Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Esther

Esther

22-09-2015 om 11:23

hoe lang in box dreumes van 20 maanden

Hoe lang is het acceptabel om een dreumes in een box te houden per dag? En tot welke leeftijd?
Ik maak me zorgen. Ik kom vaak over de vloer bij iemand die haar kind van 20 maanden dagelijks uren achtereen in de box laat omdat ze altijd 'druk' is met huishouden en schoonmaken. Het jongetje lijkt zich er in te schikken en speelt braaf en brabbelt erop los. Maar zodra hij uit de box is is hij zeer actief en protesteert wel als hij er weer ingezet wordt.

Geen standaard

Daar zijn geen standaarden voor maar je bent het duidelijk niet eens met de keuzes van deze moeder. Dat zou ik toch wat loslaten want hoe erg is dat als een kind zich toch wel ontwikkelt en moeder heeft een schoon huis? En kinderen protesteren wel vaker als ze moeders agenda moeten volgen. Het is niet anders.
Je kunt alleen wel besluiten dat het niet jou manier van opvoeden is.

Dees

Dees

22-09-2015 om 12:48

box

Jeetje de mijne was het met een maand of 6 wel zat, die wilde lekker kruipen en rollen en op ontdekkingstocht. Uren achter elkaar lijkt me echt niet fijn voor een kind. Maar goed iedere ouder is anders, want ik heb een collega gehad die vertelde ook dat zijn zoon ineens ging staan in de box en toen was al 15 maanden.

Half a twin

Half a twin

22-09-2015 om 13:01

Hangt af van het kind

Met mijn oudste kon ik allerlei dingen in huis doen terwijl zij lief speelde. Ze was bij mij in de keuken als ik kookte en maakte dan "blokjessoep" blokken in een oude pan en roeren met een lepel. Ze hielp mee met was ophangen, speelde op haar kamer als ik de badkamer deed.
Nummer twee wilde overal bij zijn klom overal op en in, al voordat hij een jaar was lag hij op zijn buik op de kookplaat om inwde pannen te kijken. (Kookplaat was uit)
Hem heb ik bewust enkele momenten per dag boxtijd gegeven. In de ochtend 3 kwartier en tegen de avond als ik ging koken soms wel een uur. Op het laatst stond hij in dw box tv te kijken want als hij speelgoed had in de box bouwde hij een torentje en klom eruit.
In de openstaande slaapkamerdeur had ik een hekje, had hij een grote box als ik boven wat klusjes deed. En zelfs op d2 kindveilig ingerichte kamer zag hij kans om met zijn vingers tussen een scharnier van de kast te komen.
Mijn verhaal in het kort: sommige kinderen moeten wel in de box, voor hun eigen veiligheid.

Esther

Esther

22-09-2015 om 14:24

andere opvatting van opvoeding

Wat ik er zo sneu aan vind is dat het jongetje ook nergens bij betrokken wordt. Hij komt bijvoorbeeld bij voorbaat al nooit in de keuken, mag nergens aan komen alleen aan eigen speelgoed. Hij kan nooit zien wat zijn moeder doet behalve als dat in het zicht van de box is. Mag nooit vrij achter moeder aan lopen. Als hij uit de box is, (als moeder 'pauzeert'), gaan alle deuren dicht (moeder is dan wel ook in de kamer) . In andere ruimtes wordt hij gedragen. Zoals ik het kan zien is het geen wildebras zoals de tweede van half a twin en is dat niet de rede. Maar inderdaad Anne, op zich lijkt hij zich verder goed te ontwikkelen en moet ik me daar misschien niet mee willen bemoeien. En ze gaat verder wel lief met hem om.
Maar het gaat dus wel om gemiddeld een uur of zes per dag in de box doorbrengen, soms drie uur achter elkaar, hij valt er dan ook in slaap, en ik ben bezorgd hoe lang ze dit zo blijft doen. Moeder heeft nauwelijks contacten en daarom voel ik me een beetje verantwoordelijk.

Katniss

Katniss

22-09-2015 om 14:29

Nou

Eigenlijk is het dus gewoon een zorgelijke situatie. Misschien kun je voorstellen dat hij t.z.t. naar een peuterspeelzaal gaat, en ik zou toch ook zeggen dat ze hem een beetje moet meenemen door het huis. Speelt hij wel eens buiten?

