Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Graag advies.... radeloos -- Stiefzoon eet slecht


Daaro

Daaro

13-12-2016 om 16:30

Tip

Wat ik heb gedaan bij mijn dochter was een barbequebord kopen. Zo eentje met vakjes.
Stel het zijn drie kleine en 1 groot vak: leg in het grote vak zijn vertrouwde eten. In de rest heel weinig(!!!!!) Van wat je wilt dat hij leert eten.
Je dwingt niets. Aanbieden en afwachten.
Het hebben van een keuze stopt voor iedereen de niet te winnen strijd.
Al speelt hij met de twee doperwten uit een vakje...prima! Leg ook iets kleins in een vakje dat hij lekker vindt en gezond is.
Dan krijg je dus een bord met voldoende rijst....2 doperwten....3 rozijnen...Mini stukje aardappel.
Verder maak je het gezellig aan tafel. Kaarsje aan dat hij mag uitblazen...verhalen vertellen en wacht je af.
Geen strijd, alleen opties aanbieden.
Niets verwachten, nooit straffen, maar wel zorgen dat hij met een gevuld buikje gaat slapen.
Eten moet lekker en fijn zijn, is een sociale en nuttige bezigheid.

Daaro

Daaro

13-12-2016 om 16:34

Banh xeo

Google daar eens op. Wie weet leuk te maken en eindeloze variaties op mogelijk

Filipijnse taal

http://www.meertalig.nl/
Ik adviseer je ook je eens te verdiepen in taalontwikkeling en meertaligheid. Je kunt ook domweg de nationale misvatting: hier spreken we Nederlands! volgen, maar dat kan wat verkeerd uitpakken. Dan leert je vrouw, die zelf nog geen talenkennis van betekenis in het Nederlands heeft, je kind haar gebrekkige Nederlands aan.
Het zou zo handig zijn in jullie geval dat je vrouw Filipijns met je stiefzoon blijft spreken en, via de bibliotheek of haar eigen contacten in de Philipijnen, boekjes voor hem aanschaft, en jij dan in het Nederlands met hem spreekt en gaat (voor)lezen.
Scholen weten daar vaak nog te weinig vanaf en dan krijg je toch verkeerde adviezen.
Mogelijk dat ze bij de openbare bibliotheek (bijvoorbeeld die in Amsterdam) wel wat kunnen adviseren over boekjes, en mogelijk hebben ze die zelfs wel in de Filipijnse taal. Er zijn meerdere talen beschikbaar bij de bieb.

Ewoutsor

Ewoutsor

13-12-2016 om 18:52 Topicstarter

Wat een reacties!

Allemaal super bedankt voor de uitgebreide reacties en meedenken!!!
Ik kende kleine nu 1,5 jaar en hun zijn 6 maand hier.
De eerste 3 maand heb ik hem alles laten eten wat hij gewend was en wou en daarna zijn we begonnen met slechts een eetlepel, (vaak rijst gemixt met super fijn gesneden stukje wortel of boontje of iets) want ik weet gewoon dat als ik hem een gekookte aardappel voorschuif dat dat een kansloose missie is.
We proberen het ook beetje bij beetje hoor, en soms lust hij ook wel een stukje banaan en andere dingen.

Wil gewoon graag dat hij straks ook een keer bij een vriendje of zo kan eten en dat wij ons niet zorgen hoeven te maken dat hij geen eten binnenkrijgt omdat hij niks kent en lust.
Ik wil het beste voor hem en dat hij hier in ons kikkerlandje de juiste vitamines en mineralen binnen krijgt want die heb je hier wel nodig! (hij zit aan de kinder vitaminetabletten nu)

Variatie

Even de gezonde dingen uit je tekst gehaald wat jongetje al wel eet:
Gehakt , ei (alleen omelet in fijne stukjes), rijst, pannenkoek , kippebouillon, drinkt water, sinaasappel.
Samen met banaan en broodje pindakaas.
Kindervitamines.
Daar haalt hij echt de 18 wel mee. Kinderen gaan vaak vanzelf uitbreiden wat ze nodig blijken te hebben. En bij vriendjes en anderen gaan ze ineens dingen eten die je zelf nog niet eens lust. Dat is blijkbaar interessanter en ze zien het anderen ook doen en doen het na.
Ik maakte me ook zorgen over mijn dochter die een beperkte keuze had.
De huisarts stelde me echter gerust. Nadat ik opgesomd had wat ze wel at meldde hij een kind te hebben dat veeeeel minder at, alleen beschuit met aardbeien.
En inmiddels eet ze bijna alles en elders eten was ook altijd wel een mouw aan te passen en nooit een reden om niet te gaan of zich te blameren door niets te lusten. Er zit altijd wel wat bij.
Veel kinderen zijn wat kieskeurig, alleen kinderloze mensen en mopperpotten maken daar een punt van alsof het aan de opvoeding zou liggen.
Je kunt opvoeden wat je wil maar als een kind sterke voor- en afkeuren heeft, soms juist opgeroepen door een al te stricte dwangeetcultuur, dan kun je dat ook op afstand, bij anderen, niet perfect sturen. Maar het wil ook niet zeggen dat wat ze thuis niet eten of over zeuren, dat ze dat elders ook doen.
Dan is het toch anders en zetten ze vanzelf al vaak een beter voetje voor of willen zich aanpassen om erbij te horen of niet op te vallen of net als de rest te zijn, of het is gewoon interessant wat een ander eet.

Egel

Egel

13-12-2016 om 22:15

Ewout

Wat reageer je goed op de tips, super dat je het waardeert!

Misschien leuk voor je vriendin om ook enkele andere Filippino's te leren kennen in Nederland, of heeft ze al contacten? Ik ken een Filippijnse vrouw en zij heeft ook weer veel contacten (midden Nederland - contacten ook o.a. in Brabant). Als je wil dat ik informeer, laat maar weten.

En veel succes met je stiefzoontje.
Vergeet niet dat het belangrijkste de (ongedwongen) liefde is. Gezelligheid, behulpzaamheid, vrolijkheid en lichtheid, en liefde.
En goede communicatie met je vriendin (over van alles en ook over opvoeding). Het is een hele stap voor je vriendin en haar zoon. Belangrijk dat zij zich gehoord voelt en dat jullie telkens in gesprek blijven. Dat is nog leuk ook natuurlijk!

Sanne

Sanne

21-12-2016 om 01:23

Bij vriendjes eten

Er komen hier elf jarigen over de vloer die alleen maar pasta lusten, maar dan wel met de saus er naast, en met sperzieboontjes, maar niet in stukjes en wel gehaktballetjes, maar geen gehakt door de saus. Ja, dat is dan wel even zuchten, maar dan pas ik wat aan of ze slaan de saus over of we halen patat.

Heel lief en zorgzaam van je dat je hem ook graag bij vriendjes ziet eten, maar dat is echt nog even geen probleem!

Pannenkoek is trouwens topeten. Er zit ei en melk in. Het slechtste is de laag suiker, als je dit heel dun houdt is het prima. Plakjes banaan erbij en je hebt al prima eten.

Succes samen!

Lactose intolerantie

Graag even een reactie op Lactose intolerantie: Lactose wordt ook aangetroffen in moedermelk, en bijna iedereen is geboren met de mogelijkheid om het te verteren. Lactose-intolerantie is zeer zeldzaam bij kinderen onder de leeftijd van 5 jaar.Meer te lezen op https://www.isditwelgezond.nl/lactose-intolerantie/

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.