SuuzLelystad
05-10-2024 om 15:06
Eerlijkheid over sinterklaas.
Mijn dochter heeft sindskort door dat ik de cadeautjes voor alle gelegenheden koop.
O.a. " voor goedheiligman".
Wij zijn allemaal in het gezin rond en op kerst jarig... Hierdoor vieren wij meer een familie rond 5-12. Maar ik vind het raar om mijn kind aan te leren dat als je jarig bent je dure, veel of grootte cadeautjes weg geeft op je verjaardag. Dit terwijl je ze normalite dan krijgt.
Ik merk dat mensen mij vreemd aankijk als ik tegen mijn dochter van bijna 3 zeg "sinterklaas heeft geen geld. Daarom kopen wij het voor je."
Ga ik dan te ver? Want mijn schoonouders en man willen het wel graag voor haar vieren en ik wil zelf niet tegen mijn kind liegen.
Peiling
Ga ik te ver omtrent sinterklaas of niet?
Maximaal 3 antwoorden.
troelahoep
07-10-2024 om 15:09
Meesje schreef op 07-10-2024 om 14:05:
[..]
En ieder kind is anders. Ik ben niet jou. Mijn ouders speelden het spel nog voor mijn zusje. En ik kreeg dat onderscheid niet gemaakt het eerste jaar dat ik niet meer geloofde. Dat jij het wel meteen snapte is natuurlijk prima. Maar ik kan me voorstellen dat er meer kinderen zijn die nog op die grens zitten van magisch denken en logica waarbij het in het begin verwarrend is, of ze gaan spontaan weer geloven. Niet alle kinderen, maar er zullen er zijn. Niet alle kinderen zijn kleine Meesjes, en niet alle kinderen zijn kleine Watertorentjes. Er bestaan allerlei varianten
Precies, dat denk ik ook. Ze kunnen ook weer of blijven geloven in Sinterklaas als de waarheid onwaarschijnlijk lijkt. Bij ons waren er jaren achtereen belachelijk veel kado's vanwege opa en oma die voor beide kinderen ook nog eens 3 of 4 kado's kochten voor pakjesavond. Hier geloofde onze oudste het dus gewoonweg niet toen we vertelden hoe het zat, want papa en mama waren nooooooit zo gul met kado's. Klopt, maar opa en oma wel . Pas toen begon er wat te dagen.
Het andere kind (die ene die in groep 4 nog was 'ingelicht' door een klasgenoot), dat eigenlijk ook altijd goed kan opschieten met iedereen en altijd erg zijn best doet, kwam in groep 5 na pakjesavond heel blij thuis. Hij had de conclusie getrokken dat hij het liefste kind van allemaal was bevonden door Sinterklaas (dat geloofde hij echt), want hij had de meeste kadootjes gehad van de klas.
Bloemenzee
07-10-2024 om 16:42
Ik moet bij dat “ik lieg niet tegen mijn kinderen” altijd enorm aan mijn moeder denken. Die beweert dat ook altijd, óók mbt sinterklaas. Ze heeft vast heel erg op haar woorden gelet, waardoor ze vast en zeker nooit écht heeft gelogen. Maar ze heeft toch stiekem genoeg gedaan en dingen níet gezegd om het mysterie voor ons als kinderen in stand te houden. Een beetje hypocriet, als je het mij vraagt.
Moederkareltje
07-10-2024 om 18:31
Wat zonde dat zoveel kinderen het al zo vroeg horen. Ik verheug me op een heleboel jaren dat Kareltje gelooft. Als hij ooit zegt dat er iets niet klopt zeg ik schrijf maar een brief aan sinterklaas en vraag om uitleg. Ik ga het in ieder geval niet verklappen. Als alle ouders nou eens hun mond hielden tot minimaal 8 en hun oudere kinderen ook.
Decembermamma
07-10-2024 om 21:03
Bloemenzee schreef op 07-10-2024 om 16:42:
Ik moet bij dat “ik lieg niet tegen mijn kinderen” altijd enorm aan mijn moeder denken. Die beweert dat ook altijd, óók mbt sinterklaas. Ze heeft vast heel erg op haar woorden gelet, waardoor ze vast en zeker nooit écht heeft gelogen. Maar ze heeft toch stiekem genoeg gedaan en dingen níet gezegd om het mysterie voor ons als kinderen in stand te houden. Een beetje hypocriet, als je het mij vraagt.
Vind ik ook, daarom ben ik heel blij dat ik echt niet gelogen heb tegen mijn kind. Ik ben wel blij dat toen ik zei "maar andere ouders liegen er wel over tegen hun kind dus veel klasgenootjes geloven wel in het toneelstuk" dat mijn zoon dat begreep.
Ysenda
07-10-2024 om 22:07
Decembermamma schreef op 07-10-2024 om 21:03:
[..]
Vind ik ook, daarom ben ik heel blij dat ik echt niet gelogen heb tegen mijn kind. Ik ben wel blij dat toen ik zei "maar andere ouders liegen er wel over tegen hun kind dus veel klasgenootjes geloven wel in het toneelstuk" dat mijn zoon dat begreep.
