Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Deurtje

Deurtje

11-05-2014 om 20:58

Gefixeerd op deuren

Een kennis van mij heeft een kindje van 17 mnd dat erg gefixeerd is op deuren. Hij logeerde een keer bij ons en ik vond dat het hem erg belemmert in zijn spelen e.d. Wat hij doet is de hele dag door naar deuren lopen of ze nu open zijn of dicht. Ook steeds maar weer laatjes en kastdeurtjes opentrekken. Ook bij het naar bed gaan bleef hij maar naar de slaapkamerdeur kijken en 'deur' zeggen, evenals bij het verschonen. Eigenlijk voortdurend. Bij het wakker worden begon hij ook weer meteen.
Ik vraag me af of dit normaal gedrag is voor deze leeftijd of dat dit kan wijzen op bijv. autisme.
Hij speelt eigenlijk verder niet met speelgoed. Alleen met bakjes, onderzettertjes etc. Maar dat vind ik niet heel bijzonder. Dat van de deuren wel en zeker dat hij er zo in blijft hangen.

Raam

Raam

11-05-2014 om 21:48

Tjee

Sorry maar dat van dat autisme meen je toch niet echt? Daar schrik ik wel beetje van hoor. Waarom iemand anders zijn kind om zoiets in een vakje duwen? What's in it for you?

Sorry als ik pittig overkom maar opeens snap ik dat er mensen zijn die anti zijn op 'labeltjes plakken'. Op mij komt het niet lekker over.

Of zijn er ook problemen in zijn ontwikkeling of gedrag die je nu niet noemt?

signaal

Het kan een signaal zijn. Je kunt in elk geval de ouders meegeven dat het je opvalt. Het kan ook een fase zijn, kind is op dit moment zeer geinteresseerd in de werking van deuren en laatjes.
Zelf had ik er wel wat aan gehad als het woord 'autisme' wat eerder was gevallen in mijn gezin. Nu heb ik me jaren lopen afvragen waarom mijn kinderen zich zo anders ontwikkelden dan de andere kinderen die ik meegemaakt had. En niemand die daar een antwoord op had behalve geruststelling of je doet iets fout als moeder, maar wat dan, en hoe kun je dat anders doen.

Pien

Pien

11-05-2014 om 22:11

Alleen bij jullie?

Had hij deze obsessie/fascinatie voor deuren alleen bij jullie? Kan het niet zijn dat hij zijn ouders zocht? Ik bedoel, papa en mama waren weg (had hij ze zien vertrekken? Door de deur?) Hij was aan het logeren en je weet nooit of ze misschien achter een deur of in een kast of la zitten?

Maar als hij dit thuis al deed, tja ik denk dan gewoon 'een fase'. Die komen en gaan, alleen als het erg lang duurt zou ik het zorgelijk vinden.

Deurtje

Deurtje

11-05-2014 om 22:22

Dat vergat ik nog

Het was niet alleen bij ons. Toen ik hem thuis bracht zag ik dat hij het thuis ook doet en zijn moeder vertelde dat hij het op andere plekken ook doet. Het is nog niet erg lang. Een maand geleden deed hij het ook al wel maar in mindere mate. Nu vond ik het erg opvallend. Kindje ontwikkelt zich verder wel goed.

Hombre

Hombre

11-05-2014 om 23:27

Wasmachine

Mijn zoon was een tijdje erg gefascineerd door draaiende wasmachines (zie je blijkbaar ook wel eens bij autisten). Is gewoon weer overgegaan zonder autismeverschijnselen.

Mijn kleinzoon had dat ook

We hebben ons daar nooit zorgen over gemaakt, althans niet over die deuren manie, wel over zijn veiligheid.
Elke deur die open kon, moest open.
En elke deur die open stond, daar moest hij door.
Elke afrastering werd beklommen, elke hindernis wat hem beperkte werd genomen.
Hij was niet in het ledikantje te houden, en geen (trap)hekje was hem te hoog.
Van zijn 2e tot zijn 6e had hij constante supervisie nodig, anders was gewoon hij de straat uit met zijn fiets, en zelfs het dorp uit, richting de grote stad.

Hij is inmiddels 9 en die manie is vanzelf overgegaan.
Wij zeiden altijd, zijn (belevings) wereld is te klein voor hem.
En nog steeds is het een heel erg nieuwsgierig kereltje, wat alles onderzoek en weten wil.

