Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Gekke/afschuwelijke kindernamen


Nou, ik vond het anders bar vervelend om halve hele leven (basisschool, middelbare school, eerste vervolgopleiding, tweede vervolgopleiding...) altijd maar weer bij een naamgenoot in de klas te zitten. En dat waren dus steeds weer andere mensen met die naam. 

Dus ik zou nooit een populaire naam kiezen voor mijn kinderen. En dat heb ik ook niet gedaan. Geen van de 4 heeft nog ooit bij een naamgenoot in de klas gezeten. 

Sommige top 10 namen zijn best oke, maar wel erg doorsnee. Ik vraag me dan altijd af of die ouders geen fantasie hebben....

Aiden schreef op 19-01-2022 om 13:08:

[..]

Dan moet je dus zeggen dat je je kind geen top 10 naam wilt geven omdat je dat niet leuk vindt. Je zei: "Ik vind top 10 namen ook niet mooi. Is maar goed ook anders zouden alle kinderen hetzelfde heten."

Dat laatste klopt ook helemaal niet. Je mag echt een top 10 naam mooi vinden maar die niet geven omdat je je kind liever een bijzondere naam geeft. Maar ik vond dat bijzondere dus helemaal niks (veel unieker dan Lenthe overigens) en dat was voor mij dus de reden om zeker geen bijzondere naam te kiezen, wél een mooie!


Blijkbaar vind je het heel belangrijk dat  ik duidelijk een verschil maak tussen leuk en mooi. Nou prima.  Voor mij is het overigens hetzelfde.  Ik zou geen 1 naam aan mijn kind geven uit de top 10 omdat ik ze alle 20 niet mooi genoeg vind en omdat ik het niet leuk vind om een naam te kiezen die je veel hoort. 

Ik heb zelf een top 10 naam een ondanks dat ik mijn naam prima vind, vind ik het nog steeds suf om zoveel mensen met dezelfde naam tegen te komen.  

PriceyRook54

PriceyRook54

19-01-2022 om 14:29

Oke ik ben even gaan googlen:

De landelijke top tien populairste namen van 2021

Meisjes:

1. Julia

2. Mila
3. Emma
4. Nora
5. Olivia
6. Sophie
7. Tess
8. Milou
9. Zoë
10. Yara

Jongens:
1. Noah
2. Lucas
3. Sem
4. Daan
5. Levi
6. Liam
7. James
8. Finn
9. Luca
10. Milan

Leuke namen en duidelijk dat korte namen in de mode zijn in Nederland


Heb gelijk ook even "mijn" land gegooglet. Mijn dochters staan er niet bij, maar Liam wel

The 50 most popular girl names in Ireland 2021

  1. Thalia, Talia, Talja, Tália
  2. Carly
  3. Alia, Alya
  4. Elea, Eleah, Eléa
  5. Sophie, Sofi, Sofie, Sofy, Sophi, Sophy
  6. Emily, Emili, Emilie, Emmilie, Émilie, Émily
  7. Maelya
  8. Amelia
  9. Émie, Emmie, Emmy, Emy
  10. Ella

The 50 most popular boy names in Ireland 2021

  1. Killian, Cilian, Cillian, Cylian, Kilian, Kylian, Kyliann, Kyllian
  2. Alexander, Aleksandar, Aleksandr
  3. Finn, Fin, Fyn, Fynn
  4. Cayden, Caiden, Kaiden, Kayden
  5. Jack
  6. Théo, Teo, Theo, Téo
  7. Lucas, Loucas, Loukas, Lukas
  8. Teddy, Teddie
  9. Isaac, Isaak, Isac, Isacc, Isak, Ishaq, Issac, Izaak, Izac, Izak
  10. Liam


Regendrup.

Regendrup.

19-01-2022 om 14:31 Topicstarter

Jeetje, laten we a.u.b. niet teveel gaan afdwalen. Het is geen waarde oordeel wanneer je aangeeft een naam wel of niet mooi te vinden. Dus opmerkingen heen en weer worden niet erg gewaardeerd, dat kan prima in een ander topic. 

Regendrup.

Regendrup.

19-01-2022 om 14:33 Topicstarter

Aiden schreef op 19-01-2022 om 13:08:

[..]

Dan moet je dus zeggen dat je je kind geen top 10 naam wilt geven omdat je dat niet leuk vindt. Je zei: "Ik vind top 10 namen ook niet mooi. Is maar goed ook anders zouden alle kinderen hetzelfde heten."

Dat laatste klopt ook helemaal niet. Je mag echt een top 10 naam mooi vinden maar die niet geven omdat je je kind liever een bijzondere naam geeft. Maar ik vond dat bijzondere dus helemaal niks (veel unieker dan Lenthe overigens) en dat was voor mij dus de reden om zeker geen bijzondere naam te kiezen, wél een mooie!




Kunnen we a.u.b. ophouden met zeuren? Iets wel of niet mooi vinden mag gewoon benoemd worden daar hoeft dus ook niet op gereageerd te worden op deze manier. Dat graag in een ander topic uitvechten. 

Ainne schreef op 19-01-2022 om 14:29:

Oke ik ben even gaan googlen:

De landelijke top tien populairste namen van 2021

Niks mis met de meisjes, maar Noah en Levi vind ik verschrikkelijk

Valeria schreef op 19-01-2022 om 14:36:

[..]

Niks mis met de meisjes, maar Noah en Levi vind ik verschrikkelijk

Zo heet mijn neefje. Vind het ook niks. Ik hoor steeds in mijn hoofd: leeft ie...