Je hoeft ook helemaal niet te liegen, ik antwoorde op elke vraag met 'wat denk jij?'
Jonagold
07-10-2024 om 23:34
[..]
Wow, geef jij hier even een enorm waardeoordeel over zo ongeveer alle andere ouders…
Liegen vind ik echt van een heel andere orde. Dit is magisch denken en een mooie traditie. Dat jij daar geen waarde aan hecht is natuurlijk jouw goed recht, maar het gros van de bevolking wegzetten als leugenaar vind ik echt wel heel erg ver gaan.
Nick90
07-10-2024 om 23:43
Moederkareltje schreef op 07-10-2024 om 18:31:
Wat zonde dat zoveel kinderen het al zo vroeg horen. Ik verheug me op een heleboel jaren dat Kareltje gelooft. Als hij ooit zegt dat er iets niet klopt zeg ik schrijf maar een brief aan sinterklaas en vraag om uitleg. Ik ga het in ieder geval niet verklappen. Als alle ouders nou eens hun mond hielden tot minimaal 8 en hun oudere kinderen ook.
M'n zoon heeft nog nooit Sinterklaas gevierd, z'n moeder vind het een baggerfeest en nee, daar mist ie niks aan.
Max88
08-10-2024 om 00:06
[..]
Wow...ben er bijna stil van dat je zulke woorden gebruikt tegen je kind over anderen.
Due-scimmie
08-10-2024 om 07:06
Moederkareltje schreef op 07-10-2024 om 18:31:
Sommige kinderen beginnen al.ruim voor hun 8e te twijfelen . Mijne niet, maar ik ken er wel een paar.
Due-scimmie
08-10-2024 om 07:07
[..]
Poeh, dit zou ik dus nooit zo tegen een kind zeggen. Je had gewoon kunnen zeggen dat iedereen er op zijn eigen manier mee omgaan.
BritgetJones007
08-10-2024 om 08:00
Nick90 schreef op 07-10-2024 om 23:43:
[..]
M'n zoon heeft nog nooit Sinterklaas gevierd, z'n moeder vind het een baggerfeest en nee, daar mist ie niks aan.
Maar dat is dan voor jullie kind besloten, echt waarom? Dus de rest van zijn klas heeft plezier, thuis sinterklaassfeer, gezelligheid, boekjes lezen over Sinterklaas, naar de bioscoop om de nieuwste Sinterklaasfeest te gaan, naar de intocht, schoen zetten en dan een cadeautje erin vinden enz.
En dan je zoon niet, want jullie vinden het een baggerfeest....maar heb je er dan ook bij stil gestaan hoe dat moet voelen voor jullie kind?
Ysenda
08-10-2024 om 08:04
Nick90 schreef op 07-10-2024 om 23:43:
[..]
Maar je zoon is toch voor het grootste deel van zijn tijd bij jou dan kun jij het toch gewoon vieren met hem.
Dat is een voordeel van niet samen zijn, je kunt je eigen plan trekken.
Gingergirl
08-10-2024 om 08:05
BritgetJones007 schreef op 08-10-2024 om 08:00:
[..]
Maar dat is dan voor jullie kind besloten, echt waarom? Dus de rest van zijn klas heeft plezier, thuis sinterklaassfeer, gezelligheid, boekjes lezen over Sinterklaas, naar de bioscoop om de nieuwste Sinterklaasfeest te gaan, naar de intocht, schoen zetten en dan een cadeautje erin vinden enz.
En dan je zoon niet, want jullie vinden het een baggerfeest....maar heb je er dan ook bij stil gestaan hoe dat moet voelen voor jullie kind?
Tegenwoordig viert lang niet iedereen het meer, dus zoon van Nick zal waarschijnlijk niet de enige zijn.
Broadway
08-10-2024 om 08:18
ik vind dit wel next level.
ik ken ouders die volledig meegaan in het sinterklaasfeest voor hun kinderen
ik ken ouders die gewoon meedoen, het is immers maar een paar jaar
ik ken ouders die het allemaal maar lastig vinden die gespannen kinderen en daarom vroeg vertellen hoe het zit.
en dan heb je jou. je saboteert de wens van je echtgenoot zonder er gewoon over te praten en overeenstemming te bereiken door je dochter te laten zien dat jij de cadeaus koopt en vertelt leugens over arme sinterklaas omdat je niet wil liegen.
lekker bezig TO!
Moederkareltje
08-10-2024 om 08:22
Due-scimmie schreef op 08-10-2024 om 07:06:
[..]
Sommige kinderen beginnen al.ruim voor hun 8e te twijfelen . Mijne niet, maar ik ken er wel een paar.
Is ook zo. Ik zag op mijn vierde een keer een zwarte snor onder de baardsnorpruik uit komen, dat vergeet ik nooit maar mijn ouders hadden het toch ergens weer rechtgepraat. Dan kun je als ouder het gaan vertellen omdat het kind twijfelt of het over laten waaien ligt aan de leeftijd.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.