Zorgelijk

Het lijkt me meer dan goed genoeg en we hoeven toch niet aan ideaalplaatjes van anderen te voldoen Katniss? Wat jou theoretische werkelijkheid is kan zeer kwalijk uitpakken voor een ouder. Goedbedoelde adviezen om ze in contact te brengen met hulpinstanties doen meer kwaad dan goed, dan gaan er hele andere zaken spelen. En je kunt een ander echt niet zomaar veranderen maar wel haar leven verzieken.
Het lijkt me beter om te bezien wat je zelf kunt doen en dan lijkt het me prima om een kennelijk alleenstaande ouder die vanuit zichzelf, maar ook vanuit een situatie thuis met een jong kind, niet veel mogelijkheden voor sociaal contact heeft, die door jouzelf aan te bieden op een prettige, niet veroordelende manier. Want heus, die goedbedoelde adviezen, die komen ouders al snel de neus uit en als ze weten dat je hun manier van opvoeden afwijst dan ben je dat contact ook kwijt.
Lijkt me juist goed om te waarderen wat ze wel goed doet. Blijkbaar is het een lieve schone moeder. Kun je zo hebben. Helemaal niet gek.

Mijntje

Mijntje

22-09-2015 om 15:15

Esther

Over niet al te lange tijd klimt hij gewoon uit de box dus dan is het probleem voorbij. Natuurlijk is het beter als een kind niet ellenlang in de box zit, om zijn motoriek te oefenen, maar hij zit er lekker te spelen schreef je.
Het probleem lost zich binnenkort vanzelf op! En als het je vriendin is, bespreek dan eens haar poetsobsessie, dat lijkt me eerder ongezond

tonny

tonny

22-09-2015 om 17:16

hahaha

'Over niet al te lange tijd klimt hij gewoon uit de box dus dan is het probleem voorbij.'

Inderdaad. Deze moeder zal ontdekken dat haar baby geen baby meer is en ook echt niet meer overal gedragen zal willen worden.
Heb ook weleens een moeder gekend die haar kindje erg lang als 'klein' behandelde. Is allemaal goed gekomen hoor.

Ik krijg overmorgen drie kleinkinderen te logeren, waarvan de jongste (9 maanden) thuis eigenlijk niet meer in de box zit. Dat wordt een hele uitdaging bij ons thuis
Ik vind een box prettig om de dag te kunnen starten met een rustig en veilig moment om zelf even wat klusjes te kunnen doen. Als je dat consequent dagelijks volhoudt, werkt dat prima. Tot ze eruit klimmen ja. Dan komt een fase van heel goed opletten!

Ely

Ely

22-09-2015 om 23:54

Ff relativeren

Met een filmpje:


https://m.youtube.com/watch?v=jePmMqqQNas

En AnneJ: het ging de laatste tijd net zo lekker: niemand heeft het hier over instanties erbij halen, relax.

Ja leuk ely!


https://www.youtube.com/watch?v=2fXeuADwn_4

Nog een.

' Zorgelijk' is zo'n trigger. Jargon.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

23-09-2015 om 00:34

Grote boxfan hier, maar....

Onze drie kinderen hebben allemaal (meestal graag en) veel in de box gespeeld. Oudste dik meer dan twee jaar (die klom er overigens zelf vaak in toen ze al ruim twee was), tweede ruim meer dan tweeëneenhalf jaar, jongste ook nog wat meer dan twee jaar.
Maar..... iedere dag gemiddeld zes uur in de box klinkt mij eerlijk gezegd niet als 'gewoon' in de oren. De verdere beschrijving van het leven van het ventje en zijn moeder ook niet. Dat hij zich zo goed ontwikkelt is mooi, geeft dat geen zorgen, maar ik snap wel dat de rest wat vragen oproept.
Toch....volgens mij kun je er niet zoveel mee. Hooguit vragen of je 'm niet een dagdeel mag lenen zodat hij bij jou dan wat meer vrijheid heeft ...

Aagje

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.