Op mijn werk hoor ik vaak hele bijzondere namen, hele lange met ingewikkelde schrijfwijzen.  Zo hebben we een Jeayvanyoh en een Lujuliana en een Djowie.

PriceyRook54

PriceyRook54

19-01-2022 om 14:43

Djowie 

MamaE schreef op 19-01-2022 om 14:01:

Of je een naam mooi vindt en wil geven aan je kind kan ook meespelen wat je associatie is met mensen die je kent met die naam. Ben je vroeger vreselijk gepest door iemand of had je een irritante collega met een bepaalde naam, dan kies je die naam niet snel voor je kind, los van de naam zelf. Zeker mensen die in het onderwijs of kdv/bso werken of trainer zijn bij een sport zien door de jaren heel veel namen voorbij komen. Kan uiteraard ook leuke inspiratie opleveren.

Ik heb zelf een in Nederland heel zeldzame naam, maar ik heb het al meerdere keren mee gemaakt dat hij gebruikt is, omdat ze mijn naam tegen kwamen en wel mooi vonden.

Iemand die bij mijn moeder in de buurt woonde had haar kat mijn naam gegeven nadat ze hem tegen kwam in de administratie van de muziekschool waar ik op zat. Pas daarna kwam er toevallig contact tussen haar en mijn moeder. Haar andere kat bleek ook nog eens dezelfde naam te hebben als mijn broer. Dat was wel heel grappig.


  1. Thalia, Talia, Talja, Tália
  2. Carly
  3. Alia, Alya
  4. Elea, Eleah, Eléa
  5. Sophie, Sofi, Sofie, Sofy, Sophi, Sophy
  6. Emily, Emili, Emilie, Emmilie, Émilie, Émily
  7. Maelya
  8. Amelia
  9. Émie, Emmie, Emmy, Emy
  10. Ella

The 50 most popular boy names in Ireland 2021

  1. Killian, Cilian, Cillian, Cylian, Kilian, Kylian, Kyliann, Kyllian
  2. Alexander, Aleksandar, Aleksandr
  3. Finn, Fin, Fyn, Fynn
  4. Cayden, Caiden, Kaiden, Kayden
  5. Jack
  6. Théo, Teo, Theo, Téo
  7. Lucas, Loucas, Loukas, Lukas
  8. Teddy, Teddie
  9. Isaac, Isaak, Isac, Isacc, Isak, Ishaq, Issac, Izaak, Izac, Izak
  10. Liam


grappig om te zien dat heel veel namen, zeker bij de jongens, zoveel schrijfwijzen hebben. Dat wordt dus spellen inderdaad, elke keer. Bij Isaac nu al 10 en ik zie zo nog meer mogelijkheden... arme jongens

Ik heb nog nooit in de klas gezeten met iemand met dezelfde naam. En maar 2x een collega allebei bij dezelfde werkgever. Maar dat was sowieso een werkgever met veel dubbele namen. 🤷‍♀️

Ik vond het eigenlijk ook heel belangrijk dat mijn kinderen geen veel voorkomende naam hadden. Mijn oudste dochter heeft dat ook niet, maar mijn jongste heeft toch een top 10 naam. Het is een naam waarvan ik als puber al zei dat als ik later een dochter zou krijgen zij zo zou gaan heten en toen hoorde je deze naam ook zelden. Doordat de naam hoog stond heb ik lang verder gezocht, maar ik kon geen enkele naam vinden die ik mooier vond en waar vriend het ook nog mee eens was. Uiteindelijk is het dus toch een top 10 naam geworden en ben ik daar heel blij mee. In mijn directe omgeving ben ik tot nu toe nog geen enkel ander kind tegen gekomen met dezelfde naam, terwijl ik de veel minder voorkomende naam van mijn oudste al wel 2 keer voorbij heb zien komen


Bij mijn dochter in de klas zaten 2 kinderen met de zelfde naam en kinderen plakten daar zelf altijd de eerste letter van de achternaam aan vast om duidelijk te maken welk kind ze bedoelden. Toen er een nieuw meisje in de klas kwam en die de 2e ella was vroeg ik aan dochter of de nieuwe ella een keer wilde komen spelen. Dochter heel verbaasd, nieuwe ella... ze heet ellaha. Dat is haar naam. Ik dacht dus ella met een h eraan van haar achternaam Zo gewend aan een extra letter van 2 vaste vriendinnetjes met dezelfde naam.

Ik heb zelf een veel voorkomende naam maar vooral in de generatie voor mij. Ik heb nooit klasgenoten met dezelfde naam gehad maar als volwassene wel collega's. Ik heb daar verder geen last van. Ik vind het niet vervelend of zo. Een van mijn kinderen heeft een naam die helemaal niet zo populair is maar het is precies dezelfde naam als de buurjongen die even oud is en met wie hij in dezelfde klas zit. En in de klas boven hun zit nog een jongen met die naam. Dat is blijkbaar een hele populaire jongen want mijn zoon en buurjongen vinden het enorm leuk dat ze dezelfde naam delen. 

Mijn jongste dochter heeft een naam die lijkt op een heel populaire naam, alleen 1 letter anders. Dat is overigens ook een normale/klassieke spelling. Tot nog toe nog geen andere meisjes van die leeftijd leren kennen met de populaire naam of haar naam. Overigens verwacht ik dat ze straks vast wel een klasgenootje of twee met de populaire versie zal treffen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.