Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
14-02-2011 om 14:18
Hoi Manda,
Ik mocht kiezen voor een methode waarbij je erbij gaat zitten of niet. Ik koos de niet erbij zitten want ik trek dat niet.
De vpk vroeg me wat ik deed als dreumes wakker werd. Mijn antwoord: soms speentje, soms even knuffelen, soms melk, soms bij mij in bed.
Ik dacht zelf toen ook: wat veel verschillende dingen, hij weet daardoor niet waar hij aan toe id.
Het advies was: als hij gaat huilen eerst wachten en pas na vijf minuten naar hem toe. Dan geruststellen, evt speen geven, maar wel in bed laten. Dan zeggen dat hij lekker gaat slapen en dan weggaan. Gaat hij dan weer huilen, na zeven minuten terug, daarna negen minuten, enz.
De schokkende waarheid is dat hij negen van de tien keer die vijf minuten helemaal niet haalt. Hij gaat als hij wakker wordt wel vrij behoorlijk huilen en ik stond altijd na tien seconden naast hem. Anyway, ik heb misschien drie keer meegemaakt dat ik na die zeven minuten terug moest, negen is nooit gehaald.
Ik had me voorbereid op vreselijke drama's, maar die kwamen niet.
Ik heb weleens in een eerder stadium geprobeerd hem te laten huilen maar dan bleef hij dus gewoon vijf kwartier huilen. Misschien was hij toen niet lekker.
Wel belangrijk om dit alleen te doen als baby niet ziek is of zo.
Ik hoop dat het werkt!
Liora
02-03-2011 om 19:14
Liora
Tijdens de training wordt het advies gegeven om de tipsheet gewoon folders te noemen in je uitleg naar ouders. Dat is wel zo duidelijk. Als ik dan toch ergens tipsheets lees dan vind ik dat grappig