Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Dochter (3) wil niet meer in eigen bed slapen!

Sinds haar 3e verjaardag komt ons dochtertje 's nachts haar bed uit en wil bij ons in bed slapen. Sinds ze in een peuterbed slaapt komt ze elke nacht bij ons en wil dan bij ons in bed. In eerste instantie bracht ik haar steeds terug maar dat werkt niet meer. We hebben al van alles geprobeerd; haar bed op n andere plek, beloningskaart, 3 nachten achter elkaar haar steeds weer in bed leggen zonder iets te zeggen..... Maar ze komt er steeds weer uit. En haar gewoon in ons bed laten slapen is echt geen optie want ze slaapt onrustig dus we worden steeds wakker. We zijn redelijk wanhopig want het slaaptekort wordt groter en groter.
Wie heeft nog een goeie tip of advies?
Ps ze slaapt niet meer overdag. En n nachtlampje en extra melatonine hebben we ook al geprobeerd....
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Rafelkap

Rafelkap

29-01-2014 om 13:46

alleen?

Is het dat ze niet alleen durft te zijn? Wat je nog kan proberen: een van jullie op een matras op haar kamer, naast haar bed, dat slaapt beter voor jullie (om en om). Als dat past Dit kan je dan weer afbouwen.

Melatomine helpt vaak alleen om in te slapen, er is ook melatomine om beter door te slapen, maar volgens mij is dat niet het probleem.

Wikke

Wikke

29-01-2014 om 14:05

groot bed?

Onze baby/peuter heeft eigenlijk nooit in een eigen bed willen slapen (moest van ons wel, de eerste zes maanden ivm wiegendood, maar daarna hebben we het losgelaten en gekozen voor onze nachtrust door hem in ons bed te nemen).

Toen hij drieëneenhalf was, vonden we de tijd rijp voor een switch naar een eigen kamer, en dat is toen probleemloos gegaan, van de ene dag op de ander. Wat meehielp was dat we het een feestelijk moment maakten, we hadden de kamer even snel opgeleukt (geen grote of dure ingreep hoor, kleine dingen maken voor een kind al veel verschil), en hem als verrassing een "eigen kamer" gegeven.

Maar het belangrijkste was misschien wel dat we er niet zijn peuterbed in hadden gezet (waar hij nooit in wilde slapen), en ook geen junior-/kleuterbed, maar een oude matras voor logés in volwassen formaat (80x200 cm) op de grond hadden gelegd, met een volwassen maat 1-persoonsdekbed. Hij vond dit geweldig! Er uit vallen was geen probleem, zo op de grond. Later, toen hij er niet meer uitrolde, hebben we de matras in een halfhoogslaper gelegd, en dat vond hij ook prachtig.

We zijn nog wel eens bij Ikea junior-bedden gaan bekijken, maar wij hebben sterk de indruk dat hij gewoon een grote voorliefde voor een "groot" bed heeft. En dat is nog makkelijk en goedkoop ook. (We hoeven geen juniorbed te kopen dat na een paar jaar weer weg moet.)

Hij vind het nog steeds zalig hoor om bij mij in bed te slapen, dat doen we alleen bij nachtmerries of ziekte (dan gaat zijn vader in zijn bed slapen). En bij het inslapen gaat een van ons meestal bij hem liggen (dat kan met zo'n groot bed), dat vind hij ook heel fijn.

Dus: probeer het eens met een volwassen matras op de grond en een volwassen dekbed, misschien vind ze dat fijner?

Tango

Tango

29-01-2014 om 14:06

Matras

Of een matras op de grond in jullie kamer. Dat kan ook helpen.
Is de overgang naar het nieuwe bed onverwachts gegaan of geleidelijk? Heeft ze tijd gehad om aan het nieuwe bed te wennen? Het is begonnen met het nieuwe bed, voelt ze zich daar misschien niet veilig in? Is ze bang eruit te vallen of zo. Misschien kan zo'n hekje dan helpen. Of toch een tijdje haar vorige bed weer terugzetten en de overstap later nog eens doen.
Melatonine ben ik geen tegenstander van, maar in dit geval zou ik dat niet geven. Zeker ook niet zomaar aan een zo jong kind.

Wikke

Wikke

29-01-2014 om 15:01

geen melatonine, maar experimenteren met bed

Ons kind werd tot ca. drieëneenhalf jaar in de regel iedere nacht wakker. Dit lijkt me niet abnormaal. Ik zou in zo'n geval zeker niet gaan experimenteren met melatonine!

Inderdaad, ik had er over heen gelezen, als ze in haar vorige bed wel goed sliep, dan doe je dat nog een tijdje? Of iets wat daar op lijkt? Of de oude matras in het nieuwe bed? Oude matras op de grond leggen, ev. naast een nieuwe? Oude deken? Of een deken van papa en mama in het nieuwe bed?

ps jullie wanhoop begrijp ik maar al te goed hoor!
Maar een troost: kind wordt vanzelf ouder en dan gaat het vanzelf beter, hoe dan ook.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.