Boontje

Boontje

12-05-2014 om 05:57

Hier ook

Zoon had hier de bijnaam 'Gate Keeper', hekjes, deurtjes, laatjes, alles wat bewoog/open-dicht kon. Heel onhandig als je ergens koffie ging drinken . Is helemaal vanzelf overgegaan, heeft geen stoornissen of wat dan ook, was gewoon mateloos geïntrigeerd met wat je allemaal kon doen met zo'n deur. Vond het vreselijk want almaar bang dat hij z'n vingers ertussen zou krijgen. Een vriendje van hem had in diezelfde periode iets dergelijks met wielen, alles wat kon draaien. Heel lastig, zo'n kind dat steeds uit z'n buggy hangt om die wielen te zien. Voor allebei inderdaad begonnen rond 15 maanden en heeft ook nog best lang geduurd (jaartje of 2 geloof ik). Vriendin en ik hebben ons er trouwens nooit zorgen over gemaakt, en dat is dus terecht gebleken.
Wat ik lees bij post van Jasam, was hier ook. Zoon lag dus al heel snel in gewoon ledikant. Hij kreeg ook alle traphekjes open en toen het een keer niet lukte, klom hij eroverheen. Levensgevaarlijk dus inderdaad constante supervisie en hij kon trappen lopen toen hij 1 jaar was.
Kind ontwikkelt zich verder goed, dus geen zorgen zou ik zo denken.

mama2

mama2

12-05-2014 om 09:14

Zo herkenbaar

onze jongste, nu bijna 3 maakte rond diezelfde periode werkelijk alles wat open kon open. Deuren waren enorm in trek omdat daarachter iets zat wat meer vrijheid opleverde ofzo, ik weet niet wat hij dacht. Traphekjes, veiligheidsloten...ik heb werkelijk alle sloten gehad, vond hangsloten wat ver gaan, maar die had hij waarschijnlijk ook open gekregen . Het is een enorm ontwikkeld mannetje die de drang heeft alles te onderzoeken en verder te kijken dan zijn neus lang is....ik zou mij dus geen zorgen maken nu nog. Pas als hij andere "trekken" gaat uiten....

Hombre

Het kan een voorteken zijn van grootsere zaken. Ik hoorde een tijd terug van mijn tante dat zij vroeger ook zo'n jongetje kende en die is later witgoedmonteur geworden

Groeten,

Temet

Deurtje

Deurtje

12-05-2014 om 13:22

Bedankt

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga me er maar geen zorgen over maken. Het viel me vooral erg op omdat mijn kinderen dit nooit zo erg gehad hebben. Dat ik op autisme kwam zal vooral komen omdat ik werk met een aantal kinderen met autisme. Dan denk je sneller in die richting. Kan natuurlijk een valkuil zijn

Katniss

Katniss

12-05-2014 om 13:31

Zolang het niet zorgelijk is

Mijn kinderen hebben ook wel van die fascinaties gehad, maar zo lang dat hen niet beperkt in hun ontwikkeling lijkt het me niet of weinig zorgelijk.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-05-2014 om 14:41

Ha die wielen

Ja dat had mijn oudste ook: onderste boven in de buggy, zo zat ie het liefst. En zijn liefste speelgoed was een poppenwagentje. Niet om mee te spelen maar om onderste boven te leggen en aan de wielen te draaien.

Katniss

Katniss

12-05-2014 om 14:47

Deuren

Op zich is het wel een grappig onderwerp, deuren. Ik kan zelf niet zo goed tegen dichte deuren, en bevindt me het liefst in een kamer met de deur open. Ook keukenkastjes laat ik nog wel eens op een kiertje staan, zonder verdere bijbedoelingen. Mijn oudste heeft juist het liefst de deuren dicht, dus verzucht regelmatig dat ze weer eens een keukenkastje heeft moeten sluiten 'let daar toch eens op'

Mijntje

Mijntje

12-05-2014 om 15:10

eigenlijk

hoe je helemaal geen speelgoed te kopen voor een dreumes. Deuren, bakjes, ach misschien een autootje. Dat is voldoende Het hoeft zeker niet iets te zeggen over een mogelijke stoornis, en het is sowieso wat jong om daar wat over te zeggen, vooral als hij goed oogcontact maakt en zelfs al woordjes gaat zeggen.

vlinder72

vlinder72

22-05-2014 om 21:17

Neef

Mijn neef is tijden gefascineerd geweest door lampen. Lamp aan, lamp uit. Aan. Uit. Aan. Uit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.