Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Nyx

Nyx

25-06-2021 om 10:30

Beeldmateriaal online

Ik ben benieuwd naar jullie meningen en redenaties hierover.

Wat wil je wel/niet online van je kind zien aan beeldmateriaal?

Iemand wilde een hele mooie foto van dochter gebruiken voor haar website. Wil ik dit, waarom wel/niet?

Straks ook weer de vraag van school, wat willen wel of niet op social media/website school?

Ik heb geen social media (fb instagram oid) en vriend plaatst niets met onzekinderen. Heeeel soms heel onherkenbaar ergens in de verte en dan zonder getagde naam. 

Hoe gaan jullie hiermee om?

Voor mij is het criterium, gaat het kind, voor zover ik dat nu kan inschatten, hier last van krijgen als het ouder is?

Een blote peuterfoto, een baby met een enorm bierglas voor zich, papa met kind in bad, dat zijn allemaal situaties waar vroeger niemand bij nadacht en die nu anders bekeken worden. Dat soort foto's zet je dus ook nooit op internet, hoe grappig ook. Hetzelfde geld voor de dronken puber kotsend naast de weg, of feestend op tafels dansend. Wat op het internet staat gaat nooit meer weg.

Dus de foto van jouw kind zou ik op die manier beoordelen. Kan iemand hier iets van vinden als het kind 16 is en op school zit of 26 is en gaat solliciteren?

Wat in jouw geval voor mij ook belangrijk zou zijn, waar precies wordt de foto voor gebruikt en wie heeft de rechten dan?

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

25-06-2021 om 10:54

Ik heb dit nooit toegestaan, ook niet op de site van de school of sportvereniging. Vanuit de gedachte: zodra het op het internet staat is het tot in de eeuwigheid terug te vinden. En ik vind dat ik niet voor mijn kind mag bepalen dat dat oké is. Vanaf een jaar of 12 liet ik hen zelf meebeslissen. En vanaf ongeveer 15 bepalen ze het zelf. Uiteraard hebben we daarvóór regelmatig gesproken over mogelijkheden en risico's van herkenbaar zijn op het web.
Zelf heb ik bewust geen social media. En op fora wissel ik regelmatig van nick en ga ik creatief om met familiesamenstelling en omgeving.

Foto’s van school of sport vind ik oké, dan is kind toch meer decorvulling en er staan geen namen bij (behalve ‘groep zoveel’). Zelf zet ik kind niet op sociale media, man ook niet. Schoonmoeder heeft wel wat foto’s van kleinkinderen op FB maar ze heeft een besloten account. Alleen wat frictie gehad met een schoonzus die ook mijn kind het www op wilde slingeren. Vond ze maar heel stom, suf en vergezocht van mij dat ik dat niet wilde hebben. Want ‘het zijn hele normale foto’s en het zegt wat over de ander als ze daar stom over/mee gaan doen’.


ja dikke prima maar niet met mijn kind. Haar kind zit nu in de brugklas en iedereen kan zijn ‘eerste keer in badje’ en ‘eerste keer borstvoeding’ of ‘eerste keer op het potje’ vinden met twee clicks. En dat kind is echt niet getroost met ‘dit zegt heel veel over de ander’ toen daar een paar klasgenoten ‘creatief’ mee aan de slag gingen.

Coreopsis schreef op 25-06-2021 om 10:54:

Ik heb dit nooit toegestaan, ook niet op de site van de school of sportvereniging. 

Het maakt mij niets uit.

Maar hoe je dat dan bij sport, als je kind bijvoorbeeld een medaille heeft gewonnen en er wordt een podiumfoto geplaatst? Mag dan de hele foto niet geplaatst worden of komt er dan een plaatje over het hoofd van jouw kind? Wat me allebei niet leuk lijkt voor de twee anderen op de foto.

De kampioensfoto van de Evwaar de kinderen normaal op staan zal geen negatieve gevolgen hebben voor het latere leven van het kind.  Die mocht gewoon op de socials en in de krant. Net als foto's die werden gemaakt voor op de site van de basisschool (een schoolgebouw zonder kinderen is geen weergave van hoe het op school is)

De foto van mijn kind aan het duikelrek met half omgevallen rok en een duidelijk zichtbare onderbroek heb ik laten verwijderen. Ze was net 4 maar toch wil ik zo'n foto niet op internet hebben. 

Zelf plaats ik niks aan foto's op internet waarin gezichten te zien zijn.

Wij delen heel bewust niks van ons kind op internet. 

Ook familie en vrienden weten dit al vanaf het begin en respecteren dit. Vind het zo maf dat de meesten wel verrast reageerden. De andere kant, het vele delen van foto's en filmpjes, is blijkbaar "normaler".

Wij denken daar wel heel bewust over na. Zelf zetten wij geen herkenbare foto's van onze dochter op sociale media want ons kind kan nog geen toestemming geven terwijl ze de gevolgen overziet. We willen ook niet dat anderen dat doen. Foto van de achterkant kan eventueel wel. Sowieso geen foto's waar ze bloot is. En ja, mijn ouders maakten vroeger ook foto's van hoe we in bad zaten en ik vraag me echt af waarom je daarmee bezig bent op dat moment of dat je dat vast wil leggen. Maar die staan gelukkig niet online.
Op school maken ze wel eens foto's maar die komen in een afgesloten portaal waar alleen de ouders in kunnen kijken. Dat vinden we geen probleem. Op clubjes worden vast wel eens foto's gemaakt maar die worden niet openbaar gedeeld zonder toestemming. Ook daar geldt; niet herkenbaar in het openbaar, in besloten groepen geen probleem. Uitgangspunt is sowieso dat ze er later geen 'last' van gaat krijgen.

@ MamaE: hoe bedoel je ‘ik vraag mij echt af waarom je daarmee bezig bent, waarom je dat vast wil leggen’? Jij hebt geen foto’s van ‘eerste keer in badje’, eerste keer in ‘grote bad/douche’? Ik heb complete speelfilms opgenomen van zoons gekwek in bad met zijn little people poppetjes. 

Nyx

Nyx

27-06-2021 om 19:22 Topicstarter

Bedankt voor de reacties. We hebben besloten het niet te doen.

Ik bedacht me hoe ik het zou vinden als iemand nu ongevraagd een foto uit mijn kinderalbum zou halen om voor een website te gebruiken. Dan had ik toch graag daar zelf wat over te zeggen gehad. 

Lemoos schreef op 27-06-2021 om 18:42:

@ MamaE: hoe bedoel je ‘ik vraag mij echt af waarom je daarmee bezig bent, waarom je dat vast wil leggen’? Jij hebt geen foto’s van ‘eerste keer in badje’, eerste keer in ‘grote bad/douche’? Ik heb complete speelfilms opgenomen van zoons gekwek in bad met zijn little people poppetjes.

Wij hebben ook veel badfoto's. Eerste badje, eerste keer met pappa onder de douche, eerste keer zelfstandig in het grote bad. Ze kunnen daar ook echt enorm spelen met eendjes, schuim en lege flessen en ik vind het leuk dat te bewaren.

Nee ik heb nooit foto's gemaakt van mijn kind in bad of op een potje. Ik ben op dat moment met mijn kind bezig en niet met het vastleggen van die momenten. Ik moet zeggen dat we sowieso niet erg veel foto's maken van ons dagelijks leven thuis.
Ik zie in het zwembad ook altijd mensen die elk spettertje en plonsje van hun kind vast moeten leggen. Ik snap dat nooit zo. Ik denk dan 'doe die telefoon weg en ga gewoon met je kind spelen en plezier maken'. Ik denk ook niet dat die kinderen zitten te wachten op 486.372 foto's en filmpjes uit hun jeugd. Het is tegenwoordig heel makkelijk om alles vast te leggen, maar dat betekent niet dat dat ook hoeft of dat daar later nog behoefte aan is. 

Tussen alleen maar met je kind bezig zijn en geen foto's maken en alleen maar bezig zijn met foto's maken zitten natuurlijk nog heel veel gradaties. Ik zie echt niet wat er mis is met een paar foto's maken van je kind in een badje en verder onverdeelde aandacht.
Ik heb een ontzettend leuke serie foto's van mijn kinderen samen in bad, die hadden mijn aandacht helemaal niet nodig op dat moment.
Ik knal echt niet alles zomaar op internet, maar voor mijn persoonlijke archief vind ik het leuk om te hebben. Of mijn kinderen daar uiteindelijk blij mee zijn weet ik niet, daar maakt ik ze niet voor, ik vind het zelf wel leuk om de foto's te hebben.
Ik houd sowieso erg van fotograferen.
Wat ik niet begrijp is dat je het wel goed vindt dat er foto's van je kinderen op een schoolportaal komen te staan, als ik ergens geen vertrouwen in heb, is het wel in andere ouders. Die kunnen die foto's gewoon verder verspreiden op social media natuurlijk.
Bij ons werd ook regelmatig gezegd dat mensen geen opnames mochten maken tijdens uitstapjes/activiteiten en ze zeker niet op social media mochten zetten, een uur na de musical stonden er al filmpjes op Facebook...

Ik maak echt wel eens af en toe een foto van mijn dochter hoor, maar meestal heb ik de telefoon op de badkamer helemaal niet bij de hand. Aan tafel ook niet. Heb meestal rokken of jurken aan en die hebben meestal geen zakken. 
Op foto's van schoolactiviteiten worden meestal foto's gemaakt van een groep kinderen, waar mijn dochter dan toevallig tussen staat/rent/springt. Niet heel opvallend of herkenbaar en ook niet met naam en toenaam. En ook met normale kleding aan.
Heb hier nog geen problemen gehad met andere ouders. Over het algemeen zetten ouders toch hun eigen kind centraal in wat ze op sociale media zetten.

Ik heb foto's van mijn kinderen in de kinderstoel, met papa in bad, in het zwembad, noem maar op. Al die kleine dagelijkse dingen. Als ik ze zo eens in de paar jaar toevallig tegenkom geniet ik er elke keer weer van. Een van mijn (volwassen) kinderen zocht een tijd terug iets en kwam zijn foto's tegen. Hij was er helemaal blij mee. Mooi was dat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.