje kennelijk slaapt tussen half twaalf en twee zou ik het boren van gaten wel buiten die tijden doen. Want leefgeluiden, die horen bij het leven, en de stofzuiger kan rustgevend zijn, maar boren in muren gaat werkelijk door merg en been. Ik woon in een nieuwbouwcomplex, dus er is in de afgelopen jaren nogal wat geboord zo links en rechts. Horen en zien vergaat je, als buren.

Moet je toch per se een hele dag moeten klussen met veel geboor of gehamer dan zou ik dat even aankondigen met een sorry voor de overlast. Soms is er nu eenmaal niets aan te doen. Maar gaat het om 1 haakje voor een schilderijtje, dan zou ik daarmee wachten tot 3 uur.

Groeten,

Temet

Stenna

Stenna

26-09-2016 om 16:46

buig en veer taktiek

noem ik dat: als iemand steevast over iets onbenulligs klaagt wat je niet van plan bent echt te veranderen: vriendelijk glimlachen, bevestigen dat het echt heel naar voor hem/haar is, en dat je natuurlijk gaat proberen het in het vervolg te laten/te doen. Dat is het meebuig deel. Vervolgens ga je gewoon verder als altijd. Dat is het terugveer stukje.

Ik had ooit een collega, waar ik kantoor en telefoon mee deelde, die er niet tegen kon dat het telefoonsnoer ingekruld was als ik gebeld had. Dat moest dan weer "ontkruld" na ieder telefoontje. Ja hoor, Pietje senior, is goed joh, ik let er volgende keer op (echt niet).
Of een achterbuurvrouw die speciaal aan kwam bellen als de kliko niet meteen dezelfde middag na legen weer terug in de tuin gezet werd (bij alle buren, niet alleen bij ons). Goed dat je het zegt buuf, helemaal vergeten. Volgende keer beter! (niet, want bij ons was 'smiddags niemand thuis, werd sowieso avond of volgende ochtend).
De discussie over zulke volstrekt onbelangrijke dingen ga ik echt niet aan. Win je toch niet, en dat hoeft ookniet.

dc

dc

26-09-2016 om 22:02

uhm

Dan denk ik over de herrie waar mijn dochter doorheengeslapen heeft met 2 levendige grote broers! Daar is een gaatje boren niets bij.

Ik zou weleens onzichtbare oordopjes willen hebben. Misschien kan een student zoiets ontwikkelen? Niet voor een kind om te slapen hoor, maar voor mij tijdens het avondeten!

Ada

Ada

26-09-2016 om 22:50

gaatje boren

Boren vind ik niet behoren tot "de normale leefgeluiden".
Inderdaad, afhankelijk van het soort bouw, kan het een verschrikkelijke herrie zijn.
Als de buren vragen of je om een bepaalde tijd niet wilt boren, dan zou ik dat ook niet doen.
Spreek dan af wanneer je wel kunt boren.

En hoe vaak boor je nou een gaatje in de muur?!
Die paar keer kun je toch best rekening houden met de buren?

Ga je uitgebreid verbouwen, dan is het sowieso netjes om dit van te voren te bespreken met de buren, met heel veel excuses, "sorry het kan niet anders", en de belofte er alles aan te doen om de overlast zoveel mogelijk te beperken.

Of de buren last hebben van jouw verbouwingslawaai omdat Pietje niet kan slapen, Truusje er hoofdpijn van krijgt of Puck zich niet op haar werk kan concentreren, is voor jou niet van belang en is niet jouw zaak.

Triva

Triva

27-09-2016 om 08:22

Pietje

Als je rekening moet houden met de buren valt daar voor mij onder dat je niet gaat boren op slaaptijden. Aan de andere kant zou zijn haar zoon niet naar bed moeten brengen als ze weet dat de buren hun kind ophalen tussen de middag en daarna weer weg brengen. Dat zijn normale vaste dingen en dus houd je over en weer rekening met elkaar.

Zonnebloem

Zonnebloem

27-09-2016 om 10:39

Over dat gaatje boren

Dat was op een zaterdagmiddag, ik had al tegen man gezegd dat ie even moest wachten tot Pietje wakker is. Half vier boorde hij, buurvrouw aan de deur: sttttttt, Pietje slaapt! Ik wist niet dat Pietje in de ochtend had uitgeslapen en dus 's middags later naar bed ging. Gaan jullie voor ieder boorgat vragen of het uitkomt?

Mijn man verklaart me voor gek dat ik er rekening mee probeer te houden. Hij zegt dat toen Pietje heel klein was en standaard zijn krijsuurtje had tussen 17 en 18 uur wij ook niet tikten. Daar heeft hij wel een punt, we hebben maanden 's avonds gegeten met Pietjes gekrijs op de achtergrond.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

27-09-2016 om 10:48

ook al zou er sprake zijn van autisme of zo...

Zelfs dan kun je je buren niet verplichten de hele dag op hun tenen en fluisterend door het huis te lopen. Zelfs een autist moet hier mee om leren te gaan, desnoods met gehoorbeschermers in één of andere vorm (en ja, ik weet vanuit de praktijk waar ik het over heb).

Zonnebloem geeft net al aan dat er geen peil te trekken is op de slaapuurtjes van Pietje. Sorry, maar het houdt echt een keertje op.

Zonnebloemman heeft dan ook groot gelijk.

Stickertje

Stickertje

27-09-2016 om 11:17

Zonnebloem heeft groot gelijk

Ze houdt al rekening met de reguliere slaapuren van Pietje en dat is mooi. Meer hoeft echt niet.
Ik weet uit ervaring hoe het gaat als je toegeeft en aan de eisen van de zeurbuurvrouw gaat gehoorzamen. Mijn ervaring is dat de eisen dan steeds iets extremer worden en de eisende buurvrouw straks jouw dagritme gaat bepalen.
Zonnebloem laat het probleem waar het hoort: bij de buurvrouw!

Kaaskopje

Kaaskopje

27-09-2016 om 11:46

Whatsappen

Als je een beetje gezellig met de buren om gaat, zou ik het heel normaal vinden als buuf een whatsappje stuurt met 'Hé Kaaskopje, Pietje is een beetje van slag met z'n slaapritme en gaat pas om half vier slapen. Dan weet je dat.' Dan zou ik de beroerdste niet zijn om daar rekening mee te houden en dat ook aan mijn kinderen mee te geven. Dat is allemaal geen ramp. Maar als buur denkt te moeten communiceren via getik op het raam en gecommandeer dat je moet snappen dat Pietje zijn rust nodig heeft, zou bij mij alles de verkeerde kant op gaan staan. Het is dus vooral de manier waarop dat nu gebeurt. Zo ga je niet met elkaar om. Er zal een tijd aanbreken dat Pietje 16 is en scooter mag rijden, 18 wordt en middenin de nacht thuis zal komen. Als je beseft dat het een geven en nemen is, kun je beter leven met kleine irritaties van elkaar.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

27-09-2016 om 12:07

Zelf vragen?

Het kan ook andersom. Dat je zelf even vraagt of het uitkomt. Hoewel, ik heb wel een beetje het gevoel dat het bij deze buurvrouw nooit uitkomt.

Onze kinderen hadden niet van die slaapproblemen, maar onze buurman vroeg standaard over de schutting of aan de voordeur of hij kon gaan klussen of dat hij, met het oog op het slaapje van onze Pietje(s), beter even kon wachten.

Wij snapten de vraag nooit zo goed. Ga lekker klussen. Wordt Pietje wakker, dan wordt hij wakker. Haalt hij op een later moment wel weer in. We wonen al jaren niet meer bij elkaar in de buurt, maar met terugwerkende kracht: Wat een toffe buurman hadden wij.
Hij startte zelfs zijn motor niet in het steegje, maar verderop in de straat als hij wist dat er in de omringende huizen buur-Pietjes lagen te slapen.

Dees

Dees

27-09-2016 om 15:54

Buuf is een piepert

Ze kunnen beter even de kamer van pietje veranderen naar de andere kant van het huis. En anders moet ze niet zo piepen. Pietje wordt niet wakker van geluid maar wordt wakker van de onderbreking van extreme stilte.

Stickertje

Stickertje

27-09-2016 om 16:12

Dees

En bedankt! De tablet heeft een theedouche gehad!
Pietje wordt niet wakker van geluid maar wordt wakker van de onderbreking van extreme stilte.
Geweldig hoe kort jij het hele probleem kunt samenvatten! Zonmebloem moet echt gewoon doorgaan met leven en niet voor elk wissewasje bedenken of Pietje er last van heeft.

Zonnebloem

Zonnebloem

27-09-2016 om 16:18

Dees

Die hou ik er in!

Stenna

Stenna

27-09-2016 om 18:58

en hoezo

wordt Pietje eigenlijk niet wakker van dat getik op het raam? Irritant geluid....

Kaaskopje

Kaaskopje

27-09-2016 om 21:21

Wie weet heb je geluk

Als ze alles "lawaai" vindt, voedt ze Pietje misschien op tot een jochie dat niet gilt en schreeuwt als hij buiten is.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

27-09-2016 om 22:04

Of...

buurvrouw is, als Pietje wat groter is, zo gesloopt van al het tikken op jouw raam dat ze tussen de middag een dutje moet doen. En dan tikt Pietje op je raam om te vragen of het wat zachter kan, omdat zijn moeder slaapt.

Li

Li

28-09-2016 om 09:27

Of...

heeft Pietje zo genoeg van al die stilte dat hij constant harde muziek draait en op zijn brommer langs knettert. Dan kun jij nog verhuizen, maar buurvrouw moet hem met zich meenemen.

Mijntje

Mijntje

28-09-2016 om 10:04

cadeau idee

Geef dat kind voor z'n verjaardag een trommel met stokjes. Of iets anders dat lekker veel lawaai maakt (v tech?). Dan hoef je je niet meer zo schuldig te voelen.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-09-2016 om 12:21

Haha

Ik zie nu een dwarse puber met opgetrokken voorwiel op een oud brommertje voor me die baantjes heen en weer crost voor jullie huizen langs. Lachend en wel zijn middelvinger opstekend naar zijn moeder. En moeder tikt vervolgens à la Sheldon van The Big Bang Theory op de deur van TS omdat ze haar nood wil beklagen over Pietje.


https://youtu.be/f85ViOmwbI0